ارتش آمریکا به دنبال تولید سوخت جت از هوا!

ارتش آمریکا به دنبال تولید سوخت جت از هوا! نیروی هوایی ارتش ایالات متحده در کوشش برای دسترسی به سوخت در هر زمان و هر مکان، درحال کوشش برای تهیه سوخت جت از هوا است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، ارتش ایالات متحده در اقدامی انقلابی برای انجام عملیات لجستیکی خود و به منظور تقویت قدرت عملیاتی خود حالا تأیید کرده است که به تحقق هدف و برنامه خود برای توسعه سوخت جت از هوای رقیق نزدیک تر شده است.
نیروی هوایی ایالات متحده در یک بیانیه مطبوعاتی ادعا کرد که یک گام به دسترسی به سوخت در هر زمان و هر نقطه از کره زمین بدون اتکا به تانکرهای سوختی نزدیک شده است.
همه می دانیم که ارتش های دنیا بخصوص ارتش ایالات متحده از بزرگترین مصرف کنندگان سوخت های فسیلی هستند و هم اکنون درحال تمرکز بر انرژی هسته ای هستند تا نیازهای انرژی خویش را به روشی سبزتر و در نتیجه پاک تر برآورده کنند.
سوخت جت گونه ای سوخت هواپیما است که برای هواگردهای دارای موتور توربینی مانند هواپیماهای توربوجت، توربوفن و توربوپراپ و بالگردهای توربوشفت از آن استفاده می نمایند.
موتورهای توربینی به صورت کلی توانایی کاربرد سوخت های نفتی متنوعی را دارند، اما همه گونه های سوخت جت امروزی گونه هایی از نفت سفید هستند که خلوص بالایی داشته و افزودنی هایی برای پیشگیری از خوردگی، زنگ زدن، انجماد در دمای پایین یا اشتعال در دمای بالا، به آنها اضافه شده است.
سوخت مناسب جت بایستی دمای اشتعال بالایی داشته باشد، رسوب نکرده و ایجاد زنگ زدگی نکند، ارزش حرارتی بالایی داشته، ترابری و کار با آن ایمن باشد، به بخش های داغ توربین موتور صدمه نرساند و در هوای سرد هم به خوبی جریان پیدا کند.
اکنون نیروی هوایی ایالات متحده درحال کار بر روی روش های جایگزین برای تولید سوخت هواپیماهای خود است و در این راستا با شرکتی به نام "توئلو"(Twelve) همکاری کرده است.
این شرکت که برآمده از دانشگاه "استنفورد" است، از دگرگونی کربن برای تولید سوخت از کربن دی اکسید موجود در هوا استفاده می نماید.
این مفهوم تقریباً یک قرن قدمت دارد و در واقع میتوان آنرا در کتاب های درسی شیمی با عنوان "سنتز فیشر-تروپش" یافت که در آن کربن مونوکسید و هیدروژن در دماهای بالا، هیدروکربن های مایع تولید می کنند که می توانند در حضور یک کاتالیزور بعنوان سوخت استفاده شوند.
"فرآیند فیشر–تروپش"(Fischer–Tropsch process) یا "سنتز فیشر–تروپش" مجموعه ای از واکنش های شیمیایی است که طی آن گاز کربن مونواکسید در واکنش با گاز هیدروژن مجموعه ای از هیدروکربن ها را بوجود می آورد. این روش در تولید سوخت های سنتزی از مواد طبیعی چون زغال سنگ، گاز طبیعی، پسماندهای گیاهی و مواد روان کننده به کار می آید. این فرایند به صورت مشترک توسط "فرانس فیشر" و "هانس تروپش" در سال ۱۹۲۳ و در آلمان کشف شد. برای تولید سوخت سنتزی سه مرحله کلی نیاز است: تهیه گاز سنتز، سنتز فیشر- تروپش، جداسازی و بهبود کیفیت محصولات مورد نیاز.
این فرایند که بعنوان سوخت مصنوعی شناخته می شود، به طور گسترده توسط آلمان در طول جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت و حتی امروزه توسط ارتش ایالات متحده برای ترکیب سوخت های نفتی استفاده می شود.
بر اساس این بیانیه مطبوعاتی، ارتش ایالات متحده اجازه می دهد تا حداکثر ۵۰ درصد از سوخت مصنوعی را در عملیات های خود ترکیب کند.
سوخت مصنوعی ساخته شده توسط شرکت "توئلو" هم درحال آزمایش است. باآنکه انتظار می رود این آزمایش تا آخر سال جاری ادامه داشته باشد و بعد از آن گزارش مفصلی از یافته ها تهیه و منتشر شود، اما نیروی هوایی ایالات متحده مشتاق است همزمان با آن، مرحله بعدی را که شامل افزایش مقیاس این فناوری است، پیش ببرد.
شرکت "توئلو" می گوید که از نوع جدیدی از کاتالیزور برای ایجاد سوخت مصنوعی خود معروف به "ای-جت"(E-jet) استفاده می نماید و برخلاف سایر فرآیندهایی که برای این امر به سوخت های فسیلی متکی هستند، این شرکت از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می نماید تا اطمینان حاصل کند که فرایند آن خالی از انتشار کربن است.
این شرکت همینطور ادعا می کند که سوخت مصنوعی آن نسبت به سوخت نفتی پاک تر است و آلاینده های کمتری دارد.
در حالی که نیروی هوایی ایالات متحده هم اکنون از سوخت تجاری استفاده می نماید و برای انتقال سوخت به هواپیماهای خود به وسایل نقلیه زمینی، آبی و هوایی متکی است، با استفاده از فناوری شرکت "توئلو" می تواند بدون احتیاج به حضور سوخت در محل، سوخت جت ها را در هر مکانی تولید نماید.
کارشناسان می گویند، انتظار می رود این تلاش نه تنها استفاده از سوخت را در حمل و نقل هوایی بهینه می کند، بلکه بار لجستیکی را که برای حمل و نقل آن نیاز است، می کاهد.
در این بیانیه مطبوعاتی آمده است که این فناوری همینطور می تواند در مناطق خشک که آب کمیاب است هم به کار گرفته شود و حتی هوا هم منبعی برای آن باشد.
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، نیروی هوایی ایالات متحده خواهد توانست از شر تانکرهای بزرگ جمل سوخت برای جت های خود خلاص شود.




منبع:

1400/08/04
22:20:18
0.0 / 5
212
تگهای خبر: جهان , دانشگاه , فناوری , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی