معاون وزیر علوم تشریح كرد

2 حلقه مفقوده در نظام مالی پژوهش و فناوری

2 حلقه مفقوده در نظام مالی پژوهش و فناوری به گزارش نیو وبلاگ، معاون پژوهشی وزرات علوم اظهار داشت: نظام مالی پژوهش و فناوری ۲ حلقه مفقود داشت؛ یکی صندوق گرنت محور که از  طرح های کلان ملی حمایت کند. در این حوزه صندوق عالی عتف پس از ۲ سال پیگیری، تاسیس و اساسنامه آن ابلاغ گردید. حلقه دوم، صندوق دیگری برای پشتیبانی از طرح های فناوری بزرگ است که چنین صندوقی نداریم و بانکها هم چنین تسهیلاتی ندارند.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، پیمان صالحی در سی و ششمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و موسسات آموزش عالی ضمن اشاره به اهمیت مهارت افزایی، اظهار داشت: امروزه سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر در مراکز هدایت شغلی آموزش می بینند، ازاین رو باید روی محتوای این آموزش ها دقت کرد. از این مراکز به خوبی حمایت می نماییم و همه دانشجویان می توانند در آن شرکت نمایند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت اظهار داشت: سال قبل ۶۹۰ نفر و سال جاری تابحال هزار و ۲۰ نفر در آن شرکت کرده اند و امکان دارد جزو موارد الزامی آئین نامه ارتقای اعضای هیات علمی شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم به مستندسازی همه فعالیتهای دفتر ارتباط با جامعه و صنعت اشاره نمود و اضافه کرد: همه آئین نامه های پژوهشی و اطلاعات دانشگاه ها در این حوزه در کتابچه هایی منتشر می شود.

وی به قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره نمود و اظهار داشت: بر طبق این قانون هر بخش دولتی و خصوصی که با دانشگاه قرارداد ببندد، مشمول معافیت مالیاتی می شود. سال جاری کل سیستم مالیات بده کشور باید ۸۳۰ هزار میلیارد تومان مالیات بدهد؛ اگر تا پایان سال جاری بتوانیم اثربخش تر باشیم و از فرصت قانون جهش تولید دانش بنیان استفاده و دو درصد این میزان را برای قرارداد هدف گذاری نماییم و با این بخش قرارداد ببندیم، حدوداً ۱۶ هزار میلیارد تومان می شود.

صالحی توضیح داد: البته مشکل صنایع خصوصی اینست که شاید این قانون بعداً با دقت اجرا نشود که در بعضی استان ها استانداران به خوبی صنایع را متقاعد کردند که این قانون اجرا شود. ازاین رو باید از حمایت استانداران استفاده نمود. آئین نامه اجرایی این قانون مصوب و ابلاغ گردیده است.

صالحی خاطرنشان کرد: مأموریت گرایی را باید از راه استانداران پیگیری کرد. اگر استاندار بخواهد همه نهادها مأموریت های ویژه خویش را بر مبنای اولویت های استان به دانشگاه ها ارجاع می دهند و دانشگاه غیر از وظایف ذاتی وظایفی هم بر مبنای مشکلات استان دارد.

وی با تکیه بر جذب پژوهشگران پسادکتری اظهار داشت: امروز ۱۶۰ هزار دانشجوی دکتری داریم که سالی ۱۵ هزار نفر دانش آموخته می شوند، ولی پژوهشگر پسادکتری هنوز به ۲ هزار نفر هم نرسیده است، در حالیکه موتور محرکه پژوهش و فناوری را پژوهشگران پسادکتری می سازند. برای پیشبرد و توسعه پژوهشگرتن پسادکتری، پشتیبانی از پسادکتری را در ۴ سطح در شورایعالی عتف برنامه ریزی و تصویب کردیم. همینطور گذراندن پسادکتری جزو امریه سربازی شده است و تا سالی ۵۰۰ نفر امریه سربازی را اجازه گرفتیم.

معاون پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: نظام حلقه مالی پژوهش و فناوری ۲ حلقه مفقود داشت؛ یکی صندوق گرنت محور که از طرح های کلان ملی حمایت کند. در این حوزه صندوق عالی عتف پس از ۲ سال پیگیری، تاسیس و اساسنامه ان ابلاغ گردید. حلقه دوم، صندوق دیگری برای پشتیبانی از طرح های فناوری بزرگ است که چنین صندوقی نداریم و بانکها هم چنین تسهیلاتی ندارند.

صالحی افزود: اصلاح آئین نامه پایه های تشویقی، کوشش برای حل مشکل دریافت مفاصا حساب بیمه طرح های پژوهشی در برنامه هفتم و پیگیری عدم شمول مالیات پلکانی بر طرح های پژوهشی هم از دیگر اقدامات شورایعالی عتف است.

وی به تولید ناخالص داخلی و شاخص پیچیدگی اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: آیا همه مشکلات کشور را دانشگاه ها باید حل کنند؟ در حالیکه دانشگاه ها تا سطح آمادگی فناوری ۷ تا ۹ آماده می شود و ادامه کار باید به صنعت و بخش خصوصی سپرده شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم ضمن اشاره به اهمیت پیچیدگی اقتصادی اظهار داشت: میتوان تولید ناخالص داخلی بالا داشت، ولی فقط از فروش معادن و خام فروشی این تولید ناخالص داخلی را به دست آورد. در صورتیکه اگر تولید ناخالص داخلی بالا با فروش محصولات سخت افزاری و پیچیده داشته باشیم؛ نشانه شاخص پیچیدگی اقتصادی بالاست.

صالحی در مورد شاخص پیچیدگی اقتصادی کشورهای اظهار داشت: در سال ۲۰۲۰ شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI) در ژاپن ۲.۴۹، سوئیس ۲.۱۳ و آلمان ۲.۰۷ و کره جنوبی ۲.۰۵ درصد بوده است و در کشورهای منطقه ترکیه ۵۳ صدم درصد، عربستان ۷۴ صدم درصد و ایران منفی ۳۵ صدم است.

معاون پژوهشی وزیر علوم اظهار داشت: بررسی آخرین شرایط بازار اقتصاد کشور نشان می دهد، بازار دارای پیچیدگی اقتصادی و فناوری بالا نیست و بخشی از آن مقصر دانشگاهیان و بخشی در ارتباط با کشش بازار است. امروز شاهدیم دانشجو با استاندارد بالا در دانشگاه ها تربیت می شود ولی بازار کشش جذب این دانشجو را ندارد.

وی بخش دیگری از مشکل را نظام طبقه بندی مشاغل دانست و اظهار داشت: در کشور ما هر کس مدرک بگیرد می تواند سرکار برود؛ ولی در دنیا کسی که مدرک می گیرد باید صلاحیت حرفه ای داشته باشد تا مشغول کار شود.

صالحی با بیان اینکه نظام صلاحیت حرفه ای در دنیا ارکان مختلفی دارد؛ اظهار نمود: در کشور ما هم ارکان نظام صلاحیت حرفه ای از ۱ تا ۹ مشخص شده از ۱ تا ۳ به عهده نظام آموزش فنی و حرفه ای و از ۴ به بعد در دست وزارت علوم و وزارت بهداشت است.

وی اظهار داشت: پیچیدگی اقتصادی ما بالا نیست ولی دانشجو در تراز بالای پیچیدگی اقتصادی تربیت می کنیم؛ ازاین رو باید پیچیدگی اقتصادی را افزایش دهیم و نباید خام فروشی نماییم.

معاون پژوهشی وزارت علوم به وضعیت بودجه پژوهش و فناوری هم اشاره نمود و اظهار داشت: بر مبنای لایحه برنامه هفتم توسعه بودجه این بخش در انتها برنامه هفتم باید به ۲ درصد برسد تا هم اثرگذار و اثربخش باشیم و هم به وظایف خود عمل نماییم.







منبع:

1402/09/19
16:00:19
0.0 / 5
214
تگهای خبر: اطلاعات , اقتصاد , بازی , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی