جامد کردن کربن دی اکسید با نمک

جامد کردن کربن دی اکسید با نمک به گزارش نیو وبلاگ، یک روش جدید مبتنی بر نمک می تواند به صورت موثر کربن دی اکسید را جذب و ذخیره کرده و امکان حمل آنرا به شکل جامد بدون احتیاج به سردخانه یا فشار فراهم آورد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اس ای، با افزایش انتشار گازهای گلخانه ای، توسعه راهکارهای پیشرفته برای حذف کربن دی اکسید موجود در جو زمین اجتناب ناپذیر شده است.
برای مقابله با این بحران فوری جهانی، یک گروه بین المللی از پژوهشگران یک روش امیدوارکننده برای ذخیره و جذب کربن دی اکسید (CO2) بوجود آورده اند.
آنها یک روش مبتنی بر نمک گوانیدینیم سولفات را برای جذب و ذخیره کربن در دما و فشار اتاق توسعه دادند. دانشمندان از این نوع نمک برای ساخت ساختارهای شبکه مانند به نام clathrates استفاده کردند که امکان جذب مولکول های CO2 را فراهم نمود.
کیفر یاووز، استاد شیمی و مدیر لابراتوار اکسید و نانومواد آلی KAUST برای انرژی و محیط زیست (ONE) در اطلاعیه ای رسمی توضیح داد: گوانیدینیم سولفات برای سازماندهی و به دام انداختن مولکول های CO2 بدون واکنش با آنها عمل می کند. ما یک نمونه نادر از یک clathrate را کشف کرده ایم که در دما و فشار محیط، پایدار و غیرخورنده است، چیزی که یک خصوصیت بسیار مطلوب در مقایسه با اتانول آمین، آمونیاک و راهکارهای دیگری است که معمولا در جذب کربن استفاده می شوند.
تکنیک clathrate مبتنی بر نمک اجازه انجماد سریع CO2 را می دهد و ذخیره آنرا آسان تر می کند.
به صورت معمول، CO2 بعنوان یک جامد به شکل یخ خشک در سیلندرهای گاز یا بعنوان کربنات های معدنی ذخیره می شود. در مقابل، روش clathrate سبب می شود که CO2 بعنوان یک پودر جامد ذخیره شود.
یاووز می گوید: گروه ما امکان حمل CO2 را به شکل جامد بدون احتیاج به تبرید یا فشار فراهم نموده است. از این پس میتوان به معنای واقعی کلمه جامدات حاوی CO2 را ذخیره کنید. این راهکار، نتایج گسترده و قدرتمندی دارد، چونکه صنعت سوخت جهانی و دیگران فعالانه به دنبال راه هایی برای جذب، ذخیره و انتقال CO2 هستند.
این روش جدید از نظر انرژی، کارآمد در نظر گرفته می شود، چونکه کل فرایند به ورودی انرژی کمی نیاز دارد. علاوه بر این، استراتژی مبتنی بر نمک نسبت به ماشین های بزرگ و حجیمی که این گاز گرمایش جهانی را جذب می کنند، ارزان تر است.
این روش جدید جذب، انتقال و ذخیره کربن دی اکسید در آینده می تواند برای خیلی از صنایع، تغییر دهنده بازی باشد.
دانشگاه های مختلف همچون دانشگاه علم و صنعت جنوب دانشگاه علم و صنعت چین و دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله این مطالعه جدید را انجام داده اند و نتایج آن در مجله Cell Reports Physical Science گزارش شده است.



1402/03/05
14:13:08
0.0 / 5
323
تگهای خبر: بازی , پژوهش , پژوهشگر , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی