ژن های در رابطه با خطر مبتلا شدن به كرونا شناسایی شدند

ژن های در رابطه با خطر مبتلا شدن به كرونا شناسایی شدند به گزارش نیو وبلاگ محققان ˮدانشگاه بریتیش کلمبیاˮ در مطالعه اخیرشان ژن های در رابطه با خطر مبتلا شدن به کووید-۱۹ را شناسایی نمودند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، هنوز نکات زیادی درمورد بیماری کووید-۱۹ وجود دارد که محققان نتوانسته اند آنرا کشف کنند. برای مثال این مورد که کدام ژن ها سبب ابتلای فرد به کووید-۱۹ می شوند و کدام ژن ها فرد را در معرض خطر بیشتری قرار می دهند، هنوز نامشخص است.
برای یافتن پاسخ این سوالات، محققان دانشگاه "بریتیش کلمبیا" در این مطالعه از ژنومیک تلفیقی همراه با پروتئومیکس استفاده کردند. پروتئومیکس دانش بررسی ساختار و عملکرد پروتئین ها در مقیاس بزرگ است.
"آنا هرناندز کوردرو"(Ana Hernandez Cordero) دانشجوی مقطع دکترا مرکز نوآوری های قلب و ریه در دانشگاه بریتیش کلمبیا اظهار داشت: دی. ان. ای یک مولکول بزرگ و پیچیده است و بنابراین تنها با بررسی ارتباطات ژنتیکی نمی توان ژن دقیق مسئول کووید- ۱۹ را شناسایی کرد. با این وجود با ترکیب اطلاعات ژنتیکی کووید-۱۹ با بیان ژن و مجموعه داده های پروتئومیک میتوان فهمید که کدام ژن ها با کووید-۱۹ ارتباط دارند.
در این مطالعه دانشمندان اطلاعات ژنتیکی را با داده های مورد بررسی قرار گرفته بیان ژن ریه ترکیب کردند. دانشمندان تنوع ژنتیکی که کنترل کننده بیان ژن در ریه و در رابطه با کووید-۱۹ بود را شناسایی نمودند.
دانشمندان همینطور از دانش بیوانفورماتیک برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کردند. با انجام این کار دانشمندان توانستند ژن های زیادی که نقش مهمی در واکنش سیستم ایمنی بدن به کووید-۱۹ دارند را شناسایی کنند. این ژن ها همینطور در حساسیت کووید-۱۹ نقش دارند.
دکتر هرناندز اظهار داشت: با استفاده از قدرت اطلاعات ژنومی، ژن هایی را که در ارتباط با کووید-۱۹ هستند، شناسایی کردیم. ما دریافتیم که ژن ABO یک عامل خطر قابل توجه برای کووید-۱۹ است.
علاوه بر ژن ABO، مشخص شد در افرادی که دارای تنوع ژنتیکی خاصی مانند SLC۶A۲۰، ERMP۱، FCER۱G و CA۱۱ هستند، خطر مبتلا شدن به کووید-۱۹ به صورت قابل توجهی بالاتر است.
دکتر هرناندز اظهار داشت: این افراد باید در هنگام همه گیری بسیار احتیاط کنند. همینطور مشخص شد که بعضی از این ژن ها با بیماری های تنفسی مرتبط هستند. بعنوان مثال، ERMP۱ با آسم مرتبط می باشد. CA۱۱ همینطور امکان دارد خطر مبتلا شدن به کووید-۱۹ را در افراد دیابتی افزایش دهد.
دکتر هرناندز اضافه کرد: تحقیقات ما از زمانی که ما برای نخستین بار این تجزیه و تحلیل را انجام دادیم بسیار پیشرفت کرده است. حالا ما حتی ژن های دیگری مانند IL۱۰RB، IFNAR۲ و OAS۱ که با کووید-۱۹ شدید مرتبط هستند، شناسایی کرده ایم.




منبع:

1400/02/28
14:12:36
0.0 / 5
853
تگهای خبر: اطلاعات , تحقیقات , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی