ناسا ویرانی های زلزله ترکیه-سوریه را به تصویر کشید

ناسا ویرانی های زلزله ترکیه-سوریه را به تصویر کشید نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، ناسا می گوید زمین لرزه های فاجعه باری که در ترکیه و سوریه روی دادند، از یک گسل واقع در ۱۸ کیلومتری زیر سطح زمین سرچشمه گرفته و منجر به لرزش شدیدی شدند که تا صدها کیلومتر دورتر از مرکز زمین لرزه را تحت تأثیر قرار داد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، دو زمین لرزه به بزرگی ۷.۸ و ۷.۵ ریشتر در شش فوریه ۲۰۲۳ جنوب ترکیه و غرب سوریه را ویران کرد و مردم هر دو کشور را با تلفات سنگینی که بر جای گذاشته داغدار کرده است.
بر اساس داده های جدید ماهواره رصدخانه زمین ناسا، این زمین لرزه ها از یک گسل واقع در ۱۸ کیلومتری زیر سطح زمین منشاء گرفته اند و منجر به لرزش قوی و شدیدی شده اند که صدها کیلومتر دورتر از مرکز زلزله را تحت تأثیر قرار داده است.
اریک فیلدینگ، ژئوفیزیکدان در لابراتوار پیشرانش جت ناسا می گوید: این ها زمین لرزه های بسیار بزرگ و قدرتمندی بودند که در یک سری طولانی از گسل ها تا سطح زمین گسیخته شدند و لرزشی بسیار قوی را در یک منطقه بسیار بزرگ ایجاد کردند که خیلی از روستاها و شهرهای پر جمعیت را تحت تأثیر قرار دادند.
وی اضافه کرد: طول این گسیختگی و بزرگای زمین لرزه ۷.۸ ریشتری مشابه زلزله سال ۱۹۰۶ بود که سانفرانسیسکوی آمریکا را ویران کرد.
آژانس فضایی ایالات متحده اعلام نمود که دانشمندان آژانس های فضایی در سرتاسر جهان همچون ناسا، بلافاصله آغاز به جمع آوری و تحلیل و بررسی داده های ماهواره ای در ارتباط با این حادثه کردند.
بررسی داده های ماهواره ای توسط ناسا
این اطلاعات برای ایجاد یک نقشه تخمین صدمه اولیه استفاده شد که مناطقی را در شهرهای تورکولو، قهرمان مرعش و نوردای که صدمه قابل توجهی به زیرساخت ها، اقامتگاه ها و ساختمان های آنها وارد شده است، مشخص می کرد.
داده های «ماهواره رصد پیشرفته زمین-۲»(ALOS-۲) برای ایجاد این نقشه مورد استفاده قرار گرفت که سپس توسط لابراتوار سنجش از دور سنگاپور با همکاری لابراتوار پیشرانش جت ناسا و موسسه فناوری کالیفرنیا(Caltech) مورد بررسی قرار گرفت.
ماهواره ALOS-۲ مجهز به رادار دیافراگم مصنوعی است که از پالس های مایکروویو جهت بررسی سطح زمین و تشخیص تغییرات آن با گوش سپردن به بازتاب ها استفاده می نماید.
اریک فیلدینگ، ژئوفیزیکدان لابراتوار پیشرانش جت ناسا می گوید: این نقشه تنها بخش مرکزی منطقه صدمه دیده را پوشش می دهد، اما شامل کانون های زلزله اصلی ۷.۸ ریشتری و پس لرزه ۷.۵ ریشتری آن است.


کمک ناسا از فضا
نقشه تخمین صدمه و داده های ماهواره ای با مؤسساتی مانند وزارت امور خارجه ایالات متحده، امدادرسانی جهانی میاموتو و بانک جهانی توسط اعضای منطقه برنامه علوم کاربردی علوم زمین ناسا با همکاری شرکای بین المللی به اشتراک گذاشته می شود.
این گروه در تماس ها و هماهنگی های مستمر و سازمان دهی شده توسط آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده برای تعیین الزامات ذینفعان منطقه ای و کمک به توسعه دانش جهت کمک به تلاشهای بازیابی و امداد شرکت می کند.
شانا مک کلین که این برنامه مشترک را مدیریت می کند، می گوید: ما از نزدیک این رویداد را زیر نظر داریم. علاوه بر نقشه برداری از صدمه ها توسط ماهواره ها، ما از ماهواره ها برای ردیابی خطرات افزایش پیدا کرده رانش زمین، قطع برق و رویدادهای آب و هوایی که می توانند چالش هایی را برای تلاشهای امداد و نجات ایجاد کنند، استفاده می نماییم.
ناسا درحال بروزرسانی سکوی نقشه برداری خود در لحظه با تصاویر و محصولات داده در ارتباط با زلزله است، چونکه با آن، اطلاعات جدیدی برای ارزیابی صدمه و پشتیبانی از تلاشهای امداد و نجات در منطقه در دسترس قرار می گیرد.
فاجعه قرن
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز پنجشنبه درحال بازدید از استان عثمانیه، یکی از ۱۰ منطقه ای که در ششم فوریه با زمین لرزه مواجه گردید، این زلزله را «فاجعه قرن» توصیف کرد.
برآوردها از آن حکایت می کند که بیشتر از ۲۴ هزار نفر در زلزله ترکیه و سوریه جان خویش را از دست داده اند.
در حالی که سیل ارسال کمک ها و تلاشهای امداد و نجات ادامه دارد، هنوز چیزی از خسارت مالی این فاجعه گزارش نشده است.
فاجعه ناشی از این زمین لرزه شدیدترین فاجعه ای است که از سال ۱۹۳۹ تابحال ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است و تابحال بیشتر از ۱۷ هزار نفری که بر اثر یک زلزله در سال ۱۹۹۹ در ترکیه کشته شدند، قربانی گرفته است.




منبع:

1401/11/23
14:17:20
0.0 / 5
300
تگهای خبر: اطلاعات , بازی , جهان , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی