پیشنهاد منوچهر صدوقی سها برای كتابخوانی
منوچهر صدوقی سها با سفارش به مطالعه كتاب «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» اظهار داشت: كتاب «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» نوشته نصرالله حكمت به ما یادآور می شود كه تاریخ فلسفه ما را مستشرقین نوشته اند و مولف این كتاب در نگارش تاریخ فلسفه، دم از استقلال می زند.
به گزارش نیو وبلاگ به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، منوچهر صدوقی سها، پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان و نویسنده با پیوستن به پویش «کتابخوانی ملی» که توسط این سازمان برگزار شده است، بیان کرد: کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» نوشته نصرالله حکمت همچون آثاری است که خواندن آن لذت فراوانی دارد. این کتاب توسط انتشارات الهام در سال ۱۳۹۸ انتشار یافته و بتازگی هم به چاپ دوم رسیده است.
وی در ادامه اظهار داشت: نصرالله حکمت در این کتاب، عبارتی آورده که می توان گفت متضمن نوعی برائت استهلال است که دغدغه او را نشان میدهد. حکمت در این کتاب چنین اظهار نظر کرده است که تاریخ فلسفه اسلامی را پژوهشگران غربی مورد مطالعه قرار داده اند، پژوهشگران عرب آنرا به نگارش درآورده اند و ما فقط ترجمه کرده ایم و به اعتقاد من کلیات این سخن درست است.
مولف کتاب «تاریخ حکما و عرفای متأخر» اضافه کرد: ما می دانیم که تاریخ فلسفه حدود دو قرن بیشتر است که پدید آمده است. آن گونه که در تاریخِ فلسفه عنوان شده است یک محقق آلمانی به نام «بروکر» نخستین کتاب در حوزه تاریخ فلسفه را نوشته و بعدها هم به ما رسیده است.
این مدرس و پژوهشگر حکمت اسلامی اشاره کرد: ما در سنت اسلامی متاسفانه چیزی به اسم تاریخ فلسفه نداشته ایم و به استناد کتاب «درآمدی به تاریخ فلسفه اسلامی» متاسفانه تاریخ فلسفه ما را فرنگی ها نوشته اند؛ مستشرقین هم انواع و اقسامی دارند، بعضی ها مغرض اند و برخی خیلی آگاه نیستند. کسانی که اهل علم واقعی باشند و بی غرض و درست بنویسند در میان آنها کم است.
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب قم افزود: متاسفانه تاریخ فلسفه ما به دست مستشرقین نوشته شده و به دست عرب ها، که آنها هم متاسفانه تعصب عربیت دارند، از اسلام بسیار کم صحبت می کنند و فقط صحبت از عربیت است. در صورتیکه فلسفه اسلامی عبارتٌ اخری فلسفه ایرانی است. بستر فلسفه از اول ایران بوده و هنوز هم ایران است. این ها را که کنار هم می گذاریم نتیجه این می شود که ما مع الاسف تاریخ فلسفه و تاریخ فلاسفه درستی نداریم.
صدوقی سها همین طور بیان کرد: چاره این است اگر بخواهیم تاریخ فلسفه و تاریخ فلاسفه مجزا از هم داشته باشیم، باید از سلطه «اوریانتالیته» بیرون بیاییم. ما از آثار مستشرقین استفاده می نماییم اما می گوییم «هُم رجال و نحن رجال». به این معنا که خودمان باید تاریخ فلسفه برای خودمان بنویسیم و خوشبختانه دوست عزیزم دکتر نصرالله حکمت یکی از چند استاد معدود معاصر است که این دغدغه را دارد و در نگارش تاریخ فلسفه، دم از استقلال می زند.
او ابراز امیدواری کرد روزی بیاید که تاریخ واقعی فلسفه اسلامی منفک از تاریخ فلاسفه اسلامی به دست خود ما نوشته شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب