عکسی از یک خرچنگ درخشان در دل آسمان

عکسی از یک خرچنگ درخشان در دل آسمان نیو وبلاگ: دانشمندان با بهره گیری از تازه ترین تلسکوپ پرتو ایکس ناسا، میدان مغناطیسی «سحابی خرچنگ» را با جزییات بیشتری نسبت به قبل ترسیم کرده اند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، سحابی خرچنگ (Crab Nebula) که در فاصله ۶۵۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد، بقایای یک انفجار بزرگ ستاره ای یا ابرنواختر است که در سال ۱۰۵۴ رخ داد و بقایای متراکمی به نام تپ اختر خرچنگ (Crab Pulsar) را با جرمی حدود دو برابر خورشید به جا گذاشت. این سحابی یکی از اجرام کیهانی است که بسیار دقیق مورد بررسی قرار گرفته اما مشاهدات جدید نشان می دهند که سحابی خرچنگ، بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که دانشمندان تصور می کردند.

نیکولو بوچیانتینی، پژوهشگر رصدخانه آرستری (Arcetri Observatory) ایتالیا و همکارانش، با بهره گیری از رصدخانه فضایی موسوم به کاوشگر تصویربرداری قطبش سنجی اشعه ایکس (IXPE) ناسا توانستند میدان مغناطیسی سحابی خرچنگ را ردیابی و مناطق غیرمنتظره و نامتقارن ‌پریشانی را آشکار کنند.

بوچیانتینی اظهار داشت: این نشانه واضحی است در خصوص اینکه حتی مدلهای پیچیده تر توسعه یافته در گذشته با بهره گیری از روش های عددی پیشرفته، پیچیدگی این جرم را بطور کامل نشان نداده اند.

تپ اختر خرچنگ که یک ستاره نوترونی درحال چرخش با فوران هایی از تشعشع است، در مرکز سحابی قرار دارد و با گاز، امواج ضربه ای، میدان های مغناطیسی قوی، نور و ذرات پرانرژی احاطه شده است. رصدخانه فضایی IXPE ناسا که در ۹ دسامبر ۲۰۲۱ به مدار زمین پرتاب شد، به کشف محیط آشفته تپ اختر کمک کرده است که پیش تر به خوبی شناخته نشده بود.

رصدخانه فضایی IXPE جهت بررسی قطبش پرتوهای ایکس کیهانی طراحی شده است. قطبش، جهت نوسان امواج نور را اندازه گیری می کند که تا حدود زیادی تحت تاثیر میدان مغناطیسی یک جرم است. بنابراین، پژوهشگران با اندازه گیری قطبش پرتوهای ایکس منتشرشده از سحابی خرچنگ توانستند جهت میدان مغناطیسی قسمت های مختلف سحابی و همین طور نظم میدان مغناطیسی را ترسیم کنند.
خطوط نارنجی، شکل میدان مغناطیسی سحابی خرچنگ را که توسط رصدخانه فضایی IXPE ناسا تعیین شده است، برجسته می کنند. این خطوط روی یک تصویر ترکیبی قرار گرفته اند که از ترکیب داده های «رصدخانه پرتو ایکس چاندرا» به رنگ آبی و سفید، «تلسکوپ فضایی هابل» به رنگ بنفش و «تلسکوپ فضایی اسپیتزر» به رنگ صورتی به دست آمده است.


منبع:

1402/01/23
12:41:40
0.0 / 5
302
تگهای خبر: امواج , پژوهش , پژوهشگر , تلسكوپ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی