كارنامه سال اول دولت مردمی -

تامین 100 درصدی خون و همکاری با سازمان بهداشت جهانی در دولت سیزدهم

تامین 100 درصدی خون و همکاری با سازمان بهداشت جهانی در دولت سیزدهم نیو وبلاگ: رشد هفت درصدی میزان اهدای خون و تامین و توزیع صددرصدی آن در کشور و پشتیبانی از تولید داخل و همکاری با سازمان بهداشت جهانی از دستاوردهای مهم سازمان انتقال خون در دولت سیزدهم است.


گروه اجتماعی ایرنا: یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می گذرد، دولتی که به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خویش را شروع کرد و به اذعان خیلی از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت های بعد از انقلاب، هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم و آیت الله رئیسی میراث دار مشکلات، ضعف ها و نقصهای برجای مانده از دولت قبل از خود نبوده.
وضعیت بد شاخصهای کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش ها که ماحصل سیاستگذاری ها و اقدامات نادرست سالهای قبل از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به قول آیت الله رئیسی در نخستین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، اولین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!
با اینحال گرچه چالش ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسؤلان دولت سیزدهم شامل رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع خیلی از چالش های گذشته و کوشش برای ریل گذاری صحیح برای حرکت به سمت شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی هم در حوزه های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می آید با گذشت یک سال از استقرار دولت حالا نوبت به بازخوانی آن رسیده است.
در این گزارش به مهم ترین اهداف، دستاوردها و برنامه های مهم و اجرایی سازمان انتقال خون در دولت سیزدهم خواهیم پرداخت.

دستاوردهای دولت مردمی همچون خدمات بهداشتی و درمانی و توزیع عادلانه سلامت در اقصی نقاط کشور، یکی از بزرگترین و چشمگیرترین دستاورد دولت در یک سال خدمت به حساب می آید.
به رغم تمام محدودیت ها و شرایط تحریم و انتشار کرونا که بار مضاعفی را بر سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل کرد، اما مسئولان کارکنان حوزه سلامت توانستنددر این آزمون بزرگ موفق عمل کنند و سربلند باشند.
در حوزه سلامت، سازمان انتقال خون و مباحث در ارتباط با تأمین خون و فرآورده های خونی در شرایط عادی و بحرانی و همینطور برای افرادی مانند تالاسمی ها که استمرار زندگی شان وابسته به خون است، تأمین داروهای مشتق از پلاسما برای نیازمندانی مانند هموفیلی ها سبب شده است که این سازمان از سازمان استراتژیک در بحث سلامت باشد.
در بیشتر از دو سال نیمی که از انتشار کرونا در جهان می گذرد حدودا دربیشتر نقاط دنیا و حتی کشورهای پیشرفته با کاهش ذخایر خون و همینطور کاهش سطح اهداکنندگان خون، حتی تا ۳۰درصد را شاهد بودیم، اما در ایران این کاهش فقط در حد هشت درصد بود و در تمام طول دوران کرونا صددرصدخون مورد نیاز کشور با استفاده از شبکه ملی خون رسان و همت والای اهدای کنندگان و تلاش کارکنان انتقال خون تأمین شد که خود می تواند یک دستاورد بزرگ در حوزه سلامت باشد.
طبق اساسنامه جامع و مصوب سازمان انتقال خون ایران، این سازمان تنها متولی تأمین خون و فرآورده های خون سالم و کافی مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور است، سازمان انتقال خون در این خصوص به افزایش کمی و کیفی خون و فرآورده های آن پرداخته است که مقادیر شاخصهای آن مبین نیل به تحقق این هدف هستند.
دولت سیزدهم در مدت فعالیت خود نگاه استثنایی به مقوله سلامت دارد، در این دیدگاه شرایط برای توجه ویژه به افزایش شاخص اهدا، چرخه انتقال خون بیمارستانی، مدیریت خون بیمار و اقتصاد انتقال خون فراهم شده و امید است این نهال با مدیریت و دور اندیشی و مساعدت های لازم به ثمر بنشیند.


رشد ۷ درصدی میزان اهدای خون و پشتیبانی از تولید داخل
سخنگوی سازمان انتقال خون در تشریح عملکرد سازمان انتقال خون ایران در دولت سیزدهم با تکیه بر رشد هفت درصدی شاخص اهدای خون در این دولت، اظهار داشت: تقویت و ساماندهی شبکه ملی خون رسانی کشور با هدف تأمین صد درصد توزیع به درخواست در همه مراکز استان ها از دستاوردهای مهم این سازمان طی دولت سیزدهم است.
تقویت و ساماندهی شبکه ملی خون رسانی کشور با هدف تأمین صد درصد توزیع به درخواست در همه مراکز استان ها از دستاوردهای مهم این سازمان طی دولت سیزدهم است.
عباس صداقت اضافه کرد: حفظ و تداوم تأمین ۱۰۰ درصد خون مورد نیاز کشور از راه اهداکنندگان داوطلب بدون چشمداشت مادی و ارتقای کمی و کیفی آزمایش های غربالگری از دیگر دستاوردهای این دوره است.
حمایت از تولید داخل با حفظ استانداردها
سخنگوی سازمان انتقال خون ضمن اشاره به تدوین برنامه استراتژیک سازمان در دولت سیزدهم اظهار داشت: بسترسازی نصب برچسب اصالت محصوالت خون و فرآورده های خون و اتصال به سامانه TTAC(سامانه پشتیبانی سازمان غذا و دارو) و تفاهمنامه تدوین استانداردهای ملی کیفیت محصول برای کیسه های تولید داخل و استفاده از کیسه های خونگیری تولید داخل از سیاست های این سازمان برای پشتیبانی از تولید داخل با استاندارد بالا است.
وی تصریح کرد: تأمین کیسه خون اطفال، تولید همزمان پلاکت و پلاسما ( Concurrent ) و همکاری در تهیه و تدوین مستندات و ارتقای تضمین کیفیت برای راه اندازی و راه اندازی "انبار دپوی ملی پدافندی اقلام استراتژیک اردکان" از دیگر اقدامات طی این دوره است.
صداقت از حفظ و نگهداری و ارتقای مستمر سیستم مدیریت کیفیت ۹۰۰۱، ۲۰۱۵: ISO اطلاع داد و با تکیه بر مشکلات ارزی و تحریم ها اظهار داشت: تأمین اقلام استراتژیک با وجود محدودیت های ارزی و چالش های تبادلات بین المللی کالاهای استراتژیک ناشی از تحریم بدون وقفه طی این مدت انجام شد.
تلاش برای تداوم و گسترش تنوع تولید محصوالت زیست فنآوری شامل محلول های چک سل و آنتی سرم و همکاری نزدیک با سازمان انرژی اتمی برای اعتباربخشی دستگاه پرتودهی خون گوشه ای دیگر از دستاوردهای فنی این سازمان است.
ارتقای اتوماسیون و بانکهای اطلاعاتی
وی تصریح کرد: ارتقای اتوماسیون بخش های فنی و بانکهای اطلاعاتی درسازمان انتقال خون برگی از کارنامه مثبت این مقطع زمانی به حساب می آید.
سخنگوی سازمان انتقال خون از طراحی و راه اندازی کار ابزار ارتباط متقابل اهداکنندگان با سازمان به نام قطره اطلاع داد و اظهار داشت: طی دولت سیزدهم سازمان انتقال خون ایران موفق به ایجاد بانک اطلاعاتی فنوتیپ اهداکنندگان خون و ثبت اطلاعات در نرم افزار اتوماسیون فنی سازمان شد، نرم افزار جامع انتقال خون، ارتقای کاربردی یافت و ارتقای کمی و کیفی تعیین گروه خون به روش اتوماسیون هم در همین مقطع زمانی صورت پذیرفت.



سازمان انتقال خون و بانک سلول های بنیادی
صداقت ضمن اشاره به اهمیت سلول های بنیادی و نقش سازمان انتقال خون در تأمین و تهیه آن اظهار داشت: پردازش و ذخیره سازی ۱۰۰ درصد از نمونه های خون محیطی جداسازی شده ارجاعی به بانک خون بند ناف و جمع آوری موفق ۲۶۱ واحد و پردازش و ذخیره سازی ۵۶ واحد خون بند ناف همچون فعالیتهای سازمان در این حوزه است.
وی خاطرنشان کرد: همینطور طی دولت سیزدهم جذب چهار هزارو ۲۸ نمونه سلول بنیادی در مرکز پذیره نویسی سلول های بنیادی سپاس صورت گرفته و تعیین HLA برای ۵ هزار و ۹۰۷ مورد هم انجام شده است.
پالایش قراردادی پلاسما
صداقت اظهار داشت: تولید داروهای مشتق از پلاسما با منبع پلاسمای ایرانی دستاوردی است که با وجود تمام چالش های پیش رو تداوم یافت.
وی ضمن اشاره به دوران سخت تحریم برای تبادلات بین المللی خاطرنشان کرد: همکاری تنگاتنگ با شرکتهای پالایشگر برای تأمین پلاسمای مورد نیاز برای تولید داروهای مشتق از پلاسما با وجود محدودیت های منابع مالی ومشکل تبادلات بانکی ناشی از تحریم های ظالمانه طی این دوران تداوم یافت و با برنامه ریزی و اقدام برای انعقاد قرارداد جدید با شرکت پالایشگر داخلی برای ساخت داروهای مشتق از پلاسما این فرآیند توسعه پیدا کرد.
صداقت ضمن اشاره به بعضی از چالش های حقوقی و بودجه ای اظهار داشت: انجام مکاتبات و اقدامات فشرده منجر به اصلاحیه سازمان برنامه و بودجه در بحث بودجه سازمان انتقال خون شد و همینطور طی این دوره با پیگیری مجدانه و مستمر پرونده حقوقی پالایشگاه، شرکت پالایش و پژوهش در مراحل پایانی اجرای فرایند فسخ قرارداد واگذاری توسط سازمان خصوصی سازی است.



خدمات نوین انتقال خون در خدمت بیماران تالاسمی

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه بیماران تالاسمی، همچون نیازمندان دائمی فراورده های خونی هستند که سازمان انتقال خون پیوسته کیفیت خدمت رسانی به آنان را افزایش می دهد؛ از عرضه خدمات نوین سازمان انتقال خون به آنان سخن گفت.
مصطفی جمالی ضمن اشاره به این که یک چهارم خون اهدایی کشور برای بیماران تالاسمی استفاده می شود اظهار داشت: هم اکنون در کشور ۲۳ هزار مبتلا به بیماری تالاسمی داریم که حدود چهار هزار نفر از این تعداد به طور دائمی خون استفاده می نمایند و باقی افراد جامعه از مصرف کنندگان مقطعی خون هستند.
وی افزود: برای تأمین سلامتی این بیماران سالانه ۵۰۰ هزار واحد خون تهیه و توزیع می شود که اغلب از خون کم لوکوسیت و فیلتر شده یا اشعه دیده است تا عوارض ناشی از تزریق خون مکرر در این بیماران به حداقل برسد.
جمالی با اشاره به اینکه در گذشته که این امکانات کمتر بوده است یک بیمار تالاسمی به ندرت به سن بلوغ می رسید و بسیاری از افراد در آن سنین از دنیا می رفتند، عنوان کرد: هم اکنون شاهد ازدواج و فرزند آوری این بیماران هم هستیم و خدمات انتقال خون به افزایش کیفیت زندگی این عزیزان کمک کرده است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ضمن اشاره به تأمین خون نادر خصوصا kell منفی برای مبتلایان به تالاسمی، اظهار داشت: خوشبختانه با استمرار اهدای خون توسط هموطنان ایثارگر و شریف مان، بیماران نیازمند به خون بویژه عزیزان تالاسمی نگرانی بابت تأمین خون در کشور ندارند.

برگزاری کارگاه «سازماندهی و مدیریت سیستم های ملی انتقال خون» با حضور مدیران انتقال خون ۱۱کشور
کارگاه «سازماندهی و مدیریت سیستم های ملی انتقال خون» توسط سازمان انتقال خون ایران و با حضور نمایندگان انتقال خون یازده کشور جهان برگزار شد.
در این کارگاه بین المللی اصول، اهداف، عوامل کلیدی و چالشهای یک سیستم ملی انتقال خون شناسایی و استراتژی های عملی جهت تقویت سیستم ملی انتقال خون مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
در این کارگاه که توسط سازمان انتقال خن ایران، موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون بعنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون برگزار شد، بیشتر از ۴۰ ازکارشناسان و مدیران انتقال خون از ۱۱ کشور جهان مشارکت داشتند که ۱۶ سخنران از ایران، سازمان جهانی بهداشت، آلمان، هلند و هند به بررسی آخرین یافته ها و تجربیات در زمینه های مختلف سیستم متمرکز و ملی انتقال خون پرداختند.



توسعه شرکتهای دانش بنیان توسط موسسه آموزشی پژوهشی طب انتقال خون

مدیر عامل سازمان انتقال خون تصریح کرد: توسعه شرکتهای دانش بنیان در دستور کار موسسه آموزشی پژوهشی طب انتقال خون قرار دارد.
جمالی، موسسه آموزشی پژوهشی طب انتقال خون را رکن آموزشی پژوهشی سازمان انتقال خون دانست و اظهار داشت: طبق رهنمودهای رهبر معظم در اهمیت تولید دانش بنیان، هدایت پژوهش های آماری موسسه به تحقیقات کاربردی و آینده نگر، همینطور برنامه ریزی برای توسعه شرکتهای دانش بنیان فعالیتهای موسسه در دستور کار است.
وی ارتقای فعالیتهای لابراتوار مرجع سازمان انتقال خون و کامل کردن سیکل تشخیصی درمانی با کمک متخصصان و اعضای هیأت علمی موسسه آموزش عالی طب انتقال خون از دیگر رویکرد های سازمان انقال خون دراین زمینه است برشمرد.
همکاری های مشترک سازمان انتقال خون با انجمن آسیایی طب انتقال خون

در جلسه ای آنلاین نمایندگان سازمان انتقال خون ایران، موسسه عالی آموزشی پژوهشی طب انتقال خون و رئیس انجمن آسیایی طب انتقال خون، در مورد فعالیتهای مشترک سال آینده مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.
ایران جزء فعالترین اعضای این انجمن است و همکاریهای مشترک خوب و گوناگونی با این انجمن دارد که همچون آخرین آنها، برگزاری وبینار تجارب ایران در رسیدن به اهدای صددرصدی داوطلبانه بوده است که در دیماه سال قبل برگزار شد و با استقبال چشم گیر اعضای انجمن مواجه گردید.
از جمله برنامه های در دست اجرا با این انجمن برگزاری وبینار تجارب و چالش های ایران در زمینه برنامه ملی خون های نادر است که مقرر است در آبان ماه سال جاری برگزار گردد و همینطور در کارگاه متمرکز سازی و مدیریت مراکز انتقال خون که مقرر است در تیرماه سال جاری برای کشورهای منطقه بعنوان فعالیت مرکز همکار برگزار شد، چهار سهمیه برای شرکت کننده ها از کشورهای عضو انجمن آسیایی هم در نظر گرفته شدبود.
بررسی همکاریهای مشترک سازمان انتقال خون با سازمان جهانی بهداشت
نمایندگان سازمان انتقال خون ایران، موسسه عالی آموزشی پژوهشی طب انتقال خون و نماینده سازمان جهانی بهداشت، چگونگی اجرای فعالیتهای مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در طول چهار سال آینده بررسی گردید.
این برنامه ها شامل کارگاه متمرکز سازی و مدیریت مراکز انتقال خون، کارگاه پالایش و استفاده بهینه از پلاسما و دو پروژه پژوهشی در مورد مدیریت اهداکنندگان خون و بررسی سلامت و کفایت خون در منطقه مدیترانه شرقی است.
کارگاه متمرکز سازی و مدیریت مراکز انتقال خون بعنوان نخستین فعالیت مرکز همکار در تیرماه ۱۴۰۱ به صورت آنلاین به مدت چهار روز و هر روز 2 ساعت برای کشورهای عضو دفتر مدیترانه ای شرقی برگزار گردد.
موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون و سازمان انتقال خون ایران در زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون از سپتامبر ۲۰۲۱ تا سپتامبر ۲۰۲۵ برای بار سوم بعنوان مرکز همکارسازمان جهانی بهداشت برگزیده شدند.
موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون و سازمان انتقال خون ایران در زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون از سپتامبر ۲۰۲۱ تا سپتامبر ۲۰۲۵ برای بار سوم بعنوان مرکز همکارسازمان جهانی بهداشت برگزیده شدند.
جذب حدود ۷ هزار داوطلب اهدای سلول بنیادی در مرکز
در مرکز پذیره نویسی اهدا کنندگان سلول های بنیادی غیر خویشاوند سازمان انتقال خون (سپاس)، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۶ هزار و ۸۸۷ داوطلب جذب و پذیرش شد.
همچنین بیشتر از ۱۰ هزار مورد آزمایش سازگاری بافتی برای نمونه های موجود در مرکز سپاس انجام شد که ۱۶۳ مورد از آزمایش ها به مرحله دوم رسید که ۳۶ مورد از نمونه ها با خون بیمار سازگار بود و به مرحله سوم رسید.
طی این سال برای ۲۳۸ بیمار، فرآیند گزینش ۴۳۲ اهدا کننده مناسب انجام شد وتعداد ۵ مورد پیوند سلول بنیادی از اهدا کنندگان مرکز سپاس به بیماران صورت گرفت که دو تن از آنان کودک، یک نفر نوجوان، یک نفر جوان و یک نفر بزرگسال بودند.


منبع:

1401/06/04
11:14:25
0.0 / 5
373
تگهای خبر: آنلاین , اطلاعات , اقتصاد , پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی