تزریق واکسن کووید-۱۹ با روشی شبیه حجامت

تزریق واکسن کووید-۱۹ با روشی شبیه حجامت نیو وبلاگ: پژوهشگران آمریکایی، روش جدیدی برای رساندن واکسن کووید-19 ابداع نموده اند که به حجامت شباهت دارد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از وب سایت رسمی دانشگاه راتگرز، پژوهشگران موفق شده اند با بهره گیری از یک روش مکش شبیه به روش سنتی حجامت، راهبرد جدیدی را برای رساندن مولکول های DNA به سلول های پوست ابداع کنند.
پژوهشگران در بررسی های آزمایشگاهی روی جوندگان، از این روش برای رساندن یک واکسن حاوی DNA کروناویروس استفاده کردند. این واکسن، یک واکنش قوی ایمنی را ایجاد کرد که ۱۰۰ برابر قویتر از تزریق واکسن به تنهایی بود. بگفته پژوهشگران، شرکت دارویی "GeneOne" که سرمایه گذار این پژوهش است، موفق شده مجوز استفاده از این روش را برای آزمایش بالینی در انسان دریافت کند.
"هائو لین"(Hao Lin)، استاد "دانشگاه راتگرز"(Rutgers University) آمریکا و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: این روش مبتنی بر ساکشن، بواسطه اعمال فشار منفی به پوست بعد از تزریق نوکلئیک اسید و با روشی کاملا غیرتهاجمی اجرا می شود. این روش، استفاده از یک پلت فرم ساده، مقرون به صرفه و مقیاس پذیر را در کاربردهای آزمایشگاهی و بالینی برای ارائه درمان ها و واکسن های مبتنی بر اسید نوکلئیک، امکان پذیر می کند.
حجامت یک روش سنتی است که طی آن، فنجان های گرم شده روی پوست قرار داده می شوند تا فشار منفی ایجاد کنند و گردش خون را در این ناحیه بالا برند تا بهبودی حاصل شود. درمان با نوکلئیک اسید، از DNA، آران ای و سایر مولکول های زیستی استفاده می نماید تا به کنترل اطلاعات ژنتیکی بپردازد. این روش طی دو دهه اخیر، نویدبخش ارائه درمان و واکسن برای بیماریهای مختلف بوده و رشد زیادی داشته است. چندین واکسن مبتنی بر نوکلئیک اسید بتازگی برای مبارزه با همه گیری کووید-۱۹ طراحی، تولید و توزیع شده اند.
درمان با نوکلئیک اسید زمانی کار می کند که اسیدهای نوکلئیک مهندسی شده به سلول های میزبان وارد شوند، تولید پروتئین های رمزگذاری شده را هدایت کنند و در صورت وجود واکسن، به تحریک واکنش ایمنی بپردازند. یک مرحله کلیدی در این فرایند، "ترافرست" (Transfection) یا رساندن نوکلئیک اسیدهای خالص به سیتوپلاسم و هسته سلول های میزبان است.
اگر مولکول های DNA و آران ای به بافت تزریق شوند، بصورت خودکار وارد سلول های میزبان نمی شوند و بیشتر آنها به سرعت از بین می روند؛ مگر اینکه محافظت شوند. بعنوان نمونه، در واکسن های کووید-۱۹ مبتنی بر آران ای پیامرسان، از نانوذرات لیپیدی برای محصور کردن آران ای های پیامرسان و محافظت و انتقال آنها به سراسر غشای سلول میزبان استفاده می شود؛ بدین ترتیب، پروتئین رمزگذاری شده تولید می شود و یک واکنش ایمنی را به وجود می آورد. اغلب از یک میدان الکتریکی برای رساندن DNA به سلول ها استفاده می شود اما این روش بطور معمول عوارض جانبی همچون التهاب، درد و لطمه بافتی را به همراه دارد.
پژوهشگران در این پروژه جدید، مکش را بعد از تزریق DNA خالص، مستقیماً روی محل اعمال کردند تا فشار منفی روی پوست ایجاد شود. این مکش، به جذب مولکول های DNA توسط سلول های پوست منجر گردید. بگفته لین، این روش جدید، ساده و بدون درد است و عوارض جانبی ندارد.
وی ادامه داد: توسعه فناوری های پیشرفته انتقال، نقش مهمی در استفاده گسترده از روش های مبتنی بر نوکلئیک اسید دارد و توزیع واکسن در سراسر جهان، تنها یک نمونه از آنست. ما یک پلت فرم ترافرست جایگزین، ایمن و مؤثر را ارایه داده ایم که سطح بالایی از بیان ژن را به همراه دارد. مزایای این روش، مقرون به صرفه بودن، مقیاس پذیری ساخت و حداقل نیاز برای آموزش است. این روش به سبب داشتن مزیت های ذاتی DNA می تواند برنامه های واکسیناسیون را در مناطق دورافتاده جهان که دارای منابع محدودی هستند، تسهیل کند.
این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.




منبع:

1400/08/15
22:05:33
0.0 / 5
450
تگهای خبر: اطلاعات , پروژه , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی