جلوگیری از آرتروز با یک هیدروژل تزریقی جدید

جلوگیری از آرتروز با یک هیدروژل تزریقی جدید به گزارش نیو وبلاگ دانشمندان ژل جدیدی ساخته اند که می تواند از بروز آرتروز جلوگیری نماید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، "آرتروز" یا "استئوآرتریت" یک بیماری شایع است که توسط ساییدگی تدریجی مفاصل ایجاد می شود و با صدمه به غضروف مفصلی که انتهای استخوان ها را می پوشانند، ایجاد می شود.
"آرتروز" بیماری بسیار شایعی است که در تمام مناطق جغرافیایی دیده می شود. به این بیماری، ساییدگی مفصل، ورم مفاصل و استخوان ها و آماس مفصلی استخوانی هم گفته می شود. آرتروز یک بیماری تخریبی پیش رونده در غضروف مفاصل است، ولی برخلاف نام گذاری آن و برخلاف "روماتیسم مفصلی"، یک بیماری التهابی نیست، چونکه التهاب در این بیماری یک عارضه ثانویه است.
در آرتروز، تحلیل غضروف مفصلی و درگیری استخوان زیر غضروفی داریم که سبب التهاب بافت های اطراف می گردد. این عارضه امکان دارد هر یک از مفاصل را درگیر سازد، ولی شایع ترین مفاصل درگیر عبارتند از مفاصل دست، پا، زانو، ران و ستون فقرات. این بیماری بسیار شایع است و در ۲۵ درصد از رجوع ها به پزشکان عمومی و در ۸۰ درصد از رادیوگرافی های افراد بالای ۶۵ سال دیده می شود که البته فقط ۷۰ درصد آنان علامت دارند.
حالا دانشمندان یک ژل تزریقی ابداع نموده اند که می تواند از بروز این شکل از آرتروز جلوگیری نماید و از راه انتقال مداوم داروها در مفاصل صدمه دیده، از التهاب جلوگیری نماید.
تمرکز این مطالعه جدید بر نوعی آرتروز به نام "استئوآرتریت بعد از سانحه"(PTOA) است که در اثر صدمه به یک مفصل به وجود می آید. این بیماری ۱۰ درصد از کل موارد "آرتروز" را تشکیل می دهد و به شکل زیادی در میان پرسنل نظامی دیده می شود.
داروهایی برای تسکین درد این بیماری در دسترس هستند، اما هنوز هیچ درمانی برای کاهش یا توقف پیشرفت این بیماری وجود ندارد. این مشکل به علت مشکلات ذاتی در رساندن داروها به مفاصل صدمه دیده و ماندن در آنجا به اندازه کافی برای سرکوب التهاب و بازسازی غضروف ها است.
حالا تیمی از دانشگاه "نیویورک" اعتقاد دارند که هم یک محموله درمانی بهینه و هم یک وسیله نقلیه برای تحویل آن بوجود آورده اند تا راهی برای غلبه بر این مانع و توقف شروع "PTOA" باشد.
در قلب این محلول، ترکیبی متشکل از پلی پپتیدها، پروتئین ها و یک فاکتور رشد ضد التهابی به نام "Atsttrin" قرار دارد که به یک ژل پلیمری تزریقی تبدیل گشته است. این ترکیبات در دمای بدن، یک شبکه متخلخل را می سازند که محیط بیومکانیکی بهینه ای را برای رهاسازی طولانی مدت عامل های رشد ضدالتهابی فراهم می آورد و در عین حال سبب بازسازی بافت می شود.
این تیم توانست این مورد را از راه آزمایش های آزمایشگاهی و سپس از راه آزمایش های حیوانی روی خرگوش ها نشان دهد، جایی که ژل در مقابل شروع پیشرفت PTOA در رباط های متقاطع قدامی آنها محافظت ایجاد کرد.
نکته مهم این است که این ژل به جای مواد مصنوعی، مبتنی بر پروتئین ساخته شده است و ازاین رو باید به خوبی در بدن پذیرفته و تحمل شود و در عرض چند هفته تجزیه شود.
هنوز کار زیادی برای تعیین یک دوز بهینه از این هیدروژل در راه می باشد. اما دانشمندان اعتقاد دارند که این نتایج امیدوارکننده اولیه، مبنایی برای یک درمان جدید نه فقط برای "PTOA" بلکه سایر شرایطی است که با مفاصل صدمه دیده و ملتهب مشخص می شوند.
"جین کیم مونتکلر" نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: تحقیقات بیشتر به ما این امکان را می دهد تا کاربرد ساختار بارگیری شده با Atsttrin خویش را در پیشرفت "PTOA" بهینه نماییم.
وی ادامه داد: مطالعه ما نه تنها شواهد بیشتری را عرضه می دهد که از کاربرد محافظتی Atsttrin در "PTOA" حمایت می کند، بلکه توسعه یک سیستم جدید دارورسانی کم تهاجمی را هم توصیف می کند که امکان دارد برای پیشگیری و درمان "PTOA" و سایر بیماری های تخریب کننده مفصلی هم اجرا شود.
این مطالعه در مجله Biomaterials انتشار یافته است.




منبع:

1400/12/15
10:06:02
0.0 / 5
342
تگهای خبر: تحقیقات , دانشگاه , دانشمند , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی