انتشار واضح ترین تصاویر از قمرهای یخی مشتری

انتشار واضح ترین تصاویر از قمرهای یخی مشتری نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، واضح ترین تصاویری که تابحال از قمرهای یخی سیاره مشتری معروف به اروپا و گانیمد از زمین گرفته شده، آنها را با جزئیات بی سابقه ای نشان داده است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، اخترشناسان خیره کننده ترین و دقیق ترین تصاویر را از دو قمر بزرگ مشتری که تا حالا از سطح زمین به دست آمده است، به معرض نمایش گذاشته اند.
این تصاویر جدید که از قمرهای یخی مشتری انتشار یافته است، ترکیبات و خاصیت های سطح شناسی این قمرها را نشان میدهد و از ماموریت های فضایی آینده پشتیبانی می کند. آنها سطوح یخی و جزییات فرآیندهایی را نشان می دهند که ترکیب شیمیایی اروپا و گانیمد، دو قمر از چهار قمر گالیله ای مشتری را شکل می دهند، قمرهایی که به افتخار ستاره شناسی که نخستین بار آنها را رصد کرده نام گذاری شده اند.
دانشمندان امیدوارند که این تصاویر جدید که توسط تلسکوپ بسیار بزرگ(VLT) در شیلی گرفته شده است، زمینه را برای ماموریت های فضایی آینده متمرکز بر این قمرها فراهم آورد.
این مشاهدات بسیار دقیق، خاصیت های سطح شناسی را بر روی دو قمر یخ زده مشتری نشان می دهد، همچون نشانه های شکاف مانندی طولانی که سطح اروپا را برش می دهد و نوعی تغییر شکل است که دانشمندان سیاره شناس از آن به عنوان "خط"(linae) یاد می کنند.
این تصاویر از قمر اروپا که به اندازه ماه زمین است و قمر گانیمد که بزرگترین قمر منظومه شمسی و بزرگتر از سیاره عطارد است، میزان نور خورشید منعکس شده از سطوح یخی این قمرها را به ثبت رسانده است. این مشاهدات چیزی را ساخته است که اخترشناسان آنرا طیف بازتابی می نامند. آنها سپس می توانند آنرا بوسیله فرآیندی به نام طیف سنجی تحلیل و بررسی کنند تا ردپای شیمیایی عناصر خاص آنها را آشکار کنند. این طیف بازتابی به دانشمندان اجازه داد تا ترکیب شیمیایی هر دوی این قمرها را تعیین کنند.
تحلیل و بررسی تصاویر قمر اروپا نشان داد که پوسته آن عمدتا از یخ آب منجمد با مواد غیر یخی، همچون انواع نمک های مختلف که طیف سنجی بازتابی قادر به شناسایی آنها نیست، در سراسر سطح آن تشکیل شده است.
الیور کینگ سرپرست تیم تحقیقاتی و دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه لستر می گوید: ما توزیع مواد مختلف روی سطح، همچون یخ زدگی اسید سولفوریک را ردیابی کردیم که عمدتاً در قمر اروپا یافت می شود که به شدت توسط گازهای اطراف مشتری بمباران می شود. مدل سازی ما نشان داد که ممکنست نمک های مختلفی روی سطح آن وجود داشته باشد، اما نشان داد که طیف سنجی فروسرخ به تنهایی قادر به شناسایی انواع خاصی از نمک نیست.


در عین حال، مشاهدات تیم از قمر گانیمد، دو نوع سطح را در این قمر نشان داد. مناطق جوان تر با مقادیر زیادی یخ آب نسبت به مناطق قدیمی تر مشخص شده اند که از یک ماده خاکستری تیره تشکیل شده اند که تیم هنوز قادر به شناسایی آن نیست.
مناطق یخی گانیمد که بصورت مناطق آبی رنگ در تصاویر دیده می شوند، شامل کلاهک های یخی قطبی و دهانه هایی است که برخورد سیارک ها بتازگی یخ سطح آنرا تحت تاثیر قرار داده است.
کینگ و همکارانش همین طور از این تصاویر برای ترسیم اندازه دانه های یخ در سطح گانیمد و تعیین چگونگی توزیع نمک های مختلف روی آن استفاده کردند.
کینگ اظهار داشت: تلسکوپ VLT به ما این امکان را می دهد که نقشه برداری دقیقی از اروپا و گانیمد انجام دهیم و خاصیت هایی را روی سطوح آنها در مقیاس کمتر از ۱۵۰ کیلومتر مشاهده نماییم، آن هم در صورتیکه آنها بیش از ۶۰۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارند. نقشه برداری در این مقیاس خوب قبلا تنها با ارسال فضاپیما به مشتری برای رصد قمرها از نزدیک امکان پذیر بود.
با این وجود، این تحقیق به این معنا نیست که از انجام ماموریت های آینده به این قمرها صرف نظر می شود، بلکه برعکس، این نقشه برداری از اروپا و گانیمد، چشم انداز این ماموریت ها را بهتر می کند.
مقدمه چینی برای اکتشافات آینده
لی فلچر بر این تحقیقات نظارت داشت و همین طور یکی از اعضای تیم های علمی کاوشگر قمرهای یخی مشتری(JUICE) و ماموریت کلیپر ناسا است که هر کدام در اوایل دهه ۲۰۳۰ به کاوش این قمرها خواهند پرداخت.
این ماموریت ها زمانی شروع می شوند که JUICE در سال ۲۰۲۳ برای مطالعه اروپا و گانیمد و همین طور قمر سوم مشتری موسوم به کالیستو بعلاوه جو خود مشتری و میدان مغناطیسی آن پرتاب شود.
فلچر می گوید: این مشاهدات زمینی اشتیاق ما را برای اکتشافات آینده قمرهای مشتری زیاد می کند، اما باید تصمیمات دشواری در مورد این که کدام مناطق از سطح این قمرها مستحق دقیق ترین بررسی هستند، گرفته شود.
ماموریت کلیپر(Clipper) ناسا که برای کاوش قمر اروپا در نظر گرفته شده در سال ۲۰۲۴ بدنبال ماموریت JUICE روی سکوی پرتاب خواهد رفت و بر تعیین این که آیا اقیانوسی که در زیر سطح یخی این قمر پنهان شده دارای شرایط مطلوب برای حیات است یا خیر، تمرکز خواهدنمود.
ماموریت کلیپر برخلاف ماموریت JUICE، تمرکز خودرا تنها بر قمر اروپا حفظ خواهدنمود و اقیانوس داخلی و پویایی پوسته یخی آنرا تحلیل و بررسی خواهدنمود.




منبع:

1401/07/20
16:59:34
0.0 / 5
283
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی