به همت محققان كشورمان؛

كاتالیست تصفیه هیدروژنی برای تولید سوخت پاك بومی سازی شد

كاتالیست تصفیه هیدروژنی برای تولید سوخت پاك بومی سازی شد به گزارش نیو وبلاگ محققان کشور کاتالیست فرایند تصفیه هیدروژنی با استفاده از مخلوط اکسیدهای فلزی را با یک سوم قیمت نمونه خارجی برای تولید سوخت پاک طراحی و تولید کردند.


رهاد کیوانی مهر دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «اصلاح کاتالیست فرایند تصفیه هیدروژنی با استفاده از مخلوط اکسیدهای فلزی» ضمن اشاره به اینکه، نفت خام و مشتقات نفتی مانند مازوت، نفتا و بنزین پیرولیز علاوه بر هیدروکربن ها شامل ناخالصی هایی مانند ترکیبات گوگرددار، نیتروژن دار، اکسیژن دار و فلزات هستند، اضافه کرد: وجود این ترکیبات سبب بروز مشکلات محیط زیستی شدیدی می شود.
وی اظهار داشت: ایران هم این روزها بسیار با این آلاینده ها بخصوص در سوخت نیروگاه ها و خودرو ها به علت تشکیل ترکیبات SOx و NOx به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا مواجه می باشد.
این محقق اظهارکرد: این آلاینده ها اگر وارد جو شوند با رطوبت هوا واکنش داده و به صورت باران اسیدی به سطح زمین باز می گردند که سبب فرسایش خاک و از بین رفتن نمای ساختمان ها می شوند.
به گفته کیوانی مهر، این آلاینده ها در مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمیایی باعث مسمومیت کاتالیست های فرآیندهای پایین دستی، کاهش کیفیت محصول، مشکلات عملیاتی مانند خوردگی در تجهیزات و لوله های انتقال و رسوب فلزات در توربین ها خواهند شد و حتی مشکلات عدیده ای در عملکرد موتور خودرو ها از دیگر اثرات این ترکیبات آلاینده به حساب می آید.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمیایی برای جداسازی این ناخالصی ها از فرایندی کاتالیستی به نام تصفیه هیدروژنی استفاده می شود.
وی افزود: در استانداردهای روز دنیا نظیر یورو ۵ و یورو ۶ وجود ترکیبات گوگرددار و نیتروژن دار در سوخت خودرو ها و شناورها به شدت محدود شده است، ازاین رو برای دستیابی به استانداردهای جهانی نیاز است از کاتالیست هایی در این فرآیند تصفیه هیدروژنی بهره برد که درصد بیشتری از این ترکیبات را کم کند و سوخت پاکی را تولید نماید.
مجری طرح «اصلاح کاتالیست فرایند تصفیه هیدروژنی با استفاده از مخلوط اکسیدهای فلزی» اظهارکرد: کاتالیست های واحدهای تصفیه هیدروژنی عموماً وارداتی بوده و کشورهای آمریکا و فرانسه تولید کننده عمده این کاتالیست ها هستند و اغلب دانش فنی واحدهای تصفیه کشور هم در ارتباط با این کشورهاست.


