جمع آوری 617 تن زباله، دستاورد پویش مسیر سبز - ایران پاک در اصفهان

جمع آوری 617 تن زباله، دستاورد پویش مسیر سبز - ایران پاک در اصفهان جمع آوری و ساماندهی حدود ۶۱۷ تُن زباله و نخاله، دستاورد اجرای پویش «مسیر سبز- ایران پاک»در نوروز سال جاری در استان اصفهان بوده و تداوم چنین طرح هایی، راهکار مناسبی برای ترویج رفتار مناسب با طبیعت بخصوص نریختن زباله در محیط پیرامونی ماست.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا، بی توجهی به طبیعت و رهاسازی انواع زباله در مناطق طبیعی، گردشگری و تفریحی، یکی از مسائل مبتلابه چالشی و دردسرساز در کشور ما به حساب می آید بگونه ای که چه بسیار مناطق طبیعی زیبا و چشمنواز بدلیل نامهربانی انسان به یک زباله دان بزرگ تبدیل گشته و منبعی سرشار از آلودگی و بیماریزا برای موجودات دیگر و خود انسان ها بوجود آورده است.
اکنون خیلی از جنگلها، کوه ها، دشت ها، رودخانه ها و دریاها به کانون انواع زباله بخصوص پلاستیک تبدیل گشته که وجود آنها نه تنها برای زمان حاضر مُضر است بلکه تجزیه آنها به سال ها وقت نیاز دارد.
بر اساس گزارش های انتشار یافته، میانگین سرانه تولید زباله برای هر نفر در روز در شرایط عادی کشور حدود ۷۵۰ گرم است اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و شروع خانه تکانی ها، این رقم گاها تا یک کیلوگرم در روز هم افزایش می یابد.
تولید روزانه ۵۸ هزار تُن زباله در ایران
بر اساس آمار، روزانه حدود ۵۸ هزار تُن زباله در کشور تولید می شود که در این میان سهم استانهای مسافرخیز مانند گیلان، مازندران و گلستان بسیار نگران کننده است، چونکه در این سه استان در حالت عادی روزانه حدود ۶ هزار تُن پسماند تولید می شود که در روزهای نوروز گاهی به سه برابر هم می رسد که این فاجعه ای برای محیط زیست شمال کشور است بخصوص این که شیرابه این حجم زباله، جنگل و طبیعت منطقه را نابود می کند و در نهایت با ورود آن به محصولات کشاورزی، زندگی و سلامت مردم را تحت تأثیر قرار می دهد.

از سوی دیگر، سال جاری با عنایت به کاهش شیوع کرونا و احتمال افزایش سفرهای نوروزی، سازمان محیط زیست بر آن شد تا با راه اندازی یک پویش، زمینه ای مناسب برای پاکسازی طبیعت و فرهنگ سازی برای حفظ منابع طبیعی را اجرا نماید.
این سازمان به منظور پاکسازی محیط زیست از زباله و پسماندها، پویشی را تحت عنوان«مسیر سبز - ایران پاک» با محوریت روزهای پایانی سال و ایام عید نوروز راه اندازی و به تمام استانداران کشور ابلاغ نمود.
از طرفی از آنجائیکه استان اصفهان از مهم ترین کانون های گردشگری و محور تردد بخصوص در روزهای عید نوروز به حساب می آید بر همین مبنا برای اجرای طرح نامبرده در این خطه، با تمام توان برنامه ریزی شد.
به قول مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، آماده سازی شهرها، روستاها و مناطق گردشگری و پاکسازی آنها از انواع زباله و نخاله جزو ضروریات سال جاری بود که با مشارکت دستگاههای متولی بخصوص سازمان محیط زیست و اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در تمام شهرستان های استان بخوبی پیش رفت.

منصور شیشه فروش، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: بر اساس گزارش های بدست آمده حدود ۲۹ میلیون دستگاه خودرو در روزهای عید نوروز در استان تردد کردند که نسبت به سال قبل ۷۹ درصد افزایش داشت، همینطور ۷.۵ میلیون بازدید از جاذبه های گردشگری استان هم موید ورود پُرتعداد مسافران به منطقه در نوروز سالجاری بود.
وی افزود: ورود ۲.۳ میلیون دستگاه خودرو به استان برای اقامت و گردشگری که با افزایش ۷۸ درصدی نسبت به به رقم سال قبل روبه رو بود هم از توجه مدیریت استان به لزوم حفظ محیط زیست حکایت داشت.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ضمن اشاره به توجه وافر به پویش«مسیر سبز - ایران پاک» اظهار داشت: برای انجام اقدامات در رابطه با این پویش ۱۱۶ شهرداری، ۸۵۰ دهیاری و ۷۰ شهرک صنعتی و شماری از صنایع استان مشارکت داشتند.
پاکسازی ۹۰۰ هکتار از مناطق طبیعی و زیست محیطی اصفهان
شیشه فروش اضافه کرد: بر اساس این طرح ۲۷۰ کیلومتر و ۹۰۰ هکتار از مناطق طبیعی و زیست محیطی استان مورد سرکشی قرار گرفت و ضایعات و زباله های رها شده در آنها جمع آوری شد.
وی خاطرنشان کرد: همینطور با مشارکت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای ۴۰۰ کیلومتر از جاده های ارتباطی استان پاکسازی شد.
مدیرکل مدیریت بحران اصفهان تصریح کرد: از دیگر فعالیتهایی که در چارچوب پویش نامبرده در استان مورد توجه قرار گرفت پاکسازی و ساماندهی مسیر آبراه ها، کانال ها و رودخانه ها بود که در چارچوب آن ۲۰۰ کیلومتر از مسیرها توسط ۶۲ گروه گشت مورد بررسی قرار گرفت و پاکسازی مورد نیاز در آنها انجام شد.
جمع آوری ۶۱۶.۸ تُن انواع زباله و نخاله در استان

وی افزود: در استان اصفهان ۹.۸ تُن زباله، ۲۸۰ تُن انواع ضایعات و ۳۲۷ تُن انواع نخاله ساختمانی جمع آوری و ساماندهی شد که نقش شایانی در ایجاد یک منطقه وسیع پاک و عاری از زباله داشت.
ضرورت تداوم پویش و طرح های محافظت از محیط زیست
یک فعال محیط زیست هم در گفت و گو با ایرنا در باره اثربخشی و سودمندی اجرای این گونه پویش ها عنوان کرد: اجرای چنین طرح هایی باید افزایش یابد چون که همگان را به اقدامات جدی برای حفظ محیط زیست ترغیب می کند.
نوید حَسَنی با اشاره به اینکه بی توجهی به طبیعت و رهاسازی زباله در آن، عوامل و علل چندگانه دارد، تصریح کرد: مسائل ابتدایی زندگی و فعالیتهای روزمره تکراری بویژه برای امرار معاش سبب شده که کمتر به منابع طبیعی، محیط زندگی و محیط زیست اهمیت دهیم و این یک مبحث صدمه زا هم برای خودمان و هم برای آیندگان به حساب می آید که نیازمند اصلاح است.
وی با اشاره به اینکه وقتی مردم در تأمین نیازهای ضروری و اساسی خود گرفتارند کمتر به منابع طبیعی و طبیعت فکر می کنند، خاطرنشان کرد: باید از راه جراید، شبکه های اجتماعی و رسانه ملی ملاحظات آموزشی در این پیوند مطمح نظر قرار بگیرد که فرهنگ سازی در زمینه نگهداری از طبیعت به وظیفه همگانی تبدیل گردد.


منبع:

1401/01/15
23:05:26
0.0 / 5
558
تگهای خبر: دستاورد , سازمان , صنعت , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی