راهبردی برای ابداع واکسن جدید کووید-19 با اثر بلندمدت

راهبردی برای ابداع واکسن جدید کووید-19 با اثر بلندمدت نیو وبلاگ: پژوهشگران آمریکایی، راهبرد جدیدی را برای ساخت واکسن کووید-19 ارایه داده اند که می تواند واکنش ایمنی واکسن را افزایش دهد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اینوس برین، پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس"(UCLA)، نوعی نادر از سلول های تی را کشف کرده اند که می توانند پروتئین موجود در "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲"(SARS-CoV-2) و سایر انواع کروناویروس را هدف قرار دهند.
یافته های این پژوهش نشان می دهند که شاید بتوان قسمتی از این پروتئین موسوم به "پلیمراز ویروسی"(viral polymerase) را به واکسن های کووید-۱۹ اضافه کرد تا واکنش ایمنی طولانی تری را بوجود آورد و محافظت در مقابل انواع جدید کروناویروس را افزایش دهد.
بیشتر واکسن های کووید-۱۹، قسمتی از پروتئین خوشه ای موجود در سطح ویروس را به کار می گیرند تا سیستم ایمنی را برای تولید پادتن تحریک کنند. با این وجود، انواع جدیدتر کروناویروس مانند دلتا و اُمیکرون، حامل جهش هایی برای پروتئین خوشه ای هستند که به آنها کمک می نماید تا برای سلول های ایمنی و پادتن های تحریک شده توسط واکسن، کمتر قابل تشخیص باشند. پژوهشگران باور دارند که احیانا برای ایجاد یک واکنش ایمنی قوی تر و گسترده تر، به نسل جدیدی از واکسن ها نیاز است که بتوانند انواع فعلی و انواعی را که ممکنست در آینده ایجاد شوند، شکست دهند.
یکی از راه های رسیدن به این هدف، افزودن قطعه ای از یک پروتئین ویروسی متفاوت به واکسن ها است؛ واکسن هایی که نسبت به جهش پروتئین خوشه ای لطمه پذیری کمتری دارند و سلول های T سیستم ایمنی را فعال می کنند. سلول های T، به گیرنده های مولکولی روی سطوح خود مجهز هستند که پروتئین متعلق به آنتی ژن را تشخیص می دهند. هنگامی که یک سلول T با آنتی ژنی رو به رو می شود که گیرنده اش می تواند آنرا تشخیص دهد، تکثیر می شود و سلول های ایمنی اضافی را تولید می کند که تعدادی از آنها سلول های عفونی را فورا هدف قرار می دهند و از بین می برند و برخی دیگر برای دهه ها در بدن باقی می مانند تا در صورت بازگشت همان عفونت، با آن مقابله کنند.


پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس بر پروتئین پلیمراز ویروسی تمرکز کردند که نه فقط در کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲، بلکه در سایر انواع کروناویروس همچون انواعی که عامل مبتلاشدن به "سارس"(SARS) و "مرس"(MERS) هستند، یافت می شود. پلیمرازهای ویروسی مانند موتورهایی هستند که کروناویروس ها از آنها برای تکثیر خود استفاده می نمایند و امکان انتشار عفونت را فراهم می آورند. پلیمرازهای ویروسی برخلاف پروتئین خوشه ای، بعید است که حتی با تکامل ویروس ها، تغییر یا جهش پیدا کنند.
پژوهشگران برای تعیین این که آیا سیستم ایمنی مجهز به گیرنده های سلول T می تواند پلیمراز ویروسی را تشخیص دهد یا خیر، نمونه های خون اهداکنندگان سالم را که قبل از همه گیری کووید-۱۹ جمع آوری شده بودند، در معرض آنتی ژن پلیمراز ویروسی قرار دادند. آنها دریافتند که گیرنده های خاص سلول T در حقیقت، پلیمراز را تشخیص می دهند. سپس آنها از روشی موسوم به "CLINt-Seq" برای تعیین توالی ژنتیکی این گیرنده ها استفاده کردند. پژوهشگران، سلول های T را برای حمل کردن گیرنده ها مهندسی کردند تا به آنها کمک نماید که توانایی گیرنده ها را در شناسایی و از بین بردن کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و سایر انواع کروناویروس مورد بررسی قرار دهند.
بیش از پنج میلیون نفر در سراسر جهان، جان خودرا بر اثر مبتلاشدن به کووید-۱۹ از دست داده اند. واکسن های فعلی، محافظت قابل توجهی را در مقابل بیماریهای شدید ارائه می کنند اما با ظهور انواع جدید و احیانا مسری تر، واکسن ها ممکنست نیازمند بروزرسانی باشند. یافته های جدید پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، راهبردی را نشان می دهند که ممکنست به افزایش محافظت و ایمنی بلندمدت کمک نماید. آنها هم اکنون، درحال انجام دادن بررسی های بیشتری برای ارزیابی پلیمراز ویروسی بعنوان یک مولفه جدید و احتمالی واکسن هستند.
این پژوهش، در مجله "Cell Reports" به چاپ رسید.




منبع:

1400/09/20
20:48:08
0.0 / 5
458
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی