عضو هیئت علمی مركز كوانتوم شریف مطرح كرد

تلاش دانشگاه ها در حوزه کوانتوم در نبود زیر ساخت های کافی

تلاش دانشگاه ها در حوزه کوانتوم در نبود زیر ساخت های کافی به گزارش نیو وبلاگ، عضو هیات علمی مرکز کوانتوم شریف با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در زمینه کوانتوم در کشور انجام شده است، اظهار داشت:  تلاش های خیلی از سوی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در زمینه کوانتوم انجام می گیرد؛ اما نبود بودجه، لابراتوار و زیر ساخت های کافی سبب می شود با کشورهای دیگر نتوانیم رقابت نماییم. با این حال، همه علاقه مندان به این حوزه درحال تلاش هستند باوجود شرایط محدودی که وجود دارد، اقدامات موثر انجام دهند.


جواد صالحی، عضو هیئت علمی مرکز کوانتوم شریف و دانشکدهٔ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: خوشبختانه دانشگاه ها و مراکز علمی کشور بموقع متوجه اهمیت و تاثیرگذاری دانش کوانتوم شده اند.
وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در زمینه کوانتوم در کشور انجام شده است، اضافه کرد: تلاشهای خیلی از سوی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در زمینه کوانتوم انجام می گیرد؛ اما نبود بودجه، لابراتوار و زیرساخت های کافی سبب می شود با کشورهای دیگر نتوانیم رقابت نماییم. با این حال، همه علاقه مندان به این حوزه درحال تلاش هستند و با شرایط محدود که وجود دارد اقدامات موثر انجام می دهند.
صالحی ضمن اشاره به مبحث کوانتوم اظهار داشت: در کوانتوم اتفاقاتی می افتد که در جهان عادی وجود ندارد. شرایطی که در کوانتوم است، سبب می شود مکانیزم هایی ایجاد شود تا بتوانیم در ارتباط با محاسبات و اطلاعات رمز شده از شرایط کوانتوم شده بهره مند شویم و به سیستم هایی دست پیدا کنیم که در دنیای عادی نمی توان آنها را معرفی نمود. در آفرینش طوری به نظر می رسد که عملکرد ذرات در دنیا عادی حس نمی شود؛ اما دو تا ذره می توانند در هم تنیده شوند و هر چقدر از هم دور باشند روی یکدیگر تاثیرگذاری داشته باشند. در علم کوانتوم این پرسش پیش می آید چگونه این اتفاق می افتد؟
وی با اشاره به اینکه در دنیا رقابت شدیدی در ارتباط با علم کوانتوم وجود دارد، اضافه کرد: آمریکای شمالی و چینی ها بسیار برای علم کوانتوم سرمایه گزاری نموده اند. چینی ها بالای سی و چهل ملیارد دلار برای تحقیقات سرمایه گزاری نموده اند و نخستین ماهواره کوانتومی را ساختند. صد سال پیش علم کوانتوم در اروپا شکل گرفته است و آنها هم در این حوزه قدرتمند هستند. در خارج از کشور به فکر ایجاد رشته مهندسی کوانتوم هستند. در آینده نه چندان دور به میزانی این فناوری مستقل خواهد شد که دانشگاه ها و رشته مختص خود خواهد داشت.
عضو هیئت علمی مرکز کوانتوم شریف در رابطه با تحریم دانشگاه ها هم اظهار داشت: علم جهانی شده است با بودن اینترنت دیگر نمی توان برای محققان محدودیت ایجاد کرد. بسیاری از نشریات چینی هم معتبر و قابل رقابت با نشریات معروف دنیا هستند و محدودیتی ندارند.




منبع:

1403/03/18
13:11:32
0.0 / 5
202
تگهای خبر: اطلاعات , اینترنت , تحریم , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی