دانشمندان معتقدند راز هسته درونی ماه را کشف کرده اند

دانشمندان معتقدند راز هسته درونی ماه را کشف کرده اند نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، دانشمندان اعتقاد دارند که موفق به حل معمایی قدیمی در مورد ماه شده اند و آن چیزی نیست جز ماهیت ساختار هسته ی درونی تنها قمر زمین.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، ماموریت «GRAIL» ناسا به یک کشف اعجاب انگیز در مورد ماه انجامیده است که یک معمای قدیمی را برای بشریت حل می کند: ماه از چه چیزی ساخته شده است؟
آیا تاکنون هنگام شب به آسمان نگاه کرده و از خود پرسیده اید که ماه از چه چیزی ساخته شده است؟ راز هسته ی درونی ماه، قرن هاست که ذهن ها را به خود مشغول کرده است. حالا، دانشمندان سرانجام آنرا مشخص کرده اند.
جدید ترین پژوهشی که در مجله ی «نیچر» انتشار یافته است، نشان داده است که هسته ی داخلی ماه یک توپ جامد با چگالی مشابه آهن است که بوسیله ی یک هسته بیرونی مایع احاطه شده است. این یافته ای است که به ما در درک بهتر نحوه شکل گیری منظومه شمسی کمک می نماید.
این کشف با تحلیل و بررسی داده های مأموریت بازیابی جاذبه و لابراتوار داخلی(GRAIL) ناسا انجام شد. این آژانس در سال ۲۰۱۱ دو فضاپیما را به مدار اطراف قمر زمین فرستاد و این کاوشگرها نیروهای گرانشی بین شان را در حین پرواز بر فراز قسمت های مختلف ماه اندازه گیری کردند و این کار به دانشمندان این امکان را داد که تعیین کنند هر کدام از کاوشگرها نسبت به شریک خود در کجا قرار دارد.
داده های لرزه ای موثرترین روش جهت بررسی ترکیب داخلی اجرام در منظومه شمسی است. امواج صوتی بوجود آمده توسط زمین لرزه ها از مواد داخل سیاره یا قمر منعکس شده و به دانشمندان اجازه می دهد تا ساختار آنرا تعیین کنند.
مأموریت های آپولو ناسا در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ داده های لرزه ای را به دست آوردند که برای تعیین دقیق وضعیت هسته داخلی اصلا دقیق نبوند. با این وجود، ناسا اعلام نموده است که شواهدی برای وجود یک هسته غنی از آهن در اعماق حدود ۱۷۰۰ مایلی(۲۷۰۰ کیلومتری) زیر سنگ گوشته سیلیکات یافته است.


چگونه این اطلاعات تایید شد؟
آرتور بریاد(Arthur Briaud) از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه و همکارانش داده هایی را از مأموریت های فضایی و آزمایش های پرتاب لیزر در ماه جمع آوری کردند. آنها سپس از این اطلاعات برای تخمین درجه ی تغییر شکل توسط برهمکنش گرانشی آن با زمین و همینطور تغییر آن در فاصله از زمین استفاده کردند.
محققان همینطور میانگین چگالی را برای هر نیمکره برپایه اندازه گیری های انجام شده توسط مأموریت «GRAIL» محاسبه کردند.
نتایج تحقیقات آنها نشان داد که هسته درونی ماه یک توپ جامد با چگالی مشابه چگالی آهن است. این کشف منجر به درک دقیق تری از تاریخ ماه و جدول زمانی بمباران ماه در یک میلیارد سال اول منظومه شمسی ما شده است.
کشف هسته درونی جامد، تکامل میدان مغناطیسی ماه را زیر سوال برده و از نظریه ی واژگونی گوشته جهانی پشتیبانی می کند. این کشف پیامدهایی برای ساختار، ترکیب و تاریخ شکل گیری ماه دارد. حالا دانشمندان می توانند از داده ها برای درک ساختار، ترکیب و تاریخچه شکل گیری ماه استفاده نمایند.




منبع:

1402/02/16
13:18:58
0.0 / 5
336
تگهای خبر: اطلاعات , امواج , بازی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی