مواد به کار رفته در صندلی کودک می تواند به مغز کودکان لطمه برساند

مواد به کار رفته در صندلی کودک می تواند به مغز کودکان لطمه برساند نیو وبلاگ: پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی نشان داده اند که مواد شیمیایی به کار رفته در بعضی محصولات مانند صندلی کودک می تواند مضر باشد و به مغز کودکان لطمه برساند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، دانشمندان آمریکایی هشدار می دهند که مواد شیمیایی مقاوم در مقابل آتش که در لوازم الکترونیکی، مبلمان و حتی صندلی کودک به کار می روند، می توانند به مغز کودکان لطمه برسانند.
دانشمندان با بررسی ده ها پژوهش بین المللی، ارتباط میان قرار گرفتن در معرض "استرهای ارگانوفسفات" (organophosphate esters) را با پایین بودن ضریب هوشی و محدوده توجه در کودکان پیدا کردند.
تصور بر این بود که مواد شیمیایی بواسطه تعدادی از تنظیم کننده ها ایمن می شوند اما تحقیقات نشان می دهند که این مواد شیمیایی، مسمومیت عصبی را در پی دارند و به اندازه تعدادی از ترکیبات پیش گیرنده شعله، مضر هستند.
بگفته دانشمندان، وجود این مواد شیمیایی در طیف گسترده ای از محصولات مربوط به کودکان می تواند کل یک نسل را از نظر رشد مغز تهدید کند.
متخصصان پیش تر در مورد میزان سمی بودن مواد شیمیایی مورد استفاده در عوامل عصبی و آفت کش ها آگاه بودند اما تصور می شد که در کالاهای صنعتی، بی خطر باشند.
"هیتر پتیسول"(Heather Patisaul)، از "دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی"(NCSU) و پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: استفاده از استرهای ارگانوفسفات در همه چیز از تلویزیون گرفته تا صندلی ماشین، با این فرض غلط که ایمن هستند، بالا رفته است.
بنظر می رسد که این مواد شیمیایی، به اندازه موادی که مقرر است جایگزین آنها باشند، مضر هستند اما با مکانیسم متفاوتی عمل می کنند.
دانشمندان دریافتند که این مواد شیمیایی می توانند با حرکت کردن به هوا و غبار اطراف، آزاد شوند. این گرد و غبار، به دست افرادی منتقل می شوند که محصولات را لمس می کنند و هنگام غذا خوردن، به بدن آنها منتقل می شوند.
از آنجائیکه نوزادان و کودکان، دست خودرا بیشتر در دهان قرار می دهند، در مقابل این مساله لطمه پذیرتر هستند.
پژوهشگران دریافتند که تراکم بالاتری از مواد شیمیایی خطرناک در بدن کودکان وجود دارد. رشد مغز در سالهای ابتدایی، لطمه پذیرتر است. این بدان معناست که مواد شیمیایی می توانند تاثیر بدتری بر کودکان داشته باشند.
"لیندا بیرنبوم"(Linda Birnbaum)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: استرهای ارگانوفسفات، رشد مغز یک نسل را تهدید می کنند. اگر ما استفاده از این مواد شیمیایی را هم اکنون متوقف نکنیم، نتایج آن وخیم و غیر قابل بازگشت خواهد بود.
دانشمندان از صاحبان صنایع خواستند که استفاده از مواد شیمیایی را در مواردی که وجود آنها ضروری نیست، متوقف کنند. آنها به دولت ها و صنایع سفارش کرده اند تا برای کاهش اشتعال پذیری محصولات الکترونیکی، روی فناوری های جایگزین سرمایه گذاری کنند.
"کارول کوییاتکوفسکی"(Carol Kwiatkowski)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: استرهای ارگانوفسفات در خیلی از محصولات، هیچ عملکرد اساسی را انجام نمی دهند؛ در صورتیکه خطری جدی خصوصاً برای کودکان ما ایجاد می کنند. این مساله لازم است که تولیدکنندگان چنین محصولاتی، استفاده از ترکیبات پیش گیرنده شعله و استرهای ارگانوفسفات را مورد ارزیابی مجدد قرار دهند برای اینکه ممکنست خیلی از آنها بیشتر از فایده، ضرر داشته باشند.
این پژوهش، در مجله "Environmental Health Perspectives" به چاپ رسید.




منبع:

1400/07/15
13:31:07
0.0 / 5
418
تگهای خبر: الكترونیك , پروژه , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی