متوقف کردن زوال عقل با دارو رسانی از طریق بینی!

متوقف کردن زوال عقل با دارو رسانی از طریق بینی! به گزارش نیو وبلاگ پژوهشگران ژاپنی در بررسی جدید خود این ایده را مطرح کرده اند که شاید مصرف یک ترکیب دارویی از طریق بینی بتواند به جلوگیری از زوال عقل کمک نماید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیوز ترندز، ترکیب داروی معروف به "ریفامپیسین"(Rifampicin) و مکمل غذایی "رسوراترول"(Resveratrol) و مصرف آنها به همراه اسپری بینی امکان دارد پیشگیری ایمن تر و عملی تر از بروز زوال عقل را ممکن سازد.
زوال عقل زمانی رخ می دهد که پروتئین های "آمیلوئید بتا"(Amyloid beta)، "تاو"(Tau) و "آلفا سینوکلئین"(Alpha-synuclein) به همراه نوعی از "الیگومرها"(Oligomers) در مغز انباشته شوند.
گروهی از پژوهشگران "دانشگاه اوساکا متروپولیتن"(OMU) ژاپن، پیش از این در بررسی روی موش ها ثابت کرده بودند که آنتی بیوتیک ریفامپیسین، الیگومرها را حذف می کند و عملکرد شناختی را بهبود می بخشد. با این حال، این دارو با اثرات ناخواسته ای مانند صدمه کبدی همراه می باشد. رسوراترول که یک آنتی اکسیدان طبیعی در محصولات کشاورزی است، بعنوان مکمل در اروپا و آمریکا استفاده می شود.
پروفسور "تاکامی تومیاما"(Takami Tomiyama)، سرپرست این پژوهش اظهار داشت: ما برای مقابله با اثرات نامطلوب و ناخواسته داروی ریفامپیسین، ترکیب آنرا با اثر محافظ کبد رسوراترول در نظر گرفتیم.
این گروه پژوهشی، تلفیقی از ریفامپیسین و رسوراترول را به مدت چهار هفته و هر هفته پنج روز، از طریق بینی به موش های مبتلا به آلزایمر، "زوال عقل فرونتومپورال"(frontotemporal dementia) و "زوال عقل با اجسام لویی" (Dementia with Lewy bodies) منتقل کردند و قابلیت های شناختی و صدمه شناسی ذهنی آنها را مورد بررسی قرار دادند.
نتایج این آزمایش تأیید کرد که ترکیب مورد نظر، عملکرد شناختی موش ها را به صورت قابل توجهی بهبود می بخشد، از تجمع الیگومرها جلوگیری می کند و به بازیابی پروتئین معروف به "سیناپتوفیزین"(Synaptophysin) می پردازد. سیناپتوفیزین ها، پروتئین هایی هستند که به سیناپس ها کمک می کنند. علاوه بر این، محدوده خونی آنزیم های کبدی که یک نشانگر صدمه کبدی است و معمولاً با مصرف ریفامپیسین افزایش می یابد، در صورت مصرف دوز ثابتی از این ترکیب، تنظیم شده باقی خواهد ماند.
میزان بالایی از بیان "فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز"(BDNF) در هیپوکامپ مشاهده شده بود که با مصرف ریفامپیسین به تنهایی مشاهده نشد. این نتایج نشان می دهند که ایمنی و اثربخشی دوز ثابتی از این ترکیب، نسبت به مصرف ریفامپیسین به تنهایی، بیشتر است.
"توموهیرو اومدا"(Tomohiro Umeda)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: مبتلا شدن به زوال عقل در همه نقاط جهان درحال افزایش است؛ به صورتی که برخی منابع پیشبینی می کنند که تعداد مبتلایان در هر ۲۰ سال، دو برابر می شود. با این حال، امکان دارد که درمان موثری برای این بیماری وجود نداشته باشد. جدید ترین پژوهشها ثابت کرده اند که بروز ناهنجاری ها در مغز مبتلایان به زوال عقل، بیشتر از ۲۰ سال زودتر از آغاز بیماری رخ می دهد.
پژوهشگران امیدوارند که با بررسی عملکردهای جدید درمانی داروهای کنونی بتوانند زودتر از آغاز مرگ نورون ها، زوال عقل را تشخیص دهند و آنرا متوقف کنند.
علاوه بر این، تجزیه و تحلیل های پیشین این گروه پژوهشی نشان می دهند که تجویز تلفیقی از ریفامپیسین و رسوراترول با دوز مشخص و مصرف آن از طریق بینی می تواند دارورسانی و همه نتایج ایمنی آنرا بهبود ببخشد.
این پژوهش، در مجله "Frontiers in Neuroscience" به چاپ رسید.




منبع:

1400/10/09
17:46:10
0.0 / 5
385
تگهای خبر: بازی , پروژه , پژوهش , پژوهشگر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی