بر اساس اعلام مركز تقویم مؤسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران انجام می شود

ثبت تاریخ اول هر ماه قمری با رؤیت هلال ماه نو در شامگاه روز بیست و نهم یا سی ام ماه قبل

ثبت تاریخ اول هر ماه قمری با رؤیت هلال ماه نو در شامگاه روز بیست و نهم یا سی ام ماه قبل نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، بنا بر اعلام مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، سالهای تقویم هجری قمری هلالی، شامل ۱۲ ماه قمری هلالی محرم، صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی، جمادی الاولی، جمادی الثانی، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذی ‏القعده و ذی‏ الحجه است که تاریخ اول هر ماه با رؤیت هلال ماه نو در شامگاه روز بیست و نهم یا سی اُم ماه قبل، به ثبوت می رسد.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، با این حساب، تعداد شبانه روزهای هر ماه قمری که برابر با مدت زمان بین دو رؤیت متوالی هلال ماه نو است، ۲۹ یا ۳۰ شبانه روز گرفته می شود. در این تقویم، نوع ماه‏های قمری، حقیقی است.

پیش بینی وضعیت رؤیت هلال ماه های قمری به مقادیر مشخصه های ماه و خورشید و موقعیت جغرافیایی رصدگر در لحظة غروب خورشید تاریخ بیست و نهمین روز ماه قبل، بستگی دارد. به عبارت دقیق تر، کارشناسان مسائل تقویم هجری قمری، جهت بررسی وضعیت رؤیت پذیری یا رویت ناپذیری هلال ماه‏های قمری در شامگاه بیست و نهمین روز هر ماه قمری در نقطة جغرافیایی مورد نظر، روش علمی جدیدی را به کار می برند.

این روش به این شرح است که در مرحلة نخست، مشخصه های ماه و خورشید را برای لحظة غروب خورشید بیست و نهمین روز ماه قمری محاسبه می کنند. سپس، این مقادیر مشخصه ها را با همه مقادیر مشخصه های متناظرِ آنها بر مبنای رکوردهای جهانی رؤیت هلال ماه، مقایسه می کنند. این رکوردها، در ارتباط با رؤیت هلال ماه‏ها از سال ۱۸۵۹ تا زمان حاضر هستند که به تأیید مراکز نجومی معتبر جهان رسیده اند. حالات متفاوتی امکان دارد رخ دهد.

*کارشناسان، بر مبنای حالات مختلف، دربارة رؤیت پذیری یا رؤیت ناپذیری هلال ماه، اظهار نظر می کنند

کارشناسان، بر طبق این حالات، دربارة رؤیت پذیری یا رؤیت ناپذیری هلال ماه در شامگاه بیست و نهمین روز هر ماه قمری و در نتیجه، تعیین تاریخ اول هر ماه نو قمری برای آن نقطة جغرافیایی مورد نظر، اظهار نظر می کنند. البته، این امکان وجود دارد که هلال ماه نو در مکانی بر روی کرة زمین، دقایقی قبل یا بعد از لحظة غروب خورشید روزهای بیست و نهم یا سی اُم رؤیت شود. این اختلاف یک شبانه روز در رؤیت هلال ماه های قمری، اختلاف یک شبانه روز در تقویم هجری قمری هلالی کشورهای اسلامی را سبب می شود.

طول ماه هلالی، مدت زمان بین دو لحظة ماه نو نجومی متوالی است. مقدار متوسط طول ماه هلالی از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۶ میلادی، ۵۳۰۵۸۹/۲۹ شبانه روز یا معادل ۲۹ شبانه روز و ۱۲ ساعت و ۴۴ دقیقه و ۹/۲ ثانیه است. طول ماه هلالی متوسط، ثابت نیست و به دلیل تاثیر عوامل نجومی، به مقدار بسیار کمی تغییر می کند. طول ماه هلالی حقیقی هم ثابت نیست و به دلیل تاثیر عوامل نجومی، به مقدار قابل توجهی تغییر می کند.

طول سال قمری، شامل ۱۲ طول ماه هلالی است. مقدار متوسط طول سال قمری، از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۶ میلادی، ۳۶۷۰۶۸/۳۵۴ شبانه روز یا معادل ۳۵۴ شبانه روز و ۸ ساعت و ۴۸ دقیقه و ۷/۳۴ ثانیه است. طول سال قمری متوسط ثابت نیست و به دلیل تغییرات خیلی کم طول ماه هلالی متوسط، مقدار آن هم دستخوش تغییرات خیلی کم است.

*تقویم هجری قمری بر دو نوع هجری قمری هلالی و هجری قمری قراردادی است

تقویم هجری قمری، چهارده قرن تقویم دینی مسلمانان جهان بوده است. از آنجائیکه قسمت عمدة وقایع دینی و ملی تاریخ مان بر مبنای تقویم هجری قمری ضبط و ثبت شده، ازاین رو آشنایی با این تقویم، خیلی مهم است.

تقویم هجری قمری بر دو نوع تقویم هجری قمری هلالی و تقویم هجری قمری قراردادی است.

تقویم هجری قمری هلالی، تقویم دینی مسلمانان جهان است. مبدأ این تقویم، اول محرم سالی است که پیامبر اکرم(ص) از مکة معظمه به مدینة منوره هجرت فرمودند. این مبدأ قراردادی است و ۵۹ تا ۷۱ شبانه روز قبل از تاریخ تقریبی هجرت پیامبر اکرم(ص) اختیار شده است. اسلام شناسان دربارة تاریخ هجرت از ۱ تا ۱۳ ربیع الاول ۱ هجری قمری اختلاف نظر دارند. این مبدأ در اکثر کشورهای اسلامی، روز جمعه ۱ محرم ۱ هجری قمری، مطابق ۲۷ تیر ۱ هجری شمسی و مطابق ۱۶ ژوئیة ۶۲۲ میلادی (ژولی) اختیار شده است.

*تقویم هجری قمری قراردادی

تاریخ نویسان و سایر پژوهشگران، برای سهولت در محاسبات روزمرة تقویم هجری قمری و بر طرف کردن اشکالات ناشی از یک شبانه روز اختلاف در تقویم هجری قمری هلالی در کشورهای اسلامی، از تقویمی به نام«تقویم هجری قمری قراردادی» استفاده می نمایند.

مبدأ و نام ۱۲ ماه این تقویم، همانند تقویم هجری قمری هلالی است. تعداد شبانه روز ماه های این تقویم، متناوباً ۳۰ و ۲۹ شبانه روز است. یعنی ماه محرم ۳۰، ماه صفر ۲۹ شبانه روز و همینطور تا آخر گرفته می شود. توضیح این که، تعداد شبانه روز ماه ذی الحجه در سالهای عادی ۲۹ و در سالهای کبیسه ۳۰ شبانه روز است. در این تقویم، نوع ماه های قمری، قراردادی است.

طول سال قمری قراردادی(۳۶/۳۵۴ شبانه روز) عدد صحیحی از شبانه روزهای کامل نیست. حال آن که در محاسبات روزمرة تقویم هجری قمری، طول سال با تعداد شبانه روزهای کامل مورد نیاز است. ازاین رو، تاریخ نویسان و سایر پژوهشگران، برای مرتفع ساختن این مشکل در تقویم هجری قمری قراردادی از کسر شبانه روز طول سال قمری قراردادی صرف نظر می کنند و این سال ۳۵۴ شبانه روز است را «سال عادی» می نامند. بعد از گذشت دو یا سه سال که مجموع کسور شبانه روز طول این سال ها به یک شبانه روز می رسد. در این صورت، یک شبانه روز به آخر سال مورد نظر اضافه می کنند و آن سال ۳۵۵ شبانه روز را «سال کبیسه» می نامند.





منبع:

1403/01/18
10:35:25
0.0 / 5
158
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی