سرانجام علت خرابی هابل مشخص شد

سرانجام علت خرابی هابل مشخص شد به گزارش نیو وبلاگ ناسا بالاخره بعد از گذشت بیشتر از یک ماه از توقف فعالیت تلسکوپ فضایی ˮهابلˮ دلیل از کار افتادن آنرا شناسایی کرده است و تصمیم به انجام یک تغییر خطرناک گرفته است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، مهندسان ناسا علت وقوع اختلال کامپیوتری را که سبب شده عملیات علمی تلسکوپ فضایی "هابل" متوقف شود، شناسایی کرد. این در شرایطی است که جهان آماده از دست دادن یکی از بزرگترین دستگاههای ساخته دست بشر در طول تاریخ است.
حالا مشخص شده است که "واحد کنترل قدرت"(PCU) این تلسکوپ فضایی گرفتار اشکال شده و باعث ایجاد اختلال در برق رسانی پایدار "هابل" شده است. اما حالا ناسا می خواهد یک سوئیچ خطرناک به کامپیوتر پشتیبان انجام دهد.
با عنایت به بروزرسانی ناسا، کامپیوتر بار مفید "هابل" در واحد ابزار علمی فرمان پذیری و مدیریت داده آن قرار دارد که نقشی حیاتی برای آن دارد. نقش این واحد، کنترل، نظارت و هماهنگی کلیه ابزارهای علمی موجود در "هابل" است.
هنگامی که کامپیوتر بار مفید "هابل" در تاریخ 13 ژوئن از کار ایستاد، ابزارهای علمی آن بلافاصله وارد حالت ایمن شدند. هفته های بعد مهندسان ناسا به صورت شبانه روزی بر روی جداسازی و شناسایی این مشکل کار کردند.
مهندسان ناسا می گویند به صورت مشخص، سطح ولتاژ به زیر خط 5 ولت کاهش یافته که منجر به یک مدار محافظت ثانویه شده که به کامپیوتر دستور داده تا همه کارهای خویش را متوقف نماید.
در بروزرسانی ناسا آمده است: تجزیه و تحلیل تیم بررسی نشان داده است که یا سطح ولتاژ از رگولاتور خارج از حد قابل قبول است که در نتیجه مدار محافظت ثانویه را قطع می کند، یا مدار محافظت ثانویه با گذشت زمان تخریب شده و در این حالت گیر کرده است.
خوش شانسی "هابل" این است که تیم مهندسان ناسا می تواند این تلسکوپ فضایی را به یک کامپیوتر پشتیبان که دارای "PCU" مخصوص خود است، سوئیچ کند. این تیم می خواهد فردا مراحل این سوئیچ و تعمیر را شروع کند، کاری که تا چند روز طول خواهد کشید.
این عملیات با عملیات تعمیر دیگری که برای "واحد فرمان پذیری هابل" در سال طی یک عملیات تعمیر با شاتل فضایی 2009 اتفاق افتاد، خیلی متفاوت نیست.
بدیهی است که دیگر این کار انجام نخواهد شد، چون که از زمان بسته شدن برنامه شاتل فضایی، ناسا فاقد یک سیستم پرتابی است که بتواند مهندسان را برای انجام تعمیرات پیچیده روی تلسکوپ های فضایی در مکان مورد نظر قرار دهد.
باآنکه کپسول "کرو دراگون" متعلق به شرکت "اسپیس ایکس" برای ارسال انسان به ایستگاه فضایی بین المللی بسیار مناسب می باشد، اما مانند شاتل فضایی یک بازوی غول پیکر و محفظه بار ندارد.
تلسکوپ فضایی "هابل" در سال 1990 به فضا پرتاب شد و از آن زمان بعنوان یک نیروی تاریخی جهانی برای توسعه درک ما از جهان خدمت کرده است. بیشتر از 1.5 میلیون مشاهده از کیهان توسط این تلسکوپ انجام شده است و بیشتر از 18 هزار مقاله علمی بر ساسا تصاویر و داده های آن انتشار یافته است.
این رصدخانه فضایی علاوه بر نمایان کردن تحول مداوم کهکشان ها در طول تاریخ جهان هستی، در آشکار کردن شتاب گسترش کیهان هم نقشی اساسی داشته است.
"هابل" همینطور در دوران جدید خود در اجرای نخستین مطالعات جوی سیارات فراخورشیدی نقش داشته است.




منبع:

1400/04/26
09:10:40
0.0 / 5
935
تگهای خبر: تلسكوپ , جهان , سیستم , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی