مقالات برگزیده روش های پژوهش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه می شود

مقالات برگزیده روش های پژوهش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه می شود به گزارش نیو وبلاگ، دبیر همایش ملی روش های پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی با اعلان اینکه تعداد ۵۴ مقاله به تأیید کمیته داوران همایش رسیده است، اظهار داشت: متن کامل مقالات پذیرفته شده در پرتال جامع علوم انسانی منتشر و توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC و سیولیکا نمایه می شود.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، الهام ابراهیمی در اولین همایش ملی روش های پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: روش شناسی و روش پژوهش از موهبت های ارزشمندی برای پژوهشگران است که به مدد آن اهداف پژوهش خویش را محقق می کنند. اهمیت روش بر هیچ پژوهشگری پوشیده نیست. روش نه تنها ابزار رسیدن به هدف است؛ بلکه بداعت، اصالت، نظام مندی و انسجام پژوهش را تضمین می نماید. روش شناسی و روش یکی از ارکان مهم مشترک میان پژوهش های دانش رشته های مختلف علوم انسانی و اجتماعی است. اهمیت این مورد باعث شد تا یک همایش ملی با بهره مندی از ظرفیتهای حداکثری رشته های مختلف علوم انسانی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردد.

وی با اشاره به اینکه گستردگی مبحث روش شناسی و روش پژوهش به اندازه ای است که پرداختن به تمام ابعاد و جوانب، آنرا دشوار می سازد، اظهار داشت: در سالهای اخیر ظهور و توسعه فناوری های دیجیتال و هوش مصنوعی انقلاب عظیمی در تمام عرصه های زیست بشر شامل حوزه های اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، سلامت و نظایر آن بوجود آورده است و پژوهشگران و محققان هم از این تحولات بی تاثیر نمانده اند. به صورت خاص روش های پژوهش که اولین گامهای آن گردآوری داده است تا شیوه تحلیل داده ها و حتی نحوه عرضه یافته ها متأثر این تحولات هستند.

ابراهیمی ضمن اشاره به همایش ملی روش های پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی اظهار داشت: همایشی که تمام ابعاد در رابطه با روش های پژوهش را پوشش دهد با تعریف هایی که صورت گرفت میسر نیست. با در نظر داشتن این موارد کمیته ی علمی همایش در چارچوب جلسات هم اندیشی هفت محور اصلی را که تا حد امکان در بردارنده مباحث کلیدی حوزه روان شناسی و روش پژوهش بودند، تصویب کردند. این هفت روش شامل بازشناسی نقش روش های پژوهش در نظریه پردازی و تحول نظری علم، تحلیل کاربر، تبارشناسی روش های پژوهش، ظرفیتهای میان رشته ای و فرارشته ای روش های پژوهش، رویکردها، مفاهیم و روش های پژوهش نوین، ظرفیت ها، کاربردها و روش های پژوهش دیجیتال و در نهایت بررسی ظرفیتهای فناورانه روش های پژوهش علوم انسانی و اجتماعی در جهت ارتقای سیاستگذاری می شود.

دبیر همایش ملی روش های پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی افزود: در این هفت محور ۱۵ پیش نشست با سخنرانی ۳۰ نفر از متخصصان و صاحب نظران در زمینه روش پژوهش از اردیبهشت ماه تا دیماه سالجاری برگزار گردید. متن سخنرانی این اساتید در چارچوب مجلدی گردآوری و چاپ شد. همینطور با بیان فراخوان و دریافت مقاله در هفت محور همایش تا آذرماه سالجاری ۹۴ چکیده مقاله و ۷۶ مقاله کامل داوری شد و بعد از داوری ۵۴ مقاله به تأیید کمیته داوران همایش رسید. چکیده مقالات پذیرفته شده در مجموعه ای به چاپ رسیده و در وبگاه همایش قرار گرفته است. همینطور متن کامل مقالات پذیرفته شده هم در پرتال جامع علوم انسانی منتشر و توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و سیولیکا نمایه خواهد شد.

وی یکی از مهم ترین محورهای برگزاری این همایش را ایجاد پیوندی میان رشته های مختلف علوم انسانی و اجتماعی از نظرگاه روش پژوهش دانست و اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که بستری برای آشکار کردن وجوه اشتراک و افتراق دیدگاه های جدید و متفاوت سهم های متکثر از روش به منظور فراگیری و هم آموزی فراهم نماییم.




1402/11/30
09:35:38
0.0 / 5
310
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , پژوهشگر , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی