ژاپن تا سال ۲۰۲۵ انرژی خورشیدی از فضا به زمین می تاباند

ژاپن تا سال ۲۰۲۵ انرژی خورشیدی از فضا به زمین می تاباند به گزارش نیو وبلاگ، کشور ژاپن که در سال ۲۰۱۵ در زمینه انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا به موفقیت دست یافته، حالا تلاش بر این دارد که تا سال ۲۰۲۵ بتواند انرژی خورشیدی را از فضا به زمین ارسال نماید.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، ژاپن و آژانس فضایی این کشور معروف به JAXA چند دهه است که کوشیده اند تا انرژی خورشیدی را از فضا به زمین بتابانند.
در سال ۲۰۱۵ بود که دانشمندان JAXA با موفقیت ۱.۸ کیلووات نیرو که انرژی کافی برای تغذیه یک کتری برقی است را در فاصله بیشتر از ۵۰ متری به یک گیرنده بی سیم منتقل کردند. حالا ژاپن آماده است تا این فناوری را یک قدم به حقیقت نزدیک تر کند.
پایگاه ژاپنی Nikkei گزارش داده است که یک مشارکت دولتی-خصوصی در ژاپن تلاش خواهد نمود تا انرژی خورشیدی را در اوایل سال ۲۰۲۵ از فضا به زمین ارسال نماید.
این پروژه به رهبری نائوکی شینوهارا، استاد دانشگاه کیوتو که از سال ۲۰۰۹ روی انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا کار می کند، تلاش خواهد نمود تا مجموعه ای از ماهواره های کوچک را در مدار زمین مستقر کند. سپس این تاسواره ها تلاش خواهند کرد آن میزان از انرژی خورشید را که آرایه های خورشیدی آنها جمع آوری می کنند به ایستگاه های دریافتی زمینی در فاصله صدها کیلومتری بتابانند.
استفاده از صفحات خورشیدی مداری و امواج مایکروویو برای ارسال انرژی به زمین برای نخستین بار در سال ۱۹۶۸ پیشنهاد شد. از آن زمان، چند کشور همچون چین و ایالات متحده، زمان و هزینه خویش را صرف پیگیری این ایده کرده اند.
این فناوری جذاب است، چونکه آرایه های خورشیدی مداری یک منبع انرژی تجدید پذیر بالقوه نامحدود را نوید می دهند.
در فضا، پنل های خورشیدی می توانند انرژی را بدون توجه به زمان شبانه روز جمع آوری کنند از امواج مایکروویو برای ارسال نیرویی که تولید می کنند، استفاده نمایند. وجود ابرها هم جای نگرانی ندارد و اختلالی در این روند ایجاد نمی کند.
با این وجود، حتی اگر ژاپن با موفقیت مجموعه ای از آرایه های خورشیدی مداری را مستقر کند، این فناوری همچنان به داستان های علمی-تخیلی نزدیک تر خواهد بود تا حقیقت، چون که تولید آرایه ای که بتواند یک گیگاوات انرژی، معادل تقریبا خروجی یک راکتور هسته ای را تولید نماید، با فناوری های موجود هم اکنون حدود هفت میلیارد دلار هزینه دارد که به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست.




منبع:

1402/03/08
12:30:58
0.0 / 5
265
تگهای خبر: امواج , پروژه , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی