یک جرم خورشیدی با سولار اوربیتر برخورد کرد

یک جرم خورشیدی با سولار اوربیتر برخورد کرد نیو وبلاگ: کاوشگر ˮسولار اوربیترˮ که توسط آژانس فضایی اروپا ساخته و برای مطالعه خورشید ارسال شده است، درست پیش از پرواز مهم از کنار سیاره زهره و کمک گرفتن از گرانش این سیاره برای نزدیک شدن مجدد به خورشید، با یک طوفان خورشیدی مواجه گردید و ازطریق یک پرتاب جرم تاجی، مورد به هدف خوردن قرار گرفت.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، فضاپیمای کاوشگر خورشیدی "سولار اوربیتر" که به مدلول "مدارگرد خورشیدی" است، درست قبل از پرواز از کنار زهره، با یک فوران عظیم پلاسما از خورشید روبرو شد.

یک پرتاب جرم عظیم تاجی (CME)، انفجاری از ذرات حامله از اتمسفر بالای خورشید موسوم به تاج خورشید است که در تاریخ ۳۰ اوت (۸ شهریور) از خورشید به سمت زهره پرتاب شد و اندکی بعد از آن، این حباب از مواد خورشیدی به سولار اوربیتر رسید که برای کمک گرفتن از گرانش زهره برای نزدیک شدن مجدد به خورشید آماده می شد.

خروج جرم از تاج خورشیدی (Coronal mass ejection) یا "CME" فورانِ پر جرم از باد خورشیدی و افزایش میدان های مغناطیسی است که از تاج خورشید بیرون می آید و در فضا منتشر می شود. خروج جرم از تاج خورشیدی به طور معمول با دیگر پدیده های خورشیدی مانند شراره خورشیدی هم راه است. این پدیده از مناطق فعال خورشید مانند لکه های گروهی خورشید برمی خیزد. در حالت بیشینه، روزانه سه بار فوران جرم از تاج خورشید در قالب باد خورشیدی در فضا منتشر می شود که سرعتی مافوق صوت معادل ۲۵۰ تا ۷۰۰ کیلومتر بر ثانیه دارد. این مقدار در حالت کمینه به یک خروج در هر ۵ روز می رسد.

خوشبختانه این کاوشگر طوری طراحی شده است که نوع انفجار خشونت آمیزی را که بتازگی با آن روبه رو شده است، اندازه گیری نماید و بدین سبب می تواند به آسانی در مقابل این حمله خورشیدی مقاومت کند.

تصویر زیر، خروج این جرم تاجی را از خورشید که در نهایت با کاوشگر سولار اوربیتر برخورد کرده است، نشان میدهد.





این فضاپیما حامل ۱۰ ابزار علمی برای مشاهده سطح خورشید و جمع آوری داده ها در مورد پرتاب جرم تاجی خورشید، باد خورشیدی و میدان مغناطیسی خورشید است. آژانس فضایی اروپا در اطلاعیه ای اعلام نمود که تعدادی از این ابزارها در طول نزدیک شدن به زهره به سبب خطر بالقوه تابش شدید نور خورشید از جو بسیار بازتابنده زهره خاموش شدند.

با این حال، کاوشگر سولار اوربیتر توانست اندازه گیری های ارزشمندی از محیط خودرا در طول این برخورد جمع آوری کند و افزایش ذرات پر انرژی خورشیدی را تشخیص دهد.

در رویدادهای خشن خورشیدی، ذراتی مانند پروتون، الکترون و حتی اتم های هلیوم یونیزه شده از خورشید پرتاب می شوند و به سرعت های نسبیتی نزدیک می شوند. چنین ذراتی خطر تشعشع را برای فضانوردان به همراه دارند و می توانند به فضاپیماها لطمه برسانند. بدین سبب درک حرکات و رفتار آنها در فضا برای صیانت از حیات و فناوری در زمین و فضا باارزش خواهد بود.

این فضاپیما بعد از این برخورد در تاریخ ۴ سپتامبر در ساعت ۰۱: ۲۶ به وقت گرینویچ به زهره نزدیک شد و از کنار آن عبور کرد.

"خوزه لوئیز پلون-بایلون" مدیر عملیات سولار اوربیتر در اطلاعیه ای اظهار داشت: عبور نزدیک از کنار زهره به لطف برنامه ریزی خوب همکاران ما و مراقبت جدی تیم کنترل پرواز دقیقاً طبق برنامه پیش رفت.

این عبور از کنار زهره در درجه اول بدین سبب بود که به "سولار اوربیتر" اجازه دهد مدار خودرا تغییر دهد تا آنرا به خورشید نزدیکتر کند. با این وجود، در طول این پرواز، مشاهدات بیشتری از میدان مغناطیسی مرموز سیاره زهره نیز انجام داد.

کاوشگر سولار اوربیتر در سال ۲۰۲۰ پرتاب شد و تا حالا دو سال و نیم از ماموریت ۱۰ ساله خود برای تصویربرداری از خورشید از نزدیک ترین فاصله تاریخ و مطالعه خواص میدان مغناطیسی این ستاره را پشت سر گذاشته است. این فضاپیما از گرانش زهره برای تغییر و کج کردن مدار خود به خارج از صفحه دایره البروج که سیارات در آن به دور خورشید می چرخند، استفاده می نماید.

سولار اوربیتر (Solar Orbiter) به مدلول "مدارگرد خورشیدی" یک ماهواره برنامه ریزی شده برای رصد خورشید است که توسط آژانس فضایی اروپا تولید شده است. این ماهواره در فوریه ۲۰۲۰ از مرکز فضایی کندی با موشک "اطلس ۵" در مدار خورشید قرار گرفت تا اندازه گیری های دقیقی از هورسپهر (هلیوسفر) داخلی خورشید و بادهای تازه به وجود آمده خورشیدی انجام دهد. همین طور انجام مشاهدات دقیقی از مناطق قطبی خورشید را در پاسخ به سؤالاتی نظیر "چگونه خورشید هلیوسفر خودرا ایجاد و کنترل می کند؟" در دستور کار دارد.

این کاوشگر در طول نزدیک به یک دهه، هشت بار در طول سفرهای خود در فضا به زهره نزدیک خواهد شد تا از گرانش این سیاره برای انتقال مدار خود به خارج از صفحه دایره البروج که سیارات در آن به دور آن می چرخند، استفاده نماید.

این مانورها در نهایت به این فضاپیما اجازه می دهد تا قطب های خورشید را که تا حالا کاملاً ناشناخته مانده اند، ببیند. نواحی قطبی برای تولید میدان مغناطیسی خورشید حیاتی هستند که به نوبه خود چرخه ۱۱ ساله فعالیت خورشید، جزر و مد در ایجاد لکه ها، فوران ها و شراره های خورشیدی را هدایت می کند. مکانیسم دقیق این چرخه و شدت متغیر آن ناشناخته باقی مانده است.

کاوشگر سولار اوربیتر بهترین فرصت را برای پاسخ به این سؤالات خواهد داشت، برای اینکه خورشید را دقیقاً در زمانی که فعالیت آن در اوج چرخه خورشیدی فعلی قرار دارد و تخمین زده می شود که در حدود سال ۲۰۲۵ به اوج برسد، مطالعه می کند.





منبع:

1401/06/15
21:59:05
0.0 / 5
638
تگهای خبر: سیاره , فضا , فناوری , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی