دانشمندان:

شهاب سنگ ها احیانا به زمین آب آورده اند

شهاب سنگ ها احیانا به زمین آب آورده اند نیو وبلاگ: دانشمندان می گویند، بعضی از شهاب سنگ هایی که این اواخر به زمین برخورد کرده اند ممکنست در یک میلیون سال قبل دارای آب بوده اند و این بدان معناست که سنگ های فضایی در طول زمان آب را به سیاره ی ما آورده اند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، خیلی از دانشمندان گمان می کنند که شهاب سنگ ها روزگاری آب را به زمین آورده اند، اما تحقیقاتی که قبل تر انجام شده نشان میدهد که واکنش های شیمیایی درون آنها که شامل آب نیز بوده است میلیاردها سال پیش متوقف شده است و الان این سوال مطرح است که آیا این شهاب سنگ ها آب خودرا مدت ها قبل از دست داده اند یا خیر.
سایمون ترنر(Simon Turner) از دانشگاه مک کواری(Macquarie) در سیدنی، استرالیا و همکارانش ۹ شهاب سنگ را که در قرن گذشته به زمین افتاده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این شهاب سنگ ها زمانی قسمتی از سیارک هایی بودند که حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش تشکیل شده اند.
ترنر می گوید: زمانی که یخ درون شهاب سنگ ها آب می شود آب به وجود آمده به همراه مواد محلول در آن از قسمتی به قسمت دیگر می رود و از آنجائیکه اورانیوم برخلاف توریم عنصری محلول در آب است پژوهشگران می توانند با بررسی توزیع ایزوتوپ های این دو عنصر به دنبال شواهدی از وجود آب باشند. اورانیم و توریم نیمه عمر بسیار کوتاهی دارند و بدین سبب فقط وقایعی را که در طول یک میلیون سال قبل اتفاق افتاده اند ثبت می کنند. الگوی های اورانیوم و توریم نشان میدهد که شهاب سنگ ها در طول یک میلیون سال قبل واکنش های شیمیایی با حضور آب داشته اند.
سارا راسل (Sara Russell) از موزه تحقیقاتی لندن که در این مقاله شرکت نداشته می گوید: ما همیشه شهاب سنگ ها را اجرامی تصور می کردیم که از شروع تشکیل منظومه ی شمسی تغییر نکرده اند اما مطالعات جدید نشان میدهد که آنها از نظر شیمیایی فعال بوده اند. این شهاب سنگ ها احیانا در گذشته آب و مواد آلی به زمین آورده اند. این فرضیه را می توان با آزمایش نمونه هایی که مستقیما از سیارک ها گرفته شده بعنوان مثال توسط فضاپیمای Hayabusa ۲ ژاپن و فضاپیمای OSIRIS-REx ناسا مورد بررسی قرار داد.




منبع:

1399/10/20
14:16:03
0.0 / 5
863
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی