تغییرات اقلیمی پای پشه ها را به فصل زمستان باز می كند!

تغییرات اقلیمی پای پشه ها را به فصل زمستان باز می كند! به گزارش نیو وبلاگ در خیلی از نقاط جهان پشه ها در ماه های تابستان مایه رنجش افراد می شوند اما تحقیقات جدید دانشگاه ˮفلوریداˮ نشان داده است که تغییرات جوی امکان دارد این مزاحمان را به مشکلی همیشگی تبدیل کند که در تمام فصول سال حضور دارند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از یورک آلرت، برت شفرز(Brett Scheffers) محقق اصلی این تحقیقات و دانشیار بخش محیط زیست و حفاظت از حیات وحش دانشگاه فلوریدا می گوید: در مناطق گرمسیری پشه ها در تمام سال وجود دارند اما در سایر مناطق جهان این گونه نیست. خارج از مناطق گرمسیری در فصل زمستان پشه ها به شکلی خواب زمستانی می روند. انتظار می رود تغییرات آب و هوایی سبب طولانی تر شدن تابستان ها و کوتاه تر شدن زمستان می شود و این پرسش مطرح می شود که این تغییرات چه تاثیری بر روی پشه ها خواهد گذاشت؟
برای یافتن پاسخ این سوال محققان با استفاده از پشه های جمع آوری شده از یکی از شهرهای فلوریدا آزمایشی انجام دادند. نتیجه ی تحقیقات آنها در مجله ی "Ecology" به چاپ رسیده است.
محققان در زمان های مختلفی از سال پشه ها را جمع آوری کردند و واکنش این پشه ها به تغییرات دمایی را با یکدیگر مقایسه کردند.
شفرز می گوید: ما دریافتیم که میزان دمایی که گونه های مختلف پشه ها می توانند تحمل کنند در زمان های مختلف سال با یکدیگر متفاوت می باشد.
محققان دریافتند که در فصل بهار زمانی که دمای هوای شب خنک است و دمای هوا در طول روز در حال افزایش می باشد پشه ها می توانند طیف وسیعی از دماها را تحمل کنند. در تابستان با گرم شدن هوا این طیف گسترده کاسته می شود.
این مورد نشان داده است که با گرم شدن فصول پاییز و زمستان در اثر تغییرات جوی، پشه هایی که در مناطق معتدل بوده اند به سادگی می توانند در این فصول فعالیت کنند.
برونو اولیویرا(Brunno Oliveira)، محقق اصلی مقاله می گوید: نتایج ما نشان داده است که برای درک بهتر چگونگی تحمل دما توسط پشه ها باید در زمان های مختلف سال آنها را جمع آوری نماییم و واکنش آنها به دماهای مختلف را اندازه گیری نماییم.
این اطلاعات به ما کمک می نماید تا طیف دقیق تری از دماهای قابل تحمل برای گونه ای از پشه ها عرضه نماییم.
محققان برای انجام این آزمایش از بیشتر از ۷۰ منطقه مختلف پشه جمع آوری کردند. آنها با استفاده از گاز کربن دی اکسید که برای پشه ها نشانه ای از وجود غذاست ۲۸ هزار پشه به نمایندگی از ۱۸ گونه ی مختلف جمع آوری کردند و از این مجموعه به صورت تصادفی هزار پشه را در آزمایشگاه بررسی کردند.
آنها هر پشه را درون یک ویال قرار دادند و آنها را درون آب گذاشتند. در طول زمان محققان دمای آب را تغییر دادند و فعالیت پشه ها را بررسی کردند.
جسیکا یوگو(Gécica Yogo) یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: مشاهده ی توانایی این موجودات کوچک در تحمل دماهای بالا بسیار حیرت انگیز بود. اغلب آنها دماهایی بالاتر از میانگین دمای محیط را تحمل می کردند.
محققان هنوز نمی دانند چگونه پشه ها خودشان را با تغییرات دمایی سریع وفق می دهند.
دانیل هان(Daniel Hahn) که از نویسندگان این مقاله است می گوید: بیشتر مردم نمی دانند که انتخاب طبیعی با سرعتی زیاد می تواند بر روی حیواناتی با عمر کوتاه اثر بگذارد.
محققان می گویند، تحقیقات آنها به آماده شدن جوامع در مقابل اثرات ناشی از تغییرات جوی کمک می نماید. افزایش پشه ها در اثر تغییرات جوی سبب گسترش بیماری در انسان و حیوانات می شود.
پیتر جیانگ(Peter Jiang) یکی از نویسندگان مقاله می گوید، افرادی که در نزدیکی محل سکونت پشه ها زندگی می کنند می توانند نقش مهمی در کنترل جمعیت پشه ها ایفا کنند. آنها باید هر مخزن، ظرف و محل حاوی آب را خالی کرده یا بپوشانند.
شفرز می گوید: وقتی صحبت از تغییرات اقلیمی می شود اغلب در مورد تغییر محل زندگی گونه ها حرف می زنیم اما تغییرات جوی می تواند گونه هایی که در کنار ما زندگی می کنند را هم تغییر دهد و این جنبه ی دیگری از این مشکل است که باید مورد توجه قرار گیرد.



1400/03/25
22:37:09
0.0 / 5
856
تگهای خبر: اطلاعات , تحقیقات , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی