چین آمریكا را شكست داد؛

پرتاب موفق اولین موشک سوخت متان جهان

پرتاب موفق اولین موشک سوخت متان جهان نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، یک استارتاپ چینی با پرتاب موفقیت آمیز نخستین موشک سوخت متان موفق به پشت سر گذاشتن رقیب اصلی خود یعنی شرکت اسپیس ایکس آمریکا شد. متان منبع سوخت نسبتاً تمیزتری نسبت به باقی سوخت های موشکی است و پیش از استفاده مجدد، بازیابی آسانتری دارد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، استارتاپ چینی "لند اسپیس" (LandSpace) با پرتاب موفقیت آمیز موشک سوخت متان خود موفق شد شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک را شکست دهد.
به گزارش رسانه دولتی ساوث چاینا مورنینگ پست، این دستاورد پس از آن که دو شرکت مستقر در ایالات متحده همچون اسپیس ایکس با فناوری های مشابه در کوشش های خود در اوایل سال جاری شکست خوردند، چین را در خط مقدم این تکنولوژی جدید فضایی قرار می دهد.
شرکت «لند اسپیس» که به عنوان رقیب چینی شرکت آمریکایی اسپیس ایکس در نظر گرفته می شود، امیدوار است این پرتاب، کاربرد متان را به عنوان نسل بعدی قابل اعتماد سوخت موشکی تقویت کند.
موشک سوخت متان شرکت لند اسپیس موسوم به Zhuque-۲ یا ZQ-۲ در ساعت ۹ بامداد روز چهارشنبه به وقت محلی از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان در صحرای گوبی چین پرتاب شد تا محموله آزمایشی را در مدار خورشیدآهنگ تحویل دهد و تبدیل به نخستین موشک تاریخ شود که با سوخت متان با موفقیت به فضا می رود.
البته این شرکت قبل از این در دسامبر سال قبل مبادرت به پرتاب این موشک کرده بود، اما مرحله دوم موشک گرفتار نقص عملکرد شد و نتوانست به مدار مورد نظر خود برسد.
موشک متان
موشک ZQ-۲ یک موشک حامل سوخت مایع دو مرحله ای است که ۴۹.۵ مترارتفاع دارد و قطر آن نزدیک به ۳.۳۵ متر است و هر دو مرحله ی آن از موتورهای توسعه یافته مستقل استفاده می نمایند.
مرحله اول موشک از چهار موتور متان اکسیژن مایع موسوم به Tianque-۱۲(TQ-۱۲) استفاده می نماید که می تواند نیروی رانش ۲۶۸ تنی را عرضه نماید، در صورتیکه مرحله دوم موشک از یک موتور TQ-۱۲ و یک موتور TQ-۱۱ استفاده می نماید.
بااینکه چگالی متان ۲۰ درصد کمتر از نفت سفید است، اما از نظر نظریه تکانه ای بالاتر را ارائه می دهد – تکانه معیاری برای سنجش کارایی موتور در تولید نیروی رانش است.
علاوه بر این، استفاده از نفت سفید مایع موجب ایجاد دوده درون موتور می شود که پیش از استفاده مجدد نیاز به تمیز کردن کامل دارد. این در حالیست که متان بسیار فرار است و پاک تر می سوزد و حجم کارهای بعد از بازیابی را می کاهد و همین طور عمر موتور موشک را بیشتر می کند.
از آنجا که متان و اکسیژن دارای نقاط جوش مشابهی هستند، برخلاف هیدروژن و اکسیژن که نیاز به کابین جداگانه دارند، می توان آنها را در یک جداره قرار داد. طراحان این موشک توانسته اند از این موهبت برای کاهش وزن موشک و در عین حال افزایش ظرفیت محموله آن بهره گیرند.
گفتنی ست که ذخایر فراوانی از متان در مریخ وجود دارد که می تواند برای سوخت رسانی به ماموریت های سرنشین دار آینده به زمین مورد استفاده قرار گیرد.
چین آمریکا را شکست داد
پرتاب موفقیت آمیز موشک ZQ-۲ که به نام Rosefinch ۲ نیز شناخته می شود، شاهد قرارگیری یک ماهواره چهار تنی در مدار خورشیدآهنگ بود. در صورتیکه برای مدارهای نزدیک زمین، می تواند تا شش تن محموله را به فضا ببرد.
گزارش رسانه چینی اضافه کرد که لند اسپیس می خواهد موتور TQ-۱۱ را با موتور TQ-۱۵A خود جایگزین کند که می تواند ۸۰ تن نیروی رانش بوجود آورد و بهبود موتور TQ-۱۲ نیز در چشم انداز قرار دارد.
این ارتقاء به افزایش بیشتر ظرفیت بار ZQ-۲ و کاهش بیشتر هزینه های پرتاب کمک می نماید و آنرا به رقیب مستقیم اسپیس ایکس تبدیل می کند.
جالب اینجاست که اسپیس ایکس و یک شرکت آمریکایی دیگر به نام Relativity Space از موشک سوخت متان خود رونمایی کرده بودند، اما در نخستین پرتاب خود نتوانستند به مدار زمین برسند.
اسپیس ایکس حالا بیش از هزار تغییر در موشک استارشیپ(Starship) پیش از دومین تلاش خود برای پرتاب انجام داده است، اما هنوز هیچ تضمینی برای پرتاب موفقیت آمیز این ماموریت وجود ندارد.
این که این دستاورد ازطریق یک استارتاپ چینی به دست آمده است و نه ناسا یا یک آژانس فضایی با بودجه دولتی؛ نشان دهنده جهش های بزرگی است که اکوسیستم فضایی چین در سالهای اخیر داشته است، دقیقاً مانند سایر حوزه های فناوری مانند رایانش کوانتومی و پرواز مافوق صوت که چین در آنها نیز خیره کننده عمل کرده است.
این یعنی چین دیگر درحال کوشش برای رسیدن به آمریکا نیست، بلکه آنرا در رقابت های توسعه فناوری پشت سر گذاشته است.




منبع:

1402/04/23
16:59:13
0.0 / 5
278
تگهای خبر: بازی , تكنولوژی , جهان , دستاورد
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی