یك مطالعه نشان داد

آغاز زودرس بهار در انگلیس به علت تغییرات اقلیمی

آغاز زودرس بهار در انگلیس به علت تغییرات اقلیمی به گزارش نیو وبلاگ یک مطالعه جدید اخطار می دهد که گیاهان در بریتانیا به علت تغییرات آب و هوایی یک ماه زودتر درحال گل دادن هستند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، یک مطالعه جدید نشان داده است که گیاهان در بریتانیا به علت تغییرات آب و هوایی به صورت متوسط ​​یک ماه زودتر درحال گل دادن هستند.
محققان می گویند، یافته های آنها واقعاً اخطار دهنده است، چونکه خطر فروپاشی و اضمحلال بعضی از گونه ها، به طور عمده در نتیجه عدم هماهنگی گیاهان با حشرات و پرندگانی است که در مراحل رشد خود تکامل یافته اند.
به قول کارشناسان به سرپرستی دانشگاه "کمبریج"، اگر دمای کره زمین با سرعت فعلی خود به افزایش ادامه دهد، بهار در بریتانیا می تواند در نهایت از ماه فوریه آغاز شود.
محققان بیشتر از ۴۰۰ هزار مشاهده از ۴۰۶ گونه گیاهی را در یک پایگاه داده علمی شهروندی با سوابق در ارتباط با قرن ۱۸ تجزیه و تحلیل کردند. همچون گیاهان رایج مورد مطالعه که زودتر درحال شکوفا شدن هستند، عبارتند از یاس خوشه ای، بلوط قرمز اروپایی یا بلوط انگلیسی، شاه بلوط هندی و نرگس.
این تیم تشخیص داد که میانگین تاریخ نخستین گل دهی از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۹ یک ماه زودتر از میانگین تاریخ نخستین گلدهی از ۱۷۵۳ تا ۱۹۸۶ بوده است. این دوره مصادف با افزایش سرعت گرمایش جهانی ناشی از فعالیتهای انسانی است.
پروفسور "اولف بونتگن" نویسنده ارشد این مطالعه از دپارتمان جغرافیای "کمبریج" می گوید: این نتایج واقعاً نگران کننده هستند، چونکه خطرات زیست محیطی با زمان های گل دهی زودتر همراه می باشد.
وی ادامه داد: زمانی که گیاهان خیلی زود گل می دهند، سرمازدگی دیر رس در پدیده ای که اغلب باغبان ها در مقطعی آنرا تجربه کرده اند، می تواند آنها را از بین ببرد. اما خطر بزرگتر، عدم تطابق اکولوژیکی است.
وی افزود: گیاهان، حشرات، پرندگان و سایر حیات وحش با هم بشکلی تکامل یافته اند که در مراحل رشد خود با هم هماهنگ شده اند. یک گیاه مشخص گل می دهد، نوع خاصی از حشره را جذب می کند که آن حشره هم نوع خاصی از پرنده را جذب می کند و همینطور ادامه می یابد.
وی ادامه داد: اما اگر یک جزء، سریع تر از بقیه واکنش نشان دهد، خطر عدم هماهنگی آنها وجود دارد که اگر گونه ها نتوانند به اندازه کافی خویش را سریع با آن وفق دهند، می تواند منجر به فروپاشی شود.
این مجموعه داده، تقویم طبیعت نام دارد و شامل مشاهدات تغییرات فصلی است که توسط دانشمندان، طبیعت شناسان، باغبانان مبتدی و حرفه ای و همینطور سازمان هایی مانند انجمن سلطنتی هواشناسی ثبت شده است.
پروفسور "بونتگن" می گوید: ما می توانیم از طیف گسترده ای از مجموعه داده های محیطی استفاده نماییم تا ببینیم که تغییرات آب و هوایی چگونه روی گونه های مختلف تاثیر می گذارد، اما بیشتر سوابق ما فقط یک یا تعداد انگشت شماری از گونه ها را در یک منطقه نسبتا کوچک در نظر گرفته است.
وی ادامه داد: به جهت اینکه بفهمیم تغییرات اقلیمی چه بلایی سر جهان ما می آورد، به مجموعه داده های بسیار بزرگ تری نیاز داریم که کل اکوسیستم ها را در یک دوره زمانی طولانی بررسی نمایند.
"بونتگن" افزود: هر کسی در بریتانیا می تواند با ثبت مشاهدات خود از گیاهان و حیات وحش، اطلاعات و سوابقی را به تقویم طبیعت ارسال نماید. این یک منبع داده فوق العاده غنی و متنوع است و در کنار رکوردهای دمایی، می توانیم از آن برای تعیین کمیت چگونگی تاثیر تغییرات آب و هوا بر عملکرد اجزای مختلف اکوسیستم در سرتاسر بریتانیا استفاده نماییم.
محققان در این مطالعه از مشاهدات نخستین تاریخ گل دهی درختان، درختچه ها و گیاهان در مکان های مختلف بریتانیا استفاده کردند. آنها این مشاهدات را به روش های مختلف طبقه بندی کردند که شامل مکان، ارتفاع و تعلق آنها به مناطق شهری یا روستایی است.
سپس نخستین تاریخ گل دهی با رکوردهای آب و هوایی ماهانه مقایسه شد. برای متعادل کردن بهتر تعداد مشاهدات، محققان مجموعه کامل این داده ها را تا سال ۱۹۸۶ و از ۱۹۸۷ به بعد با سوابق مقایسه کردند و نتیجه این که میانگین ​​اولین گل دهی یک ماه کامل جلو افتاده است و به شدت با افزایش دمای جهانی در ارتباط می باشد.
پروفسور "بونتگن" می گوید، اگر دمای کره زمین با سرعت فعلی خود به افزایش ادامه دهد، از این پس بهار در بریتانیا می تواند از ماه فوریه(اواسط بهمن) آغاز شود.
محققان می گویند، برای اطمینان از درک بهتر نتایج تغییرات اقلیمی، نظارت مستمر بر این پدیده ها ضروریست.
این مطالعه در مجله Proceedings of the Royal Society B انتشار یافته است.




منبع:

1400/11/19
12:07:40
0.0 / 5
490
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی