با همكاری دانشمند ایرانی دانشگاه میشیگان محقق شد

باكتری هایی كه به فلز تبدیل می شوند

باكتری هایی كه به فلز تبدیل می شوند نیو وبلاگ: پژوهشگران آمریکایی با همکاری ˮکاظم کاشفیˮ، دانشمند ایرانی دریافتند که بعضی از باکتری ها با پوشاندن خود در فلز می توانند به بازیابی یک منبع طبیعی باارزش کمک کنند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، پژوهشگران "دانشگاه ایالتی میشیگان"(MSU) با همکاری "کاظم کاشفی"(Kazem Kashefi)، دانشمند ایرانی این دانشگاه، در بررسی جدیدی نشان داده اند که میکروب ها می توانند به بازیافت یک منبع طبیعی باارزش کمک کنند.
"جما رگورا"(Gemma Reguera)، سرپرست این پژوهش اظهار داشت: درسی که ما از این پژوهش می گیریم، این است که واقعا باید خارج از چارچوب فکر نماییم. ما تنها قله یک کوه یخی را می بینیم. میکروب ها میلیاردها سال است که روی زمین بوده اند و این که فکر نماییم آنها نمی توانند کاری انجام دهند، مانع خیلی از ایده ها و برنامه ها می شود.
رگورا و گروهش، با باکتری های موجود در خاک و رسوبات که با نام "ژئوباکتر"(Geobacter) شناخته می شوند، کار کردند. آنها در تازه ترین پروژه خود، به بررسی این مساله پرداختند که هنگام برخورد این باکتری ها با کبالت چه اتفاقی رخ می دهد.
رگورا اظهار داشت: کبالت، خیلی از میکروب ها را از بین می برد. این ماده، به سلول های میکروب ها نفوذ می کند و به تخریب آنها می پردازد.
حدس پژوهشگران این است که ژئوباکتر می تواند از این سرنوشت فرار کند. این میکروب ها، یک گروه مقاوم هستند. آنها می توانند از ورود آلاینده های اورانیوم به آب های زیرزمینی جلوگیری نمایند و با جذب انرژی از مواد معدنی حاوی اکسید آهن، به تامین نیروی خود بپردازند.
دانشمندان در مورد نحوه تعامل میکروب ها با کبالت، اطلاعات کمی دارند اما خیلی از پژوهشگران باور دارند که خطر فلز سمی برای میکروب ها بسیار زیاد است.
در هر حال، رگورا و گروهش، این باور را به چالش کشیدند و دریافتند که ژئوباکترها می توانند "معدن کارهای" موثر کبالت باشند و فلز را از زنگ زدگی خارج کنند؛ بدون اینکه به آن امکان دهند تا به سلول هایشان نفوذ کند و آنها را از بین ببرد. آنها در اصل خودرا با این فلز می پوشانند.
رگورا اظهار داشت: آنها نانوذرات کبالت را روی سطح خود می سازند و خودرا به فلز تبدیل می کنند. فلز برای آنها مانند یک سپر عمل می کند و به محافظت از آنها می پردازد.
رگورا این کشف را اثبات مفهومی می داند که راه را برای تحقق خیلی از احتمالات هیجان انگیز هموار می کند. برای نمونه، شاید ژئوباکتر بتواند اساس زیست فناوری جدیدی باشد که برای بازیابی کبالت از باتری های لیتیوم- یون ارائه می شود و وابستگی به معادن کبالت را می کاهد.
این پژوهش، در مجله "Frontiers in Microbiology" به چاپ رسید.




منبع:

1399/10/21
13:54:56
0.0 / 5
984
تگهای خبر: اطلاعات , باتری , بازی , پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی