کشف کهکشان رادیویی فسیلی 260 میلیون ساله!

کشف کهکشان رادیویی فسیلی 260 میلیون ساله! نیو وبلاگ: نیو وبلاگ: پژوهشگران ادعا می کنند که کهکشان رادیویی فسیلی 260 میلیون ساله را کشف کرده اند که قدیمی ترین کهکشان رادیویی کشف شده در یک خوشه کهکشانی پنهان شده است.

به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس الرت، اخترشناسان ادعا می کنند که قدیمی ترین کهکشان رادیویی فسیلی شناسایی شده را یافته اند که در یک خوشه کهکشانی پنهان شده است.
درخشان ترین کهکشان در این خوشه در نتیجه فعالیت سیاه چاله کلان جرم یا ابرسیاه چاله فوران کرده و حباب های عظیم نور رادیویی را به فضا دمیده است.
تیم اخترشناسان به رهبری "سوراجیت پائول" و "ساویتریبای فوله" از دانشگاه "پونا" در هند ادعا کردند: این حباب های تازه کشف شده معروف به لوب های رادیویی یا یک کهکشان رادیویی، قدیمی ترین در نوع خود هستند که تابحال دیده ایم.
تیم دوم ستاره شناسان به رهبری "گوپال کریشنا" از دانشگاه "بمبئی" نیز یک جفت لوب جوان تر را کشف کردند که به یک کهکشان مادر مرتبط هستند.
این جرم ترکیبی، نمونه نادری از یک جفت لوب دوتایی است که نشان میدهد ابرسیاه چاله کهکشان بطور دوره ای فوران کرده است.
فعالیت دوره ای سیاه چاله ها و لوب های رادیویی
لوب های رادیویی را می توان در سراسر جهان یافت. کهکشان راه شیری نیز لوب های رادیویی دارد. آنها زمانی ایجاد می شوند که یک ابرسیاه چاله وارد فاز فعال خود می شود و آغاز به مکیدن ماده از فضای اطراف می کند.
لوب های رادیویی می توانند بر محیط بین کهکشانی، یعنی گاز ضعیف بین کهکشان ها تأثیر بگذارند، برای اینکه می توانند میلیونها سال نوری، یعنی بسیار بالاتر از کهکشان هایی که از آن فوران می کنند، گسترش یابند.
درک این محیط و فعالیت مکرر و دوره ای ابرسیاه چاله هایی که آنرا ایجاد می کنند را می توان با مطالعه این ساختارها بهبود بخشید.
در صورتیکه بیشتر مواد روی سیاه چاله می ریزند، مقداری از آن در امتداد خطوط میدان مغناطیسی خارجی سیاه چاله تا قطب های آن شتاب می گیرد، جایی که به عنوان دو فواره که با سرعت قابل توجهی نزدیک به سرعت نور حرکت می کنند، به فضا پرتاب می شود.
این فواره ها از محیط میان ستاره ای عبور می کنند و به لوب هایی تبدیل می شوند که با آن تعامل دارند. لوب ها به عنوان یک سنکروترون عمل می کنند و الکترون ها را شتاب می دهند و امواج رادیویی ساطع می کنند.
مسئله این است که آنها به سرعت از دید و فرصت ما برای شناسایی ناپدید می شوند و یافتن نمونه های قدیمی تر از ۲۰۰ میلیون سال را بسیار دشوار می کند. پژوهشگران خاطرنشان کردند که از طرف دیگر، چنین آثار باستانی می توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد شرایط شکل گیری آنها به ما بیاموزند.
لوب های ۲۶۰ میلیون ساله
بگفته پائول و همکارانش، محیط داغ و آرام یک خوشه کهکشانی کم جرم و ساکت، محیطی است که احتمالاً شانس بقای آنها را بیشتر می کند.
آنها با بهره گیری از تلسکوپ رادیویی غول پیکر "میترویو"(Metrewave) در هند بدنبال چنین محیطی در خوشه های کهکشانی گشتند و یکی را در خوشه کهکشانی "آبل ۹۸۰" یافتند که حدود ۲ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد.
آنها ساختارهای رادیویی ضعیفی را در آن کشف کردند که لوب هایی بودند که می توانستند تا حدود ۲۶۰ میلیون سال سن و ۱.۲ میلیون سال نوری وسعت داشته باشند.
پژوهشگران می گویند قدم بعدی این بود که بفهمیم این لوب ها از کجا آمده اند.
"کریشنا" و همکارانش در مقاله دوم آنرا تا درخشان ترین کهکشان در این خوشه ردیابی کردند که در مرکز خوشه کهکشانی "آبل ۹۸۰" قرار دارد.
با این وجود، پژوهشگران دریافتند که همیشه آنجا نبوده است و ۲۵۰ هزار سال نوری از موقعیتی که نخستین جفت لوب را در بیش از ۲۶۰ میلیون سال پیش ساطع کرده، مهاجرت کرده است.
این کهکشان سپس باردیگر در مرکز خوشه فوران کرد و یک جفت لوب دوم تولید کرد که تیم تحقیقاتی "پونا" آنها را مستند کرد.
اخترشناسان تا به امروز تنها چند نمونه از کهکشان هایی را کشف کرده اند که توسط دو جفت لوب رادیویی به هم متصل شده اند که به نام "کهکشان های رادیویی دوبل-دوبل" شناخته می شوند.
"کریشنا" و همکارانش این کهکشان ها را "کهکشان های رادیویی دوبل-دوبل جدا شده" نامیده اند، برای اینکه کهکشان مادر دو جفت لوب در "آبل ۹۸۰" مهاجرت کرده و لوب ها را از هم جدا کرده است.
این همین طور از کهکشان های رادیویی دوبل-دوبل کمیاب تر است. بگفته پژوهشگران، تنها دو نامزد دیگر گزارش شده است که این لوب ها را به قابل قبول ترین نمونه تا حالا تبدیل نموده است.
مشاهدات رادیویی حساس تر در آینده ممکنست نمونه های بهتری به دست دهد و ماهیت تکرارشونده انفجارهای ابرسیاه چاله را روشن کند.
این دو مقاله هم اکنون توسط مجله های Astronomy & Astrophysics و انتشارات انجمن نجوم استرالیا(Publications of the Astronomical Society of Australia) در دست بررسی هستند.

1401/06/07