فناوری جدیدی برای تولید صفحه نمایش نشکن

فناوری جدیدی برای تولید صفحه نمایش نشکن نیو وبلاگ: گروهی از پژوهشگران استرالیایی، فناوری جدیدی را برای تولید نسل بعدی شیشه های مورد استفاده در صفحه نمایش عرضه کرده اند که استقامت بالایی دارد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نانومگزین، پژوهشگران "دانشگاه کوئینزلند"(University of Queensland) استرالیا به سرپرستی دکتر "جینگوی هو"(Jingwei Hou)، پروفسور لیانژو وانگ"(Lianzhou Wang) و پروفسور "ویکی چن"(Vicki Chen)، اساتید این دانشگاه، از یک فناوری برای تولید نسل بعدی شیشه مورد استفاده در LED و صفحه نمایش تلفن های همراه هوشمند، تلویزیون و کامپیوتر رونمایی کرده اند.
یافته های این پژوهش، ساخت صفحه های نمایش شیشه ای را امکان پذیر می کند که نه تنها نشکن هستند، بلکه کیفیت تصویر شفافی را هم عرضه می دهند.
دکتر هو اظهار داشت: این کشف، یک گام بزرگ برای پیشرفت در فناوری نانوکریستال پروسکایت به حساب می آید. پژوهشگران پیش از این، تنها می توانستند این فناوری را در فضای خشک یک محیط آزمایشگاهی تولید کنند. این مواد ساطع کننده نور، از نانوکریستال هایی معروف به "پروسکایت های سرب هالید"(lead-halide perovskites) ساخته شده اند. پروسکایت های سرب هالید می توانند نور خورشید را برداشت کنند و آنرا به صورت برق تجدیدپذیر عرضه کنند که در نسل جدید سلول های خورشیدی کم هزینه و پربازده و خیلی از کاربردهای امیدوارکننده آنها مانند روشنایی، نقشی حیاتی دارد.
این نانوکریستال ها نسبت به نور، گرما، هوا و آب، بسیار حساس هستند. حتی بخار آب موجود در هوا، دستگاههای کنونی را در عرض چند دقیقه از بین می برد.


دکتر هو افزود: گروه ما که از مهندسان شیمی و دانشمندان علوم مواد تشکیل شده، فرآیندی را برای اتصال نانوکریستال های موجود در شیشه متخلخل ابداع کرده است. این فرایند در تثبیت مواد، افزایش کارایی آنها و مهار خروج یون های سمی سرب از مواد، نقش مهمی دارد.
به قول دکتر هو، این فناوری، مقیاس پذیر است و راه را برای کاربردهای بسیاری هموار می کند.
وی ادامه داد: صفحه های نمایش معروف به "QLED" هم اکنون، بهترین عملکرد را در نمایش و عملکرد تصویر دارند. این پژوهش، به ما کمک می نماید تا با عرضه کیفیت و قدرت تصویر خیره کننده، فناوری نانو کریستال را بهبود ببخشیم.
پروفسور چن اظهار داشت: این یک ابداع هیجان انگیز بود. ما نه تنها می توانیم این نانوکریستال ها را قوی تر نماییم، بلکه می توانیم خصوصیت های اوپتوالکترونیک آنها را با کارآیی فوق العاده انتشار نور و لامپ های LED نور سفید تنظیم نماییم. این کشف، راه را برای ابداع نسل جدیدی از کامپوزیت های نانوکریستال- شیشه با هدف تبدیل و تولید انرژی هموار می کند.
این پژوهش، در مجله "Science" به چاپ رسید.



1400/08/10
23:01:13
0.0 / 5
447
تگهای خبر: الكترونیك , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی