یارکشی آمریکا با هند برای مقابله با چین در رقابت فضایی

یارکشی آمریکا با هند برای مقابله با چین در رقابت فضایی نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، ایالات متحده ذیل پیمان آرتمیس که شاهد حضور بیست و هفت کشور برای وضع اصول و مقرراتی به منظور کنترل اکتشافات مدنی و استفاده از فضاست، برای مقابله با چین در رقابت فضایی، قراردادی را با هند امضا کرد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، هند در یک تغییر قابل توجه از موضع مرسوم خود در خصوص دوری از توافقنامه های داوطلبانه برای سیاست فضایی بین المللی، به تازه ترین امضا کننده پیمان آرتمیس تبدیل گشته است.
کاخ سفید در اطلاعیه ای مطبوعاتی اعلام کرد، نارندرا مودی نخست وزیر هند، این توافقنامه را در نخستین سفر رسمی خود به آمریکا در این هفته امضا نموده است.
سال هاست که هند از یک معاهده قانونی الزام آور برای کنترل کارهای فضایی جهانی و جلوگیری از تسلیح سازی آن حمایت می کند. هند، کشوری که در گذشته از روابط قوی با روسیه یا ایالات متحده در سیاست فضایی دفاع کرده است، خودرا وزنه تعادلی مهم در مقابل رقابت های ژئوپلیتیکی می داند و خواهان مقررات بین المللی برای نظارت بر کارهای فضایی غیرنظامی و نظامی شده است.
سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO) در دهه گذشته با ماموریت های خود به ماه و مریخ قدمهای بزرگی برداشته است، اما دستاوردهای آن به سبب موفقیت های همسایه اش چین که حتی در تعداد پرتاب های سالانه از ایالات متحده پیشی گرفته است، کمرنگ شده است.
پیمان آرتمیس چیست؟
پیمان آرتمیس که در سال ۲۰۲۰ پیدایش یافت، مجموعه ای از اصول رایج برای حاکمیت بر اکتشاف فضا و استفاده از فضای بیرونی است. این اصول شامل شفافیت، قابلیت همکاری، ثبت اشیاء فضایی، کمک به انرژی، به اشتراک گذاری داده های علمی و همین طور هنجارهای استخراج منابع فضایی و استفاده از آنهاست.
در صورتیکه این پیمان قرار بود زمینه مشترکی بین کشورهای شرکت کننده و شرکت های خصوصی درگیر در ماموریت های آتی آرتمیس بوجود آورد، اما اهمیت ژئوپلیتیکی نیز پیدا کرده است، برای اینکه کشورهای بیشتری به عنوان امضاکننده این توافقنامه را به ۲۷ امضا رسانده اند که البته غیبت چین در آن قابل توجه است.
اقدامی برای مقابله با نفوذ فزاینده چین؟
در صورتیکه روابط ایالات متحده و چین به پایین ترین سطح خود رسیده است، روابط هند با همسایه خود نیز بعد از مناقشات ارضی در شمال این کشور در وضعیت متزلزلی قرار گرفته است.
چین نه فقط بدنبال جانشینی ایالات متحده در توسعه فناوری های روی زمین است، بلکه توافقنامه ای با روسیه برای ایجاد یک ایستگاه تحقیقاتی در ماه امضا نموده است.
چین دیگر به عضویت در باشگاه فضایی نخبگان راضی نیست، بلکه می خواهد به عنوان یک قدرت فضایی با تخصص پیشرو در حوزه هایی مانند هوش مصنوعی، رباتیک، تولید، خدمات رسانی به وسایل نقلیه فضایی و انرژی خورشیدی مبتنی بر فضا در امتداد هدف بشریت برای رسیدن به مریخ و فراتر از آنست، باشد.
با توجه به این که پکن بدنبال استفاده از قدرت تکنولوژیک خود به عنوان ابزار قدرت نرم در صحنه جهانی است، ایالات متحده در تلاش است تا با افزایش نفوذ و گسترش کارهای فضایی غیرنظامی و نظامی با آن روبرو شود و الان، با امضای هند پای توافقنامه آرتمیس، ایالات متحده در امتداد منزوی کردن چین گام برداشته است.
ناسا و سازمان تحقیقات فضایی هند(ISRO) بعد از امضای قرارداد، ماموریت مشترکی را که برای سال آینده برنامه ریزی شده است، اعلام نمودند که جزییات آن هم اکنون منتشر نشده است.
هند ماموریت های بلندپروازانه ای را برای انجام در امسال در سر دارد و بلندپروازانه ترین هدف آن راه اندازی یک رصدخانه خورشیدی در ماه آگوست است.




منبع:

1402/04/04
08:59:37
0.0 / 5
323
تگهای خبر: تحقیقات , تكنولوژی , جهان , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی