متخصص قلب و عروق:

بیماران مزمن قلبی در اولویت واكسیناسیون كرونا قرار گیرند

بیماران مزمن قلبی در اولویت واكسیناسیون كرونا قرار گیرند متخصص قلب و عروق اظهار داشت: بیماران زمینه ای همچون قلبی بیشتر از دیگران در معرض خطرات کرونا هستند، درگیری ریه می تواند خون رسانی کافی به قلب را در این بیماران مختل کند ازاین رو واکسیناسیون کرونا برای این افراد باید در اولویت باشد.


منوچهر قارونی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اضافه کرد: مبتلا شدن به کرونا با درگیری ریه سبب کاهش اکسیژن رسانی ریه به قلب و گاه لخته شدن خون در شریان ها و رگ های ریوی می شود و این امر اکسیژن رسانی به قلب را می کاهد.
این متخصص قلب و عروق اظهار داشت: ویروس کرونا می تواند با رسوخ کردن در ریه و قلب بیماران سبب التهاب عروق، تنگی شریان قلب و عدم خون رسانی کافی به قلب شود.
وی افزود: بر این اساس اندازه گیری اکسیژن شریانی بعنوان یکی از مهم ترین معیارهای تشخیص وضع بیمار هم می تواند با اختلال روبرو شود.
قارونی خاطرنشان کرد: به صورت تقریبی ۹۶ درصد از اکسیژن بدن از اکسیژن خون تأمین می شود، ازاین رو بیماری کووید-۱۹ با اختلال در ریه بعنوان بخش تصفیه هوا در سیستم بدن، سبب کاهش اکسیژن خون شده و به قلب آسیب وارد می نماید.
این متخصص قلب و عروق توضیح داد: علت مرگ ناگهانی و ایست قلبی هم در واقع به جهت کاهش سطح اکسیژن خون در بدن اتفاق می افتد.
قارونی افزود: بیماران زمینه ای بیشتر از دیگران در معرض خطرات ناشی از بیماری کووید-۱۹ قرار دارند. این بیماران که عموما با بالا و پایین رفتن پله ها احساس سنگینی و فشار در قفسه سینه می کنند، در صورت مبتلا شدن به کرونا، گاه سطح پایین اکسیژن رسانی را هم از دست می دهند و در معرض خطر سکته قلبی قرار می گیرند.
قارونی همینطور خاطرنشان کرد: این عارضه در بعضی از بیماران قلبی و عروقی که تعویض دریچه قلب و پیوند رگ داشته یا فنر زده اند، افزایش می یابد و ازاین رو تزریق واکسن برای این بیماران باید در اولویت قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه بعضی از عوارض بیماری کووید-۱۹ هم برای این گروه از بیماران بعد از بهبود بروز می کند، اظهار داشت: گاه بعضی از بهبودیافتگان کرونا بعد از گذار از این بیماری، به رغم سلامت ظاهری دستگاه قلب، التهاب عروق را تجربه کرده و تنگی شریان قلب (به همراه این التهاب) سبب اختلال در خون رسانی کافی به دستگاه قلب می شوند که باید حتما به پزشک رجوع کنند.
قارونی تصریح کرد: جهش این ویروس هم هم اکنون خطر عارضه های قلبی را افزایش داده و امروز کودکان و نوجوانان هم درگیر این بیماری (کرونا) می شوند. ازاین رو آمادگی برای جهش مداوم این ویروس و همینطور تسریع در روند واکسیناسیون بخصوص برای بیماری زمینه ای باید مورد توجه قرار گیرد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به صورتی که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تابحال حدود ۱۴۶ میلیون نفر را در دنیا به صورت قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر هم بر اثر بیماری کووید ۱۹ جان خویش را از دست داده اند.
ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از راه دهان، بینی و چشم منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی همچون علایم بیماری کووید ۱۹ است. بیشتر از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس هم گرفتار بیماری خفیف می شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که باعث افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.


1400/02/27
09:00:20
0.0 / 5
1000
تگهای خبر: جهان , سازمان , سیستم , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی