عضو ستاد ملی مقابله با كرونا:

دورهمی شب یلدا یعنی استقبال از اومیکرون

دورهمی شب یلدا یعنی استقبال از اومیکرون به گزارش نیو وبلاگ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن اشاره به شناسایی یک مورد مبتلا به اومیکرون در کشور، به مردم سفارش کرد که تزریق واکسن و رعایت پروتکلهای بهداشتی را بیشتر از پیش جدی بگیرند و در شب یلدا با دورهمی های خانوادگی به استقبال این سویه جدید کرونا نروند.


مسعود مردانی روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سرعت انتقال ویروس اومیکرون سه برابر دلتا است و از زمان شیوع این ویروس، مردم ۱۷ روز برای کنترل و پیشگیری از گسترش این بیماری با رعایت پروتکلهای بهداشتی و تزریق دز سوم واکسن فرصت اقدام دارند، اضافه کرد: در نشست روز گذشته(یکشنبه) به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد تعطیلی همه اماکن عمومی از قبیل سینماها، رستوران ها، آمفی تئاتر، سالن های اجرای کنسرت موسیقی، باشگاههای ورزشی و غیره عنوان شده و منتظر تصمیم ستاد هستیم.
وی افزود: در پیشنهاد مطرح شده حتی تعطیلی کلاس های مدارس، ادامه روند غیرحضوری امتحانات دانش آموزان و دانشجویان دانشگاهها هم مطرح شده و از عمده علل عرضه این پیشنهاد ساده انگار خیلی از مردم در مورد عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی هم هست.
مردانی با تکیه بر این که طبق آمار موجود در شرایط کنونی فقط ۴۶ درصد مردم تهران پروتکلهای بهداشتی و استفاده از ماسک را رعایت می کنند، عنوان کرد: از مردم می خواهم با رعایت پروتکلهای بهداشتی و استفاده ۱۰۰ درصدی از ماسک حافظ جان خود و دیگران باشند و کاری کنند تا باردیگر کادر بهداشت درمان که متحمل سخت های زیادی شده اند را گرفتار نکنند.
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه تنها نکته قابل توجه در اومیکرون این است که همانند دلتا مرگ و میر نداشته و بسیار ضعیف تر از آن عنوان شده، اظهار داشت: از دیگر راههای پیشگیری از گسترش اومیکرون و کنترل آن لغو و عدم حضور در مهمانی های فامیلی و تجمعات غیره است.
وی افزود: کاهش مسافرین هواپیماها، اتوبوس های بین شهری، مترو و غیره باید برای عدم گسترش این بیماری به حالت قبل باز گردد تا خدای نکرده مجدا شاهد شلوغی بیمارستانها و مرگ و میر نباشیم.
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه در پیشنهاد امروز به ستاد، پایش چهار هفته ای اومیکرون هم مطرح شده، عنوان کرد: بر مبنای مطالعات انجام گرفته در انگلستان عنوان شده که اومیکرون تفاوت زیادی با دلتا ندارد اما در این بیماری مواردی در مورد از بین رفتن حس بویایی، چشایی و حتی کاهش اکسیژن خون به شدت دلتا دیده نشده است.
مردانی اضافه کرد: برپایه اعلام سازمان بهداشت جهانی، هم اکنون ویروس اومیکرون در ۹۰ کشور دنیا دیده شده اما در این ویروس هم موارد مرگ و میر و هم بستری کم تر از دلتا عنوان شده است.
وی با اشاره به اینکه اومیکرون معمولاً با خستگی، تب و ضعف بدن خویش را نشان می دهد، اظهار داشت: اومیکرون بر خلاف دلتا اختلالات چشایی، بویایی و کاهش شدید اکسیژن را در بر نخواهد داشت.
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: خیلی از مبتلایان به اومیکرون در خیلی از اوقات به بیمارستان رجوع نکرده و با رعایت مسایل بهداشتی و تغذیه مناسب مداوا می شوند.
مردانی عنوان کرد: در واقع اگر مردم می خواهند از گرفتاری کرونا خلاصی پیدا کنند با رعایت پروتکلهای بهداشتی و دریافت واکسن و تزریق دز سوم می توانند به آینده بهتری در مقابله با این بیماری امیدوار باشند.
شب یلدا شب استقبال از اومیکرون
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با عنایت به این که در آستانه شب یلدا هستیم، اظهار داشت: مردم باید برای حفظ سلامتی خود و عزیزانشان شب یلدا را در خانه های خود با تنها با خانواده خویش سپری کنند تا خدای ناکرده سبب گسترش این ویروس نشوند.
وی افزود: بر خلاف سال های گذشته پیش از انتشار کرونا مردم باید بخصوص در شب یلدا نه پذیرای میهمان باشند و نه این که به مهمانی بروند تا با دامن زدن به این بیماری مقدمات گرفتاری دیگران را شروع نکنند.
مردانی با تکیه بر این که اوضاع کنونی بسیار حساس و شکننده است، خاطرنشان کرد: مردم نباید با کاهش بیماری کرونا و کاهش بستری بیماران فکر کنند که کرونا تمام شده چونکه اگر رعایت پروتکلهای بهداشتی جدی گرفته نشود باید منتظر فاجعه باشیم.
وی اظهار داشت: برخی مردم ساده انگاری می کنند، به مردم اخطار می دهیم پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمایند، بعنوان مثال کشوری هایی مانند دانمارک، فرانسه، آلمان، بلژیک و هلند که از آمار بسیار بالای واکسیناسیون هم برخوردار بودند باردیگر به علت انتشار ویروس اومیکرون گرفتار شده و الان در آن کشورهای شرایط ویژه اعلام و خیلی از فعالیت ها تعطیل شده است.
مردانی عنوان کرد: با عنایت به آمار موجود در مورد رعایت پروتکلهای بهداشتی، شرایط عدم رعایت مسایل بهداشتی توسط خیلی از مردم در تهران نشان دهنده خوش خیالی مردم به این بیماری بخصوص اومیکرون است.
وی تصریح کرد: متاسفانه به جای تعطیلی فعالیتهای عمومی هم اکنون برای شب یلدا اغلب رستوران های غذا خوری رزرو شده و حکایت از تجمع مردم در این گونه مکان ها را دارد که بسیار خطر ناک است.
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: بعنوان یک پزشک سال جاری هم همانند دو سال قبل در شب یلدا در خانه و در کنار خانواده می مانم و نه به مهمانی می روم و نه پذیرای میهمان هستم و از راه شبکه های مجازی تصویری جویای احوال یکدیگر خواهیم شد.



1400/09/29
10:00:19
0.0 / 5
372
تگهای خبر: جهان , دانشگاه , درمان , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی