دبیر ستاد حقوق بشر اعلام كرد:

اعطای هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی به شیرین ابوعاقله

اعطای هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی به شیرین ابوعاقله به گزارش نیو وبلاگ دبیر ستاد حقوق بشر اظهار داشت: کمیته جایزه بعد از بحث و بررسی های دقیق «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شهیده فلسطینی را به خاطر فعالیتهای روشنگرایانه رسانه ای درباره جنایات رژیم صهیونسیتی ضد مردم مظلوم فلسطین و رنجی که آنها متحمل می شوند، برنده هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی معرفی نمود.


به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، کاظم غریب آبادی روز سه شنبه در هفتمین دوره مراسم اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی با بیان این مطلب اضافه کرد: امسال ۳۵ نامزد از ۲۲ کشور به کمیته اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی عرضه شدند.
وی افزود: «مندلا ماندلا» نماینده مجلس قانونگذاری آفریقای جنوبی و از پیشگامان موج جدید ضد آپارتاید رژیم صهیونسیتی به خاطر اقدامات و مواضع قابل توجه ایشان در پشتیبانی از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با آپارتاید رژیم صهیونسیتی نیز به عنوان برنده دیگر هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی معرفی گردید.
غریب آبادی اظهارداشت: همین طور از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مرجع عالیقدر تقلید و از پیشگامان حوزه مفهوم سازی و ترویج ادبیات حقوق بشر اسلامی و شهید مدافع حرم شهید صیاد خدایی به خاطر کارهای قابل توجهی که در مبارزه با گروههای تروریستی داشت و خود در یک اقدام تروریستی به شهادت رسید، تجلیل و تکریم می شود.
دبیر ستاد حقوق بشر اشاره کرد: به ابتکار جمهوری اسلامی ایران، ۱۴ مرداد ماه سالروز تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نامگذاری و قرار شد کشورهای اسلامی هر سال در این روز مراسمی را به مناسبت گرامیداشت این روز برگزار کنند.
وی افزود: اعلامیه حقوق بشر اسلامی تلاشی از طرف کشورهای اسلامی برای ابراز هویت اسلامی در جهان و بیان دیدگاه ها و آموزه های دین مبین اسلام نسبت به انسان ها است.
غریب آبادی افزود: اعلامیه حقوق بشر اسلامی تصریح می کند که حقوق بشر ناشی از کرامت و ارزش ذاتی انسان ها است و اما اسلامی رسالتی جهانی دارد بااینکه بشریت به مراحل پیشرفته ای در علوم مادی دست یافته اما نیاز مبرم به ایمان و معنویت برای پشتیبانی از حقوق و تمدن خویش دارد.
دبیر ستاد حقوق بشر اضافه کرد: غرب همیشه کوشیده است با نادیده گرفتن حقوق دیگر ملت ها همچون کشورهای مسلمان، ارزش های لیبرال سکولار حاکم بر جامعه خودرا به عموم بشر در جهان تحمیل کند و از این منظر روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نماد انسان استعلایی و گفتمان کشورهای اسلامی در مقابل هژمون فرهنگی غرب شمرده می شود.
وی اظهارداشت: حمایت، ارتقاء و اجرای حقوق بشر یکی از چالش ها در جهان معاصر بشمار می رود برای اینکه تحولات و وقایع اخیر در عرصه جهانی حاکی از آنست که کرامت انسانی امروزه بیش از هر زمان دیگری در معرض تهدید و نقض قرار گرفته است.
غریب آبادی اشاره کرد: سلطه جویی های سیاسی و فرهنگی، جنگ و کشتار افراد بی گناه خصوصاً غیرنظامیان، تحمیل تحریم های ظالمانه توسط نظام سلطه، پشتیبانی از گروههای تروریستی، تخریب حق بر توسعه و مخاطرات زیست محیطی و فقر با اهمیت ترین تهدیدهایی هستند که صلح و ثبات جهانی را نشانه رفته است و روز به روز به دامنه این تهدیدات مقابل بشریت افزوده می شود.
وی افزود: در نتیجه این تحولات، جامعه جهانی شرایطی را پشت سر می گذارد که با چالش های جدی در حوزه دستیابی به صلح، عدالت و امنیت روبرو است.
معاون امور بین الملل قوه قضاییه اشاره کرد: بی شک امروز جهان به الگوسازی های جدیدی نیاز دارد تا عدالت و معنویت به عنوان ارکان مشترک برای زیست بشر و تامین عدالت پایدار می باشد.
به گزارش نیو وبلاگ به نقل از خبرگزاری ایرنا، مراسم هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی با حضور رئیس قوه قضاییه، وزیر امور خارجه، اعضای شورای عالی قضایی، فرماندهی انتظامی کشور، تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی، قضات و اندیشمندان حوزه حقوق بشر در مرکز همایش های صدا و سیما انجام شد.
جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، جایزه ای (افتخاری) است که از طرف ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به فعالان حقوق بشر یا قربانیان نقض حقوق بشر (حقیقی یا حقوقی) که در عرصه های زیر فعالیت برجسته و مؤثری دارند، فارغ از دین، نژاد، رنگ، جنسیت و ملیت، اهدا می شود.
نظام سازی، سیاست گذاری، ادبیات سازی، فرهنگ سازی (ترویج و آموزش) در زمینه حقوق بشر اسلامی، اقدام روشنگرانه و اثربخش در افشای نقض فاحش حقوق بشر یا مقابله با استفاده ابزاری از حقوق بشر از طرف ناقضان حقوق بشر (امر به معروف و نهی از منکر)، ایثار جان و مال و سلامت برای حفظ، احیا یا تکریم حیثیت ذاتی و حقوق بنیادین انسان­ ها و پشتیبانی از قربانیان نقض حقوق بشر، ایفای نقش رهبری در شکوفایی ظرفیت های فطری ملت ها یا جنبش های آزادی بخش برای مبارزه حق طلبانه در راه صیانت از استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل در مقابل دولت های استکباری یا گروههای تروریستی در عرصه حقوق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همچون موضوعات مهم برای دریافت این جایزه است.
جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی هر ساله در مراسمی که با حضور برنده های جایزه در ۱۴ مرداد (۵ اوت) به مناسبت بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی برگزار می شود، از طرف رییس یا دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اعطا می­ شود.



منبع:

1401/05/11
12:03:24
0.0 / 5
374
تگهای خبر: اقتصاد , تحریم , جهان , نماد
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی