مأموریت بازگشت به ماه در 10 قاب

مأموریت بازگشت به ماه در 10 قاب به گزارش نیو وبلاگ، اولین مأموریت از برنامه جاه طلبانه «آرتمیس» ناسا، تصاویر زیبایی را به دنبال داشته است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، از لحظه ای که موشک «سامانه پرتاب فضایی»(SLS) از روی سکوی پرتاب « ۳۹B» در «مرکز فضایی کندی»(KSC) ناسا پرتاب شد، مأموریت «آرتمیس۱»(Artemis ۱) جهان را با تصاویر خیره کننده خود شگفت زده کرد.
تصاویر منتشرشده که مراحل متعدد مأموریت را از پرتاب سامانه پرتاب فضایی گرفته تا نماهای نزدیک از سطح ماه که توسط کپسول «اوریون»(Orion) گرفته شده اند نشان می دهند، مأموریت ماه را واقعا برجسته کرده اند.
در این گزارش، ۱۰ مورد از بهترین تصاویر مأموریت آرتمیس۱ ناسا را می بینیم.


موشک سامانه پرتاب فضایی حدود ۹ روز قبل از پرتاب، در درخشش نارنجی رنگ غروب فلوریدا روی سکوی پرتاب ۳۹B در مرکز فضایی کندی ناسا ایستاد.


در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲، سامانه پرتاب فضایی چند ثانیه بعد از احتراق، سفر خویش را به سمت ماه شروع کرد و آسمان شب را با تقویت کننده های خود روشن ساخت. اشتعال موشک سامانه پرتاب فضایی به قدری قوی بود که به سکوی پرتاب متحرک آن صدمه زد.


تقویت کننده های موشک حدودا یک دقیقه بعد از بلند شدن، ستون بزرگی از دود را به جا گذاشتند. سامانه پرتاب فضایی، قوی ترین موشکی است که تاکنون با موفقیت به آسمان پرتاب شده است. این موشک هنگام پرتاب، ۳.۹ میلیون کیلوگرم نیروی رانش تولید کرد.


کپسول اوریون در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲ که اولین روز از مأموریت آن بود، این منظره از زمین را در اعماق فضا ثبت نمود. این تصویر توسط دوربینی گرفته شد که روی یکی از آرایه های خورشیدی اوریون نصب شده است. تصویر در حالی به ثبت رسید که اوریون در فاصله ۹۱۷۳۲ کیلومتری از زمین و در راه رسیدن به ماه قرار داشت.


اوریون در سیزدهمین روز مأموریت خود، در فاصله ۴۳۲ هزار و ۲۱۰ کیلومتری از زمین قرار گرفت و به حداکثر فاصله خود رسید. اوریون بیشتر از هر فضاپیمای دیگری که تابحال برای انسان ساخته شده است، از سیاره ما دورتر شد و رکورد مأموریت «آپولو۱۳»(Apollo ۱۳) را شکست.


در پنجم دسامبر که بیستمین روز از مأموریت آرتمیس۱ بود، اوریون این نمای نزدیک را از سطح ماه ثبت نمود. ناسا می خواهد انسان ها را زودتر از سال ۲۰۲۵ در مأموریت آرتمیس۳ به سطح ماه بازگرداند و آنها را در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود بیاورد.


اوریون در تاریخ ششم دسامبر و در بیست و یکمین روز مأموریت خود، در مسافرت بازگشت به زمین این تصویر را ثبت نمود. در طول این مأموریت، اوریون از دوربین نوری خود برای مشاهده زمین و ماه در مراحل و فواصل متعدد استفاده نمود. این تصاویر به ناسا کمک می کنند تا کارآیی سیستم مسیریابی اوریون را در شرایط نوری متعدد تحلیل و بررسی کند و از کاربرد این سیستم در مأموریت های آینده آگاه شود.


نشانگر گرانش صفر ناسا که یک عروسک «اسنوپی»(Snoopy) پوشیده در لباس فضایی نارنجی است، درحال شناور شدن در اطراف فضای داخلی کپسول اوریون دیده می شود. این در شرایطی است که فضای داخلی فضاپیما با نورهای رنگی متفاوتی روشن می شود.
«مونیکین کامپوس»(Moonikin Campos) که یک مانکن مجهز به حسگرهایی برای جمع آوری اطلاعات در مورد تشعشع در اعماق فضا است هم در این کپسول دیده می شود. کامپوس، اطلاعاتی را در مورد چگونگی حفاظت از خدمه انسانی در مقابل این تشعشعات، به مأموریت های آینده آرتمیس عرضه خواهد کرد.
در مرکز کپسول، نمایشگر فناوری «کالیستو»(Callisto) قرار دارد که توسط شرکت «لاکهید مارتین»(Lockheed Martin) و با همکاری شرکت «آمازون»(Amazon) ساخته شده است تا فناوری دستیار دیجیتال فعال شده با صدا را در اوریون آزمایش کند.


دقایقی قبل از این که کپسول اوریون با سرعت ۴۰ هزار کیلومتر در ساعت به جو زمین وارد شود، آخرین نما از سیاره ما را از اعماق فضا ثبت نمود.
سپر حرارتی اوریون با ورود مجدد به جو، دمای ۲۸۰۰ درجه سلسیوس را تجربه نمود که حدودا نصف دمای سطح خورشید است.


اوریون در روز ۱۱ دسامبر در اقیانوس آرام فرود آمد.




منبع:

1401/09/21
15:20:39
0.0 / 5
473
تگهای خبر: اطلاعات , جهان , دوربین , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی