در پژوهش جدید محققان مطرح شد

طلاق و پرتاب فرزندان به چاه کمال گرایی

طلاق و پرتاب فرزندان به چاه کمال گرایی نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، در یک پژوهش جدید، محققان کشورمان برافتادن به دام کمال گرایی بعنوان یکی از تبعات طلاق والدین بر فرزندان تاکید کرده اند؛ امری که نیازمند توجه بیشتر هم از جانب والدین و هم از جانب مسؤولان است.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، خانواده، کوچک ترین واحد اجتماعی است که ثبات یا ناپایداری آن بر اعضای خانواده و جامعه اثر می گذارد و فروپاشی آن، گاه چنان تاثیر عمیقی بر فرزندان دارد که باورکردنی نیست. ازنظر فلسفه اجتماعی، انسان موجودی اجتماعی تلقی شده و به واسطه قرارگرفتن در محیط اجتماعی، تعاملاتی نظیر روابط خانوادگی، دوستی و عشق را داراست. در این مقوله، خانواده از اهمیت خاصی برخوردار است، چونکه یکی از عناصر اصلی جامعه به حساب می آید و برای داشتن یک جامعه امن، داشتن خانواده های سالم، امری ضروری می باشد. خانواده سالم متشکل از افرادی است که از سلامت روانی و روابط مطلوبی با یکدیگر برخوردار می باشند و اساسا سلامت اعضای خانواده و روابط آنها، آثار مثبتی در جامعه خواهد گذاشت.
بنا بر اظهارات متخصصان، ریشه خیلی از انحرافات شخصیت، کج رفتاری ها و بیماری های روانی، مشکلات ارتباطی و عدم برخورداری از مهارت های اجتماعی را باید در پرورش و تربیت خانوادگی افراد جستجو کرد. همه سازه های در رابطه با خانواده بخصوص بی ثباتی خانواده با تغییرات زندگی فرزندان ارتباط نزدیکی دارند. نبود سلامت خانواده، سلامت فرزندان را تحت تاثیر قرار می دهد. نظریه نظام ها، خانواده را چیزی بیشتر از مجموعه اجزایش می انگارد. به این معنا که خانواده را شامل افراد عضو، شخصیت ها، خصوصیت ها و روابط بین ایشان می داند. این نظریه بر وابستگی متقابل و روابط متقابل در ساختار خانواده تاکید کرده، به بررسی کنش متقابل آن با ابر نظام های بیرون از محدوده اش، مانند محله و مدرسه می پردازد. در واقع هر تغییری که بر یکی از اعضا یا خرده نظام ها اثر کند، در کل خانواده اثر می گذارد.
با عنایت به این نقش های اساسی خانواده، محققان کشورمان از دانشگاه پیام نور گرگان و دانشکده غیرانتفاعی سارویه مازندران در پژوهشی، به بررسی کمال گرایی بعنوان یکی از اشکالات شخصیتی در فرزندان برآمده از خانواده های طلاق پرداخته اند.
این پژوهش بر روی ۲۰۰ نفر از فرزندان طلاق و فرزندان خانواده های دیگر ساکن شهر گرگان انجام شده و ابزار جمع آوری داده ها در آن، شامل پرسشنامه کمال گرایی و پرسشنامه خصوصیت های شخصیتی بوده است.
نتایج این پژوهش نشان می دهند که مابین فرزندان طلاق و سایر فرزندان در مواردی چون نگرانی از اشتباهات، انتظارات والدین، انتقادگری والدین و روان رنجور خویی تفاوت معناداری وجود دارد.
در این رابطه، سید مجتبی عقیلی، استادیار و پژوهشگر گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور گرگان و همکارش می گویند: «در تبیین یافته های فوق میتوان اظهار داشت که فرزندان طلاق تصور می کنند اشتباهات، کنترلشان را می کاهد، ازاین رو هر کاری که انجام می دهند، باید کامل باشد. هنگامی که این کمال وجود نداشته باشد، نگرانی از خطاها شدیدتر می شود و افزایش اضطراب را به دنبال دارد که خود این اضطراب متقابلاً کارایی را کاهش و مجدداً احتمال خطاهای جدید را افزایش می دهد».
آنها می افزایند: «در خصوص افراد مضطرب، اگر هر چیزی در نظم کامل و مطابق برنامه هایشان پیش نرود، امکان دارد احساس فقدان را برای آنها به دنبال داشته باشد. بدین ترتیب آنها نمرات بالایی در ابعاد کمال گرایی از قبیل حساسیت نسبت به اشتباهات می گیرند».
بر طبق این تحقیق، فرزندان طلاق با عنایت به شرایطی که دارند، تصور می کنند پذیرش از جانب والدین و دیگران، وابسته به رعایت معیارهای بالای آنها است و بنابراین به خاطر جلب اعتماد، پذیرش و پیشگیری از انتقـادات والـدین خـود، تلاش در برآورده کردن انتظارات آنها دارند.
به اعتقاد عقیلی و همکارش، «از آنجاییکه یکی از مهم ترین انتظـارات والـدین، وضـعیت تحصیلی بهینه فرزندانشان است، این فرزندان با تلاش و تلاش در زمینه تحصیل در پـی کـسب اعتماد و پذیرش والدین و همینطور فرار از انتقادات آنها باشند و به واسطه ترس و نگرانی از شکست در امور و دیدگاه دیگران نسبت به خود، همواره نگاههای سخت گیرانه و معیارهای ایده آل عملکرد برای خود اتخاذ می کنند».
بنا بر اظهارات این محققان، «درمقابل، سایر دانش آموزان با تمرکز حداکثری بر انجام تکالیف صرف نظر از دیدگاه دیگران نسبت به خود، برای تحقق هدف های شخصی بیشتر تلاش می کنند و تقویت مثبت شخصی بیشتری دریافت می کنند. براین اساس، از انگیزه درونی بالا برای انجام امور شخصی برخوردار می باشند و در صورتیکه در دستیابی به ایده آل های شخصی خود به موفقیت کامل نرسند هم می توانند خواسته ها و انتظارات خویش را تعدیل کنند».
این نتایج علمی پژوهشی که بر زیان های بعضاً جبران ناپذیر امر طلاق بر فرزندان و نیاز جدی به توجه به آنها تاکید دارند، در فصلنامه «مطالعات زن و خانواده» متعلق به دانشگاه الزهرا (س) انتشار یافته اند.



1402/09/18
10:48:39
0.0 / 5
226
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی