آزمایش موفقیت آمیز یك واكسن استنشاقی برای توقف همه گیری كووید-۱۹

آزمایش موفقیت آمیز یك واكسن استنشاقی برای توقف همه گیری كووید-۱۹ پژوهشگران آمریکایی، نوعی واکسن استنشاقی ارایه داده اند که شاید بتواند همه گیری کووید-19 را متوقف نماید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، گروهی از پژوهشگران "دانشگاه آیووا" (University of Iowa) و "دانشگاه جورجیا" (University of Georgia) در بررسی جدیدی، قابلیت یک دوز واکسن استنشاقی را برای محافظت از موش ها در مقابل کووید-۱۹ نشان داده اند. این واکسن می تواند انتقال ویروس از حیوان به حیوان را نیز متوقف نماید.
"پل مک کری" (Paul McCray)، سرپرست این پژوهش اظهار داشت: واکسن های فعلی کووید-۱۹ هم اکنون بسیار موفقیت آمیز هستند اما بیشتر مردم جهان هنوز واکسینه نشده اند و نیاز اساسی به واکسن هایی وجود دارد که بسادگی مورد استفاده قرار می گیرند و در متوقف کردن انتقال بیماری موثر هستند. اگر این واکسن جدید در انسان ها نیز کارآیی داشته باشد، شاید مانع انتقال کروناویروس شود و به کنترل بیماری همه گیر کووید-۱۹ کمک نماید.
این واکسن برخلاف واکسن هایی که تزریق می شوند، بواسطه یک اسپری بینی به کار می رود. در بررسی های صورت گرفته، تنها به یک دوز از این واکسن نیاز بود. شاید بتوان این واکسن را در دمای معمولی یخچال، تا حداقل سه ماه نگه داری کرد. از آنجائیکه کاربرد واکسن از راه بینی است، می تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که از سوزن می ترسند.
"بیائو هه" (Biao He)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: ما بیش از ۲۰ سال است که درحال توسعه این پلت فرم واکسن هستیم و کار کردن روی فرمول های جدید واکسن کووید-۱۹ را از اولین روزهای همه گیری این بیماری شروع کردیم. داده های بالینی نشان می دهند که این واکسن نه فقط به محافظت در مقابل عفونت می پردازد، بلکه احتمال انتقال را بصورت قابل توجهی می کاهد.
این واکسن استنشاقی، سلول های مخاطی داخل بینی و مجاری تنفسی را هدف قرار می دهد. این سلول ها، ورودی اصلی کروناویروس و محل تکثیر ابتدایی آن هستند. ویروس تولید شده در این سلول ها می تواند به عمق ریه ها و سایر اندام های بدن حمله کند که به بروز بیماریهای شدیدتری منجر می شوند. بعلاوه، ویروس تولید شده در این سلول ها می تواند بسادگی بوسیله بازدم دفع شود و امکان انتقال ویروس از یک نفر به دیگران را فراهم آورد.
بررسی ها نشان داد که این واکسن، یک واکنش ایمنی موضعی به وجود می آورد و به محافظت کامل از موش ها در مقابل کروناویروس می پردازد.
این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.



1400/04/19
12:19:10
0.0 / 5
869
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , پژوهشگر , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی