اولین رصد یک ابرسیاهچاله درحال تولد توسط هابل

اولین رصد یک ابرسیاهچاله درحال تولد توسط هابل به گزارش نیو وبلاگ تلسکو پ فضایی ˮهابلˮ برای نخستین بار موفق شده است یک سیاهچاله کلان جرم را مشاهده کند که به قول اخترشناسان، حلقه گمشده بین کهکشان های اولیه ستاره ساز و نخستین ابرسیاه چاله ها است.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، تلسکوپ فضایی "هابل" دانش ما را در مورد یک هیولا گسترش می دهد. اخترشناسانی که روی داده های این تلسکوپ فضایی کار می کنند، یک ابرسیاهچاله درحال رشد را در اوایل عمر کیهان یعنی زمانی که تنها 750 میلیون سال سن داشته است، شناسایی کرده اند که نخستین رصد مستقیم یک سیاه چاله را نشان داده است که درحال تبدیل به یک ابرسیاه چاله یا سیاه چاله کلان جرم است.
نظریه ها و شبیه سازی های کامپیوتری مدت ها است که وجود سیاه چاله هایی را که به سرعت درحال رشد هستند درون کهکشان های غبارآلود و جهان اولیه، جایی که ستاره ها می توانند تشکیل شوند، پیشبینی کرده اند، اما این مورد که "GNz7q" نامیده می شود، اولین باری است که این فرایند را به شکل شهودی تأیید می کند و این تلسکوپ فضایی "هابل" است که آنرا به حقیقت پیوند داده است.
ابرسیاه چاله ها چگونه به این سرعت شکل گرفتند؟
"سیجی فوجیموتو" ستاره شناس موسسه "نیلز بور" در دانشگاه "کپنهاگ" که همینطور نویسنده اصلی اینمطالعه جدید است، می گوید: تحلیل ما نشان داده است که "GNz7q" نخستین نمونه از یک سیاه چاله به سرعت درحال رشد در هسته غبارآلود یک کهکشان ستاره زا در عصری نزدیک به نخستین ابرسیاه چاله شناخته شده در جهان است.
وی ادامه داد: خصوصیت های این جرم در سرتاسر طیف الکترومغناطیسی با پیشبینی های شبیه سازی های نظری مطابقت دارد.
یکی از گیج کننده ترین اسرار در محافل نجوم مدرن در مورد چگونگی به وجود آمدن سیاه چاله های کلان جرم است. وزن آنها میلیونها تا میلیاردها برابر خورشید است، اما آنها این هیولا شدن را در بازه های زمانی نسبتاً کوتاهی طی می کنند.
تاکنون، نظریه های در ارتباط با تشکیل ابرسیاه چاله ها اشاره کرده اند که این اتفاق در هسته های پوشیده از غبار کهکشان ها رخ می دهد که با سرعتی بسیار سریع ستاره ها را می سازند و کهکشان های ستاره زا نامیده می شوند، تا وقتی که گاز اطراف رانده شود و اختروش های درخشان یا سیاه چاله های فعال به دنبال آنها باقی بماند.
این یک یافته نادر است، اما کهکشان های ستاره زای غبارآلود همراه با اختروش ها پیش از این در کیهان اولیه دیده شده بودند.

سیاه چاله ای که به سرعت درحال رشد است، پیشران ابرسیاه چاله ها است
"GNz7q" هر دو خصوصیت را دارد: کهکشان ستاره زا و اختروش. همینطور به نظر می آید که این جرم فاقد چندین خصوصیت است که معمولا در اختروش های بسیار درخشان دیده می شود که نشان دهنده قرص برافزایشی است که سیاه چاله های کلان جرم را احاطه کرده است.
این بدان مفهوم است که این سیاه چاله درحال رشد هنوز در مرحله کم جرم خود است، اما رفتار و محیط آن با پیشبینی های شبیه سازی مطابقت دارد. "فوجیموتو" می گوید: "GNz7q" ارتباط مستقیمی بین این دو جمعیت کمیاب فراهم می آورد و راه جدیدی را برای درک رشد سریع سیاه چاله های کلان جرم در ایام اولیه کیهان فراهم می آورد. کشف ما نمونه ای از پیشران های ابرسیاه چاله ها است که در دوره های بعدی مشاهده می نماییم.
چیزهای بیشتری برای رمزگشایی در این مطالعه وجود دارد، اما کافی است بگوییم که ما با استفاده از تلسکوپ فضایی "هابل"، آغاز به پاسخ به یک سوال دیرینه در مورد منشاء سیاه چاله های کلان جرم کرده ایم.
هنگامی که تلسکوپ فضایی "جیمز وب" به صورت کامل فعال شود، میتوان تصور کرد که چه چیزی امکان دارد در منطقه "GNz7q" مشاهده شود.
این مطالعه جدید در مجله Nature انتشار یافته است.

1401/01/27