احتمال درمان سرطان لوز المعده با کشف یک مولکول جدید

احتمال درمان سرطان لوز المعده با کشف یک مولکول جدید نیو وبلاگ: سرطان پانکراس یا لوز المعده ممکنست درحال کشیدن آخرین نفس های خود باشد، چونکه یک مولکول جدید کشف شده می تواند به درمان آن منجر شود.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، کلمه سرطان حدودا برای همه مخوف است. بعضی افراد حتی جرأت نمی کنند آنرا به زبان بیاورند، چه برسد به این که به مبتلاشدن به آن فکر کنند.
برخلاف پیشرفت های بسیار در علم اما ما هنوز برای درمان موثر سرطان با مشکل جدی مواجه هستیم.
حالا بر مبنای بیانیه مطبوعاتی انتشار یافته توسط دانشمندان مرکز جامع سرطان "روزول پارک"(Roswell Park)، پیشرفت قابل توجهی در درمان سرطان پانکراس حاصل شده است.
مولکول قدرتمند "MMRi۶۲"
همه چیز در یک مولکول به نام "MMRi۶۲" خلاصه می شود. این مولکول خاص و تازه کشف شده، سلول های سرطانی و پروتئین های مضری را که رشد و گسترش آنها را تشویق می کنند، هدف قرار می دهد و نابود می کند. کشف این مولکول یک شاهکار چشم گیر است که می تواند به یک درمان امیدوارکننده برای سرطان لوز المعده منجر شود.
سلول های سرطانی لوزالمعده که همینطور بعنوان "سلول های آدنوکارسینوم مجرای پانکراس"(PDAC) شناخته می شوند، هم اکنون مستعد مبتلاشدن به "فروپتوز" به مدلول مرگ ناشی از آهن هستند. ازاین رو محققان وقت خویش را به شناسایی عوامل جدیدی که موجب "فروپتوز" می شوند، اختصاص داده اند.
"شینجیانگ وانگ" سرپرست این مطالعه می گوید: مولکول "MMRi۶۲" موجب تخریب پروتئین ذخیره سازی آهن به نام "FTH۱" و همینطور پروتئینی می شود که در "PDAC" جهش یافته و در نتیجه از متاستاز و فروپتوز که نوعی مرگ سلولی است که توسط آهن سلولی آزاد ایجاد می شود، جلوگیری می کند.
مرگ سلول سرطانی با آهن
"سلول های آدنوکارسینوم مجرای پانکراس"(PDAC) به علت جهش های خاص در ژن های معروف به "KRAS" و "TP۵۳"، بسیار ویرانگر است، چونکه تومورها را در مقابل شیمی درمانی بسیار مقاوم می کند. هم اکنون، هیچ درمانی برای این جهش ها وجود ندارد و این بیماری نرخ بقای کوتاه پنج ساله و آن هم برای تنها ۱۲ درصد از بیماران دارد. اما این مورد با کشف این مولکول جدید می تواند بزودی متحول شود.
دکتر "وانگ" اضافه کرد: ما از راه این مطالعه نشان دادیم که در یک مدل پیش بالینی، مولکول "MMRi۶۲" قادر به القای "فروپتوز" در سلول های "PDAC" حاوی جهش های "KRAS" یا "TP۵۳" است که به نوبه خود رشد تومور را مهار می کند و از متاستاز تومورها به اندام های دیگر جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: بااینکه هم اکنون هیچ عامل محرک فروپتوز در دسترس نیست، امید ما این است که کشف ما به درمان های نویدبخش مبتنی بر "MMRi۶۲" برای سرطان های سرکش مانند سرطان پانکراس منجر شود.

1400/12/15