وی افزود: در سالهای اخیر تا حدی تلاش هایی برای بومی سازی این کاتالیست های استراتژیک در کشور انجام شده است؛ اما یکی از اشکالات فرایند تصفیه هیدروژنی کاهش کیفیت محصول بعد از فرایند تصفیه است، بگونه ای که مقداری از ترکیبات با ارزش نظیر آروماتیک ها به مواد با ارزش پایین تر تبدیل می شود که سبب کاهش قیمت محصولات می شود.
کیوانی مهر اظهار داشت: در این پژوهش ما توانستیم کاتالیست هایی برای فرآیند تصفیه هیدروژنی تولید نماییم که علاوه بر اینکه سبب حذف عمیق ترکیبات آلاینده می شود کیفیت و ارزش محصول را زیاد می کند، بنابراین هم میتوان استانداردهای محیط زیستی را دریافت کرد و هم بر خلاف کاتالیست های تجاری رایج که سبب کاهش کیفیت محصول می شود ارزش و کیفیت محصول خروجی را ارتقا دهیم.
به گفته وی، با عنایت به بحران آلودگی در شهرهای بزرگ و تأمین سوخت پاک برای خودرو ها، نیروگاه های کشور و شناورهای دریایی کسب دانش فنی ساخت کاتالیست های تصفیه هیدروژنی را امری مهم می باشد و ما به منظور تجاری سازی نمونه های ساخته شده از همان ابتدای کار با رویکرد تجاری سازی محصول پیش رفتیم و نمونه ها را به صورتی که قابل بارگذاری در راکتورهای صنعتی باشند تولید کرده ایم که یکی دیگر از مزایای این طرح می باشد.
وی افزود این طرح از همان ابتدا جزء طرح ها و رساله های صنعتی بوده که با همکاری شرکت پتروشیمی بوعلی سینا واقع در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر انجام شده است.
این محقق؛ در مورد ایدهابتدایی کار که در نهایت منتهی به ثبت اختراع شد هم اظهار داشت: این ایده در آزمایشگاه "مهندسی واکنش های سطحی و نانو مواد انرژی پیشرفته" دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تحت سرپرستی دکتر سجاد حبیب زاده شکل گرفت و در ادامه با همکاری واحد پژوهش و توسعه شرکت پتروشیمی بوعلی سینا به ریاست دکتر پرویزی نمونه ی اولیه ساخته و تست های عملکرد روی آن انجام شد.
وی افزود: در طول کار اصلاحات زیادی با عنایت به نتایج عملکرد کاتالیست انجام گرفت تا در نهایت به محصول مورد نظر که هدف های پژوهش ما را پوشش دهد دست یافتیم.
وی ضمن اشاره به نتایج حاصل شده از پژوهش اظهار داشت: نتیجه این پژوهش در رفع چالش گوگردزدایی مازوت نیروگاه ها و شناورها و همینطور صنعت پالایش و پتروشیمی از نفت خام و مشتقات نفتی به کار می آید. کاتالیست ساخته شده برای خوراک های مختلف مانند مازوت، نفتا و بنزین پیرولیز آزمایش شده و برای همه برش ها نتایج مطلوبی حتی بهتر از نمونه های خارجی حاصل شده است.
وی اضافه کرد: ازاین رو کاتالیست این پژوهش برای طیف وسیعی از خوراک ها از بنزین تا مازوت قابل استفاده می باشد. بومی سازی دانش فنی ساخت کاتالیست های تصفیه هیدروژنی و ساخت نمونه های تجاری که امکان بارگذاری در رآکتورهای صنعتی را دارد نخستین گام این پروژه بوده است.
این فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: در ادامه درصدد هستیم دانش فنی ساخت کاتالیست را در اختیار شرکتهای داخلی کاتالیست سازی قرار دهیم تا با تولید انبوه آن، زمینه ورود نسل جدیدی از کاتالیست های بومی تصفیه هیدروژنی را در داخل میسر کنند.
وی اضافه کرد: این کاتالیست یک کاتالیست تجاری برای تصفیه عمیق مشتقات نفتی بوده که دانش فنی آنرا بدست آورده ایم و کاربرد وسیعی در برش های نفتی (از برش های سبک تا برش های سنگین) دارد.
به گفته دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «اصلاح کاتالیست فرایند تصفیه هیدروژنی با استفاده از مخلوط اکسیدهای فلزی»، هزینه ساخت این محصول تا یک سوم نسبت به نمونه های آمریکایی و فرانسوی است و قیمت آن از مزیتهای بارز این پروژه است.
وی تصریح کرد: فرآیند تصفیه هیدروژنی از دهه ۵۰ تابحال به صورت گسترده در صنایع پالایشی و پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفته است. کاتالیست های مورد استفاده در این فرایند هم به مرور زمان تغییر کرده و بهینه شده است، اما همچنان سبب کاهش کیفیت محصول بعد از تصفیه می شوند.
کیوانی مهر افزود: کاتالیست این پژوهش علاوه بر تصفیه عمیق مشتقات نفتی، سبب افزایش کیفیت محصول هم می شوند که به نوبه خود کار منحصر به فردی است و نمونه ی آن در کاتالیست های خارجی و داخلی وجود ندارد.
کیوانی مهر به اشاره به مزیت های رقابتی طرح اظهار داشت: بومی سازی دانش فنی ساخت کاتالیست استراتژیک تصفیه هیدروژنی، افزایش کیفیت و ارزش محصول بعد از فرایند تصفیه، هزینه پایین ساخت تا یک سوم نسبت به نمونه های خارجی از مزیت های رقابتی پروژه محسوب می شوند.
وی، تولید سوخت پاک برای خودرو ها، نیروگاه ها و شناورها مطابق با استانداردهای یورو ۵ و یورو ۶، تصفیه ناخالصی های برش های مختلف نفت خام برای استفاده در فرآیندهای پتروشیمیایی افزایش کیفیت و ارزش محصول در فرآیندهای تبدیلی، هیدروژناسیون ترکیبات الفینی جهت پیشگیری از مسمومیت کاتالیست ها در فرآیندهای پایین دستی، بومی سازی دانش فنی و امکان ساخت کاتالیست استراتژیک تصفیه هیدروژنی از خصوصیت های این طرح برشمرد.
بر اساس روز دوشنبه ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، استاد راهنمای این پروژه دکتر سجاد حبیب زاده عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است.



منبع:

1400/02/27
22:32:21
0.0 / 5
1044
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی