ایالات متحده آمریکا تنها به ماه باز نمی گردد!

ایالات متحده آمریکا تنها به ماه باز نمی گردد! به گزارش نیو وبلاگ، ایالات متحده تنها کشوری نیست که برای بازگرداندن بشر به ماه تلاش می کند و دو ابر قدرت دیگر در حوزه هوا و فضا هم برنامه هایی برای سفر به ماه دارند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ناسا روز گذشته را برای پرتاب مأموریت آرتمیس ۱ در نظر گرفته بود اما این پرتاب به علت بروز نشتی سوخت و تاخیر در سوخت رسانی به تعویق افتاد.
در مأموریت آرتمیس ۱، از یک موشک سیستم پرتاب فضایی(SLS) برای ارسال یک کپسول بدون سرنشین اوریون به مدار ماه و بازگشت از آن استفاده خواهد شد. هدف این مأموریت پنج هفته ای بررسی بعضی از سخت افزارهای کلیدی است که ناسا برای گام برداشتن باردیگر روی ماه در سالهای ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ به آنها نیاز دارد و در صورتیکه همه چیز مطابق برنامه پیش برود، تا آخر این دهه یک پایگاه فضایی در ماه راه اندازی خواهد شد.
با این وجود ایالات متحده آمریکا به تنهایی به ماه باز نمی گردد. باآنکه رهبری مأموریت آرتمیس با ناسا است، اما این برنامه چندین شریک بین المللی، همچون آژانس های فضایی ژاپن، کانادا و اروپا را شامل می شود. دو قدرت فضایی دیگر جهان یعنی چین و روسیه، بخشی از این همکاری نیستند، اما آنها برنامه های سفر به ماه مخصوص به خویش را دارند.
چین و روسیه در ماه مارس سال ۲۰۲۱ اعلام نمودند که در یک پروژه جاه طلبانه به نام ایستگاه تحقیقاتی بین المللی مشترک ماه(ILRS) با یکدیگر همکاری می کنند. این برنامه هم مانند آرتمیس می خواهد پایگاهی در نزدیکی قطب جنوبی ماه راه اندازی کند.
در واقع، به نظر می آید که این دو پروژه بخش های یکسانی از ماه را هدف قرار می دهند. مناطق مرتفعی که دسترسی ساده به نور خورشید و یخ هایی که تصور می شود در بخش های سایه دار فراوان است، فراهم می کنند.
مقامات فضایی چین توضیح داده اند که سه مرحله اصلی در این مأموریت وجود دارد: شناسایی، ساخت و بهره برداری. مرحله اول با استفاده از داده های جمع آوری شده توسط مأموریت رباتیک چانگ ای ۴ چین که در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ در نیمه دور ماه فرود آمد، در حال انجام می باشد.
مرحله شناسایی طی چند سال آینده با فعالیت مأموریت های رباتیک دیگر مانند چانگ ای ۶، چانگ ای ۷ چین و کاوشگرهای لونا ۲۵، لونا ۲۶ و لونا ۲۷ روسیه ادامه خواهد یافت. مرحله ساخت و ساز تقریبا یک دهه به طول خواهد انجامید و در سال ۲۰۲۶ شروع می شود و شامل مأموریت های رباتیک بیشتری توسط چین، روسیه و شرکای بین المللی بالقوه آنها خواهد شد. اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، این پایگاه فضایی تا سال ۲۰۳۶ یا حوالی همین زمان آماده میزبانی از مأموریت های سرنشین دار خواهد بود.
برای روشن تر شدن مبحث باید اظهار داشت که این یک جدول زمانی پیشنهادی است و نه یک تعهد قطعی. دولت چین هنوز به صورت رسمی فرود فضانورد بر روی ماه را در برنامه خود قرار نداده است و از زمان رونمایی از طرح های ایستگاه تحقیقاتی بین المللی مشترک ماه در سال گذشته، به دنبال جنگ اوکراین، همه چیز به صورت قابل توجهی تغییر کرده است. جنگ هزینه زیادی دارد روسیه امکان دارد برای ادامه این کار اختصاص منابع به برنامه های فضایی غیرنظامی را لغو کند. خیلی از مشارکت های فضایی روسیه به دنبال این جنگ با مشکل روبرو شده است اما تا آنجایی که ما می دانیم هنوز کار بر روی ایستگاه تحقیقاتی بین المللی مشترک ماه ادامه دارد.
البته در مورد آرتمیس هم چنین عدم قطعیتی وجود دارد. بعنوان مثال، نسل بعدی وسایل نقلیه استارشیپ شرکت اسپیس ایکس که بعنوان نخستین فرودگر سرنشین دار این برنامه بعد از موشک سیستم پرتاب فضایی عمل خواهد کرد، باید طی سال آینده به صورت کامل راه اندازی شود. هم اکنون اسپیس ایکس درحال آماده شدن برای انجام نخستین پرواز آزمایشی مداری استارشیپ است که امکان دارد طی چند ماه آینده به وقوع بپیوندد.
حالا باید منتظر پرتاب مأموریت آرتمیس ۱ بمانیم. به دنبال انجام این مأموریت، مأموریت آرتمیس ۲ در سال ۲۰۲۴ با سرنشین به مدار ماه صورت خواهد گرفت تا زمینه را برای فرود نخستین زن و نخستین فرد رنگین پوست روی ماه در سال ۲۰۲۵ یا بعد از آن فراهم آورد. اگر این مأموریت با شکست مواجه شود مراحل بعدی مأموریت آرتمیس در هاله ای از ابهام فرو خواهد رفت.




منبع:

1401/06/14
23:38:30
0.0 / 5
372
تگهای خبر: پروژه , تحقیقات , جهان , ربات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی