رصد انفجار مهیبی که هر 1000 سال یک دفعه رخ می دهد

رصد انفجار مهیبی که هر 1000 سال یک دفعه رخ می دهد نیو وبلاگ: ستاره شناسان موفق به رصد یک انفجار مهیب در لبه کهکشان راه شیری شده اند که هر ۱۰۰۰ سال یک دفعه اتفاق می افتد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، ستاره شناسان مدت ها است که ستاره های درحال مرگ را مطالعه می کنند، چون که آنها اطلاعات مهمی درباره جهان ما در خود دارند و همینطور تصاویری مسحور کننده می سازند.
حالا تحقیقات روی یک ستاره مرده در لبه کهکشان راه شیری می تواند شواهدی از یک نوع انفجار گرماهسته ای مهیب را نشان دهد که تابحال مشاهده نشده بود.
امکان دارد ۱۰۰۰ سال طول بکشد تا چنین رویدادی باردیگر اتفاق بیفتد، به این مفهوم که ما دیگر هیچگاه در طول زندگی خود چنین رویدادی را نخواهیم دید.
"همجوشی گرماهسته ای"(Thermonuclear) فرآیندی است که در آن اتم ها با مقادیر زیادی گرما با یکدیگر ترکیب می شوند یا اصطلاحا "همجوشی" می شوند.
دو شکل همجوشی گرماهسته ای وجود دارد: شکل کنترل نشده که در آن انرژی حاصل به صورت کنترل نشده آزاد می شود، همانطور که در سلاح های گرماهسته ای(بمب های هیدروژنی) و در بیشتر ستارگان وجود دارد و شکل دوم که کنترل شده است و در آن، واکنش های همجوشی در محیطی انجام می شود که اجازه می دهد بخشی یا تمام انرژی آزاد شده برای اهداف سازنده مهار شود.
یک انفجار مهیب
انفجار مذکور در سال ۲۰۱۱ رخ داده است و در عرض تنها ۳ دقیقه، آن مقدار انرژی را که خورشید در طول ۸۰۰ سال آزاد می کند، آزاد کرده است. محققان این انفجار را یک "ابرانفجار" نامیده اند.
"جرون هومان" یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: برای هر نوع انفجار هسته ای، به دمای بسیار بالا و فشار بسیار بالا نیاز است. برای یک انفجاربزرگ، دما و فشار مورد نیاز آن قدر زیاد است که ما فکر می نماییم امکان دارد فقط یک مرتبه در یک منبع خاص در هر ۱۰۰۰ سال رخ دهد.
وی ادامه داد: حالا این ابرانفجار در عمق یک ستاره نوترونی و در نتیجه ی صدها یا هزاران سال افزایش و انباشت گرما و فشار رخ داده است.
انفجار گرماهسته ای در عمق ستاره نوترونی
ستاره ای که این انفجار مهیب را بوجود آورده است، "MAXI J۰۵۵۶–۳۳۲" نام دارد. در سال ۲۰۱۱، زمانی که محققان برای نخستین بار آنرا مشاهده نمودند، بلافاصله متوجه شدند که چیزی در مورد این انفجار خاص متفاوت می باشد. "هومان" می گوید: در هفته اول بعد از آخر انفجار، متوجه شدیم که این ستاره فوق العاده داغ و حدودا دو برابر گرم تر از هر ستاره دیگری که قبلا مشاهده کرده ایم، است.
حالا بعد از ۱۰ سال مطالعه دقیق این ستاره نوترونی، محققان به این نتیجه رسیدند که یک انفجار گرماهسته ای را شاهد بوده اند که در اعماق یک ستاره نوترونی در نتیجه همجوشی هسته ای اکسیژن یا نئون رخ داده است.
"هومان" اضافه کرد: این نخستین مشاهده از یک ابرانفجار بوده است.
در چکیده این مطالعه آمده است: مطالعه ستارگان نوترونی گذرا، ابزار قدرتمندی برای روشن کردن خواص پوسته ستاره های نوترونی فراهم می آورد. ما شبیه سازی های عددی گسترده ای از تکامل ستاره نوترونی در طیف پرتوی ایکس دوتایی گذرا "MAXI J۰۵۵۶-۳۳۲" عرضه می نماییم.
ما تقریباً ۲۰ مشاهده بدست آمده در طول فازهای سکون را بعد از چهار فوران تشعشع مختلف در دهه گذشته بررسی کردیم.
نخستین طغیان مشاهده شده که ما فرض می نماییم که یک انفجار گرماهسته ای غول پیکر و یک "ابرانفجار" بوده است، ناشی از سوزاندن ناپایدار ایزوتوپ های اکسیژن یا نئون غنی از نوترون است.
این نخستین مشاهده یک ابرانفجار است و اینها رویدادهای بسیار نادری هستند.
محققان می گویند، برخلاف خروجی انرژی زیاد، این ابرانفجار به علت عمقش هیچ افزایش قابل توجهی در درخشندگی در طول فاز برافزایش ایجاد نکرد و تنها با اثرگذاری بر روی سرد شدن بعدی ستاره نوترونی قابل شناسایی است.




منبع:

1400/12/11
21:17:26
0.0 / 5
434
تگهای خبر: اطلاعات , تحقیقات , جهان , كهكشان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی