همراه با نخستین فرودگر قمری ژاپن

ماه نورد امارات فردا به فضا می رود

ماه نورد امارات فردا به فضا می رود نیو وبلاگ: شرکت ˮاسپیس ایکسˮ فردا ظهر، نخستین فرودگر قمری ژاپن را همراه با کاوشگر امارات به سمت ماه پرتاب خواهدنمود.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، شرکت آمریکایی اسپیس ایکس(SpaceX) ظهر فردا(۱ دسامبر) یک فرودگر ژاپنی و یک ماه نورد متعلق به امارات متحده عربی را در ساعت ۰۳: ۳۷ به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۲: ۰۷ به وقت ایران) به سمت ماه پرتاب خواهدنمود.
این پرتاب مقرر است "هاکوتو-آر ماموریت ۱"(HAKUTO-R Mission ۱) شرکت ژاپنی آی اسپیس(ispace) را روز پنجشنبه اول دسامبر از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا با یک موشک "فالکون ۹" صورت گیرد.
این پرتاب بصورت زنده در سایت اسپیس ایکس پخش می شود.
این ماموریت، نخستین پرواز فضایی است که هدف آن کمک به بشریت است تا ردپایی معنادار بر روی ماه و اطراف آن بوجود آورد.
تاکشی هاکامادا، بنیانگذار و مدیرعامل ispace می گوید: چشم انداز ما ایجاد یک اکوسیستم اقتصادی پایدار و مترقی در فضا است.


اگر همه چیز طبق برنامه جلو برود، فرودگر Hakuto-R این شرکت در ماه مارس ۲۰۲۳ بر سطح ماه می نشیند و نخستین کاوشگر ساخت ژاپن خواهد بود که روی ماه فرود می آید.
این فرودگر طیف وسیعی از محموله ها را برای مشتریان مختلف با خود حمل می کند که شاید برجسته ترین آنها، ماه نورد ۱۰ کیلوگرمی راشد(Rashid) باشد که توسط مرکز فضایی محمد بن راشد امارات تولید شده است.
راشد در یک ماموریت سطحی که انتظار می رود حدود ۱۴ روز زمینی بطول بیانجامد، عکسهایی از ماه می گیرد و محیط دارای بار الکتریکی سطح ماه را توصیف می کند.
راشد تنها سخت افزاری نیست که فردا بامداد با موشک "فالکون ۹" پرواز می کند. یک تاسواره کوچک متعلق به ناسا نیز موسوم به لونار فلش لایت(Lunar Flashlight) به مدلول چراغ قوه قمری با این ماموریت به فضا خواهد رفت تا یخ آب را در دهانه های نزدیک قطب جنوبی ماه شکار کند.


باربارا کوهن پژوهشگر ارشد لونار فلش لایت در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا می گوید: ما یک چراغ قوه واقعی را به ماه می بریم که به لیزرهایی مجهز است که به درون دهانه های تاریک قطب جنوب ماه می تابند تا بدنبال نشانه های قطعی یخ آب باشند.
وی ادامه داد: من از این که می بینم ماموریت ما به درک علمی در مورد مکان یخ آب در ماه و نحوه حضور آن در ماه کمک می نماید، هیجان زده هستم.
اسپیس ایکس در توضیح این ماموریت می گوید که این پرتاب، چهارمین پرتاب برای مرحله اول این موشک "فالکون ۹" خواهد بود.
اگر همه چیز طبق برنامه جلو برود، تقویت کننده موشک حدود هشت دقیقه و ۱۵ ثانیه بعد از بلند شدن در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال به زمین بازخواهد گشت. مرحله بالایی موشک نیز فرودگر هاکوتو-آر را ۴۶.۵ دقیقه بعد از پرتاب و لونار فلش لایت را شش دقیقه بعد از آن رها می کند.



1401/09/10
13:28:33
0.0 / 5
370
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , پژوهشگر , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی