سندی برای تحول، ۲۴

مربی پرورشی نباشد نمایش و اردوی مدرسه لنگ می زند

مربی پرورشی نباشد نمایش و اردوی مدرسه لنگ می زند نیو وبلاگ: بدون مربی پرورشی امور فوق برنامه همچون سرود، نمایش و برگزاری اردو در مدرسه بدون متولی است؛ برای همین هم کمبود مربی پرورشی در مدارس حس می شود؛ موضوعی که اولیا و کودکان هم آنرا تأیید می کنند.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از مهر، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۶ عرصه به عنوان ساحت های تعلیم و تربیت معرفی شده که شامل تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تعلیم و تربیت زیباشناختی و هنری، تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه ای و تعلیم و تربیت علمی و فناورانه است. آموزش و پرورش در سند تحول تمام ساحتی دیده شده است؛ در سند بر این مساله تاکید گردیده است که نهاد تعلیم و تربیت برای اوقات آموزش درسی رسمی و اوقات فراغت دانش آموزان باید برنامه داشته باشد. همین طور در سند تحول بر تربیت اعتقادی دانش آموزان، برگزاری نماز جماعت در مدرسه، برگزاری اردوهای ورزشی آشنایی دانش آموزان با مسائل اجتماعی و سیاسی و بازدید از پیشرفت های کشور تاکید گردیده است. مجموعه اقداماتی که مدرسه را به عنوان محل اصلی تعلیم و تربیت قرار می دهد. آن طور که در متن سند تحول به صراحت آمده است که: مدرسه مهم ترین رکن در ارکان تعلیم و تربیت است و نهادی مستقل و تأثیر گذار در نظام آموزشی به حساب می آید. نهاد تعلیم و تربیت برای تحقق اهداف سند تحول، مربیان پرورشی را به عنوان بازوی اجرائی در مدارس معرفی می کند. با این وجود کمبود مربیان پرورشی و عدم توجه کافی برخی مدیران وزارت آموزش و پرورش روند تحقق اهداف سند تحول را با کندی مواجه کرده است. نیمی از مدارس کشور مربی پرورشی ندارند حجت الاسلام پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ۱۶ اردیبهشت با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباب بی توجهی به امور پرورشی در مدارس اظهار داشت: متأسفانه در سالهای قبل به مربی پرورشی مدرسه به عنوان یک کارمند درجه ۲ و نیروی دم دستی نگاه می شد؛ همانطور که می بینیم امروز هم نیمی از مدارس کشور مربی پرورشی ندارند. از راهکارهای سند تحول در تحقق تربیت تمام ساحتی، تامین برنامه برای اوقات فراغت دانش آموزان و ارتباط قوی تر مدارس با خانواده ها است. از همین جهت وزارت آموزش و پرورش از سال قبل طرح آخر هفته های پدر پسری، مادر دختری را در مدارس آغاز نموده است. با این وجود درب همه مدارس هنوز در ایام اخر هفته به روی دانش آموزان و خانواده هایشان باز نیست. حجت الاسلام پورثانی در این خصوص با اشاره به اینکه معلوم هم نیست دانش آموز اوقات فراغتش را به چه صورت طی می کند؛ به سند جامع اوقات فراغت دانش آموزان اشاره نمود و اظهار داشت: آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تربیت، باید برای تمامی اوقات دانش آموز برنامه داشته باشد. ما باید عرصه را برای همه دغدغه مندان عرصه تربیتی فراهم نماییم. یکی از موانعی که نمی توانستیم پس از ظهر مدارس و پنج شنبه ها را در اختیار امور تربیتی قرار دهیم خوشبختانه با برنامه هفتم توسعه عملیاتی کردیم. معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش خصوصاً در دولت فعلی، تاکید زیادی بر اجرای سند تحول بنیادین دارد و در این شرایط حساب ویژه ای بر روی مربیان پرورشی باز کرده است. اشکان یعقوبی فر که امسال به عنوان معلم منتخب شهر تهران انتخاب شده است؛ یکی از همین مربیان پرورشی است. او با استفاده مطلوب از فضای مجازی توانسته است تدریس خود در درس تفکر و سبک زندگی و تفکر و سواد رسانه ای را به نحو مطلوبی منتشر کند. یعقوبی فر بطور همزمان معلم این دروس و معاون پرورشی مدرسه است. وقتی از او پرسیدیم معاون پرورشی چگونه در کلاس های درس هم حاضر می شود؛ اظهار داشت: ما در هفته ۶ ساعت باید در کلاس ها تدریس داشته باشیم. اهتمام کردم وظایف خودم رو خوب انجام دهم. اگر هر کسی وظایف خودرا با عشق و علاقه انجام دهد؛ بطور قطع موفق خواهد شد. هم پایه های هفتم و هشتم درس تفکر و سبک زندگی را تدریس می کنم. معاون پرورشی متوسطه اول بودم و امسال هم معاون پرورشی متوسطه دوم هستم.

پیام های تربیتی، تصاویر دانش آموزان و رویدادهایی را که در مدرسه داریم در کانال شاد مدرسه ثبت می نماییم. این اقدامات برای تعامل بیشتر با دانش آموزان ادامه خواهد یافت یعقوبی فر با اشاره به اینکه کمبود معلم و مربی پرورشی وجود دارد؛ اظهار داشت: پیگیری اردوهای مدرسه، صبحگاه و هیئت مدرسه و نماز جماعت همچون وظایف مربیان پرورشی است. تدریس ۶ ساعت درس هم در هفته از وظایف معلمان و مربیان پرورشی است. این معلم مقطع متوسطه اظهار داشت: معلمان پرورشی به غیر از درس تفکر و سبک زندگی معلمان و پرورشی دروس دینی و قرآن دین و زندگی را هم تدریس می کنند. در متوسطه دوم هم درس تفکر و سواد رسانه ای توسط مربیان پرورشی تدریس می شود. معلم و مربی پرورشی باید خودرا به روز کند وی با اشاره به اینکه مربیان پرورشی دوست و امین بچه ها در مدارس هستند اظهار داشت: مربی پرورشی مسابقات ورزشی را در مدارس برگزار و تلاش می کند فضای دوستانه و معنوی در مدارس حاکم شود. وقتی به این مربی پرورشی گفتیم خیلی از معلمان از دنیای دیجیتال و فضای مجازی عقب هستند و نمی توانند راهنما و الگوی دانش آموزان باشند؛ این مساله را تأیید کرد و اظهار داشت: معلم باید خودش را به روز کند و از آخرین آمار و اطلاعات و نحوه کار در شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای مختلف آگاه باشد و بتواند با دانش آموزان در فضای مجازی تعامل داشته باشد.
این معلم برتر شهر تهران اظهار داشت: اگر معلمان نتوانند فضای مجازی را به یک فضای دوستانه با دانش آموزان تبدیل کنند؛ دیگران این فضا را پر می کنند. از فضای مجازی ما باید به عنوان یک فرصت استفاده نماییم. به عنوان مثال در کانال مدرسه پیام های تربیتی گذاشته می شود و تصاویر دانش آموزان و رویدادهایی که در مدرسه داریم در کانال ثبت می نماییم. این اقدامات برای تعامل بیشتر با دانش آموزان با قدرت بیشتر ادامه خواهد یافت. کار تربیت و امور پرورشی در مدارس ابتدایی مشکل تر است خانم اذان گو معلم نمونه شهر تهران در یکی از مدارس ابتدایی دخترانه منطقه ۱۰ مربی پرورشی است. به اعتقاد او مهم ترین وظایف مربی پرورشی انجام اقداماتی مثل برگزاری صبحگاه، نماز جماعت سرود و نمایش؛ پاسخگویی به بخشنامه ها و نامه های معاونت پرورشی منطقه است. کمبود مربی پرورشی در مدارس حس می شود این موضوعی است که حتی اولیا هم آنرا تأیید می کنند. وقتی از او پرسیدیم آیا کار مربی پرورشی در مقطع ابتدایی مشکل تر است یا در مقطع متوسطه؛ اظهار داشت: واقعاً کار پرورشی در مقطع ابتدایی مشکل تر است برای اینکه دانش آموزان کوچک هستند؛ در صورتیکه در مقطع متوسط معاون پرورشی با نوجوانی سر و کار دارد و می تواند کارهایی را به نوجوان بسپارد و نوجوانان هم از قبل آموزش های دیدند اما در مقطع ابتدایی همه چیز را ما باید به کودک آموزش دهیم. وی درباب کمبود مربی پرورشی هم اظهار داشت: سالهای قبل ما هم موظف به تدریس در کلاس بودیم اما امسال تمرکز ما بر فعالیتهای پرورشی است. واقعاً در تعداد مربی پرورشی کمبود داریم حقیقتاً هرچه تعداد مربی پرورشی بیشتر باشد به تربیت نسل مؤمن انقلابی کمک زیادی می شود. کمبود مربی پرورشی در مدارس حس می شود. به اعتقاد اذان گو کمبود مربی و معلم پرورشی موضوعی است که حتی اولیا هم آنرا تأیید می کنند.
مربی پرورشی نمونه مقطع ابتدایی اظهار داشت: بدون مربی پرورشی اصلاً اقداماتی مثل تئاتر نمایش و سرود اجرا نمی شود؛ مدرسه ما سال قبل مربی پرورشی نداشت و امسال که من مربی پرورشی مدرسه شدم دانش آموزان خوشحال شدند که کسی در مدرسه پیگیر امور فوق برنامه است؛ توانستیم با کمک دانش آموزان اجراهای خوبی داشته باشیم حتی در همین ایام روز معلم، دانش آموزان پایه ششم مدرسه ما نمایش کوچکی را ترتیب دادند. تأثیر بازی و خلاقیت در آموزش مفاهیم به کودکان خانم اذان گو معتقد بود کتاب تفکر و سواد رسانه ای هم باید برای دانش آموزان ابتدایی در سطح فهم و درکشان آموزش داده شود. وی در توضیح این مساله اظهار داشت: خیلی از دانش آموزان ابتدایی آیدی شبکه هایی مثل اینستاگرام را دارند به اعتقاد من هر چقدر اقدامات پرورشی در مقطع ابتدایی را با بازی پیش ببریم با نمایش و کارهای خلاقانه ادامه دهیم دانش آموزان و کودکان بیشتر مفاهیم را پذیرا می شوند. مشاهدات خبرنگار مهر نشان داده است بدون مربی پرورشی امور فوق برنامه همچون سرود، نمایش و برگزاری اردو در مدرسه بدون متولی است؛ مدیران، معلمان یا حتی معاونین مدرسه بیشتر وقت خودرا لازم است به کلاس درس و پیگیری برنامه درسی اختصاص دهند و اگر کسی مأمور پیگیری و انجام امور فوق برنامه نباشد؛ عملاً این امور بلاتکلیف می ماند. برای همین هم کمبود مربی پرورشی در مدارس حس می شود؛ موضوعی که اولیا و کودکان هم آنرا تأیید می کنند. از طرفی خیلی از اهداف مدنظر در سند تحول وابسته به همین اقدامات فوق برنامه است. تربیت ۶ ساحته با معلمانی که تنها فرصت دارند در کلاس کتاب های درسی را jدریس کنند و در بهترین حالت پیگیر برنامه درسی ملی باشند؛ لنگ می زند.


منبع:

1403/02/24
11:45:32
0.0 / 5
111
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی