دستاوردهای چهارمین همایش بین المللی مولوی پژوهی چه بود؟

دستاوردهای چهارمین همایش بین المللی مولوی پژوهی چه بود؟ به گزارش نیو وبلاگ، اصفهان رئیس حوزه ریاست دانشگاه اصفهان اظهار داشت: «نظیر مجازی مولوی»، طرحی است که با حمایت معاون پژوهشی دانشگاه در چارچوب یک پروژه پسادکتری به صورت مشترک میان دانشکده ادبیات و دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان صورت می گیرد. قصد این پروژه اینست که با استفاده از هوش مصنوعی، پرسش و پاسخی در چارچوب چت جی پی تی با مولوی صورت گیرد. در واقع، این طرح یکی از مهم ترین، جذاب ترین و پر مخاطب ترین دستاوردهایی خواهد بود که تابحال در حوزه مولوی پژوهی در دنیا وجود داشته است.



احسان رئیسی، رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه اصفهان، در آیین اختتامیه «چهارمین همایش بین المللی مولوی پژوهی» به عرضه گزارشی در مورد دستاوردهای کرسی مولوی پژوهی در «چهارمین کنفرانس بین المللی مولوی پژوهی» پرداخت. این عضو هیئت علمی دانشگاه، اهداف کلان کرسی مولوی پژوهی را «ارتقاء بنیان های دانشی» و «ترویج و کاربردی سازی دانش» عنوان نمود و افزود: «ترویج و کاربردی سازی دانش» با در نظر گرفتن «اهمیت و لزوم کاربردی سازی و ترویج زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر مولوی» و هم «اقتضائات کاربردی سازی» صورت می گیرد.

وی در مورد لزوم و اهمیت «ترویج و کاربردی سازی دانش» تصریح کرد: در واقع، رکن اصلی ارتقاء قدرت نرم را میتوان کارهای حوزه علوم انسانی، بخصوص زبان و ادبیات فارسی دانست. ارتقاء قدرت نرم یک عنصری هویتی شمرده می شود و بنا بر این ضروریست که یافته های ما از وجوه مختلف در دانشگاه ها و هم در سطح جهانی ترویج شوند و در حل مسائل جامعه به صورت کاربردی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، در این کاربردی سازی باید به «نیازهای روز» دقت کنیم و «ماهیت میان رشته ای» را در نظر بگیریم.

رئیسی با اعلان اینکه ما برای توجه به نیازهای روز به «نیازسنجی گروههای مخاطب» و «طراحی و استقرار نظام پایش مستمر نیازهای جامعه» نیاز داریم، اضافه کرد: «نظام پایش مستمر نیازهای جامعه» به این معناست که ما باید به صورت روزآمد دانشگاه و رشته های دانشگاهی را مورد سنجش قرار دهیم تا متوجه شویم جامعه به چه نیاز دارد. اگر چنین اتفاقی رخ داد، دیگر گسست و شکافی میان دانشگاه و جامعه به وجود نخواهد آمد.

مرکز رشد علوم انسانی در امتداد انجام کارهای نرم

رئیس حوزه ریاست دانشگاه اصفهان دستاوردهای «چهارمین همایش مولوی پژوهی» را به دو دسته «فعالیت های نوآورانه و فناورانه» و «طرح های حوزه علوم انسانی دیجیتالی» تقسیم کرد و در این زمینه اظهار داشت: «طرح های حوزه علوم انسانی دیجیتالی» به کارهایی مربوط می شوند که در شاخه علوم انسانی دیجیتالی انجام شده است. باتوجه به راه اندازی مرکز رشد علوم انسانی، فناوری های نرم در دانشگاه اصفهان راه اندازی شده و به باعث آن، تفاهم نامه ای میان مرکز رشد و بنیاد علم کشور تنظیم شده است.

وی افزود: در این راستا، چند رویداد استارتاپی یا کمک نوآور در حوزه مولوی پژوهی توسط مرکز رشد در دانشگاه انجام می شود. همچنین، یک خط اعتباری ویژه برای کرسی مولوی پژوهی در جهت پشتیبانی از هسته های نوآور و شرکت هایی در ارتباط با حوزه زبان و ادبیات فارسی در نظر گرفته می شود.

توانمندسازی پژوهشگران زبان و ادبیات فارسی برای ورود به بازار کار

این عضو هیئت علمی زبان و ادبیات فارسی، یکی از تعهدات مرکز رشد علوم انسانی، فناوری های نرم و صنایع خلاق را توانمندسازی پژوهشگران و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی و عرفانی برای ورود به بازار کار دانست و افزود: گردشگری ادبی بر پایه مولوی و بارگاه مجازی مولوی از دیگر دستاوردهای در ارتباط با کارهای نوآورانه و فناورانه هم می شود. همچنین، «ارتقاء قدرت نرم» هم از ارکان اصلی سیاست گذاری ما در کارهای نوآورانه و فناورانه است.

«دانشنامه مولوی»؛ دانشنامه ای مرجع در حوزه مولوی پژوهی

وی با اعلان اینکه در حوزه «طرح های علوم انسانی دیجیتالی» چند محصول همچون «دانشنامه مولوی» را داریم، اشاره کرد: «دانشنامه مولوی» از چند سال پیش به راه افتاده است. این دانشنامه، یک دانشنامه مرجع در حوزه مولوی است که در پنج شاخه مختلف همچون آثار و شرح زندگانی مولوی، آراء مولوی، رابطه مولوی و شمس و شروع مثنوی طراحی شده است. پیشبینی شده که از مقالات مختلف پژوهشگران و اساتید حوزه مولوی پژوهی در سرتاسر دنیا، برای تدوین این دانشنامه استفاده گردد.

رئیسی افزود: این دانشنامه یک بستر نرم افزاری هم دارد که تمام امور در ارتباط با تدوین دانشنامه در بستر نرم افزاری در آن عرضه می شود. این دانشنامه به تمام پژوهشگران، بخصوص به پژوهشگران حوزه زبان و ادبیات فارسی برای مدیریت تحقیقات ادبی کمک می نماید.

رئیس حوزه ریاست دانشگاه اصفهان، به موضوعات مختلفی که در دانشنامه مولوی مورد بحث قرار می گیرد اشاره نمود و اضافه کرد: این موضوعات شامل حوزه آثار مولوی و زیرشاخه های آن مانند تحقیق در آثار مولوی، جایگاه آثار مولوی در ادبیات فارسی و ادبیات جهان، بحث زیبایی شناسی آثار مولوی و … می شود. شاخه های مختلفی وجود دارد که ذیل هر کدام مقالات گوناگونی پیشبینی شده، بعضی از آنها تدوین شده و برخی دیگر در دست تدوین است.

«شبکه مولوی پژوهان»؛ یک شبکه علمی مجازی

این عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار داشت: یکی از عناوینی که مدت هاست بعنوان یک دغدغه برای ما و دانشگاه وجود دارد، بحث «شبکه مولوی پژوهان» است. در بستر نرم افزاری و در ساحت دانشگاهی، یک شبکه علمی مجازی داریم به نام «شبکه مولوی پژوهان» که محتوای آنرا مولوی پژوهان سرتاسر دنیا به عهده دارند. این شبکه با اهداف مختلفی همچون «ایجاد مرجعیت در حوزه مولوی پژوهی»، «اطلاع رسانی روزانه از کارهای حوزه مولوی پژوهی»، «ارتقاء شهرت علمی»، «افزایش دامنه تاثیرگذاری تحقیقات» طراحی و بخشی از آن پیاده سازی شده است.

«بارگاه مجازی مولوی پژوهی»؛ طرحی برای دستیابی به مرجعیت زبان فارسی

رئیسی در مورد این طرح تصریح کرد: «بارگاه مجازی مولوی پژوهی» طرحی است که با حمایت های معاون پژوهشی دانشگاه اصفهان پیش برده شده است. متاسفانه، مرجعیت زبان فارسی در فضای مجازی در اختیار ما نیست، یعنی اگر ما بخواهیم در رابطه با حافظ، سعدی، مولوی و شاعران دیگر جستجو نماییم، جستجوی اول ویکی پدیا خواهد بود. در صورتیکه دانشگاه ها و وزارت علوم کشور ما شایسته داشتن چنین مرجعیتی است. این بارگاه مجازی توسط اتاق فکر دیپلماسی علوم هم حمایت می شود و با این هدف به انجام می رسد که در باب مولوی یک مجموعه کاملی را عرضه نماید.

«نظیر مجازی مولوی»؛ یکی از جذاب ترین دستاوردها در حوزه مولوی پژوهشی

رئیس حوزه ریاست دانشگاه اصفهان اشاره کرد: «نظیر مجازی مولوی»، یکی دیگر از طرح هایی است که با حمایت معاون پژوهشی دانشگاه از مهرماه شروع شده و در چارچوب یک پروژه پسادکتری به صورت مشترک میان دانشکده ادبیات و دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان به انجام می رسد. قصد این پروژه اینست که با بهره گیری از هوش مصنوعی، پرسش و پاسخی در چارچوب چت جی پی تی با مولوی صورت گیرد. این یکی از مهم ترین، جذاب ترین و پر مخاطب ترین دستاوردهایی خواهد بود که تابحال در حوزه مولوی پژوهی در دنیا وجود داشته است.




1402/10/02
08:50:23
0.0 / 5
292
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی