تأمین انرژی الکتریکی از ارتعاشات خطوط راه آهن با روش جدید

تأمین انرژی الکتریکی از ارتعاشات خطوط راه آهن با روش جدید نیو وبلاگ: به گزارش نیو وبلاگ، تأمین انرژی الکتریکی از ارتعاشات خطوط راه آهن با روش جدید توسط مسعود علی صادقی ریزی، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، علی صادقی ریزی، با بررسی مکانیزم برداشت کننده انرژی مبتنی بر بال اسکرو و روش الکترومغناطیس که به ریل راه آهن متصل می شود و حل دستگاه معادلات دیفرانسیل به کمک دستور ode45 در متلب، توانست تاثیر پارامترهای موجود در این سیستم را مورد بررسی قرار دهد.
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک با اعلان اینکه طراحی این سیستم متشکل از دو قسمت الکتریکی شامل ژنراتور الکترومغناطیسی و قسمت مکانیکی شامل بال اسکرو، بلبرینگ های یک طرفه و چرخ دنده های مخروطی است، اظهار داشت: این سیستم قابلیت این را دارد که ارتعاش رفت و برگشتی ریل راه آهن را به یک حرکت چرخشی یک جهته تبدیل کند.
وی ادامه داد: حرکت چرخشی یک جهته به وجود آمده سبب چرخش محور ژنراتور می شود و انرژی الکتریکی تولید می شود. باتوجه به اینکه توان برداشتی از این برداشت کننده ها کم است، بیشتر بمنظور ارسال سیگنال مورد استفاده قرار می گیرند.
علی صادقی ریزی مطرح کرد: در این پروژه با مطالعات بیشتر و با تغییر روش حل دستگاه معادلات دیفرانسیل توسط متلب بجای روش عددی ژای راستی آزمایی عملکرد این سیستم را بررسی کردیم.
وی گفت: هشت عامل تأثیرگذار مقاومت خارجی مصرف کننده، سرعت قطار، گام بال اسکرو، نسبت دنده بین چرخ دنده های مخروطی و هم چنین جعبه دنده سیاره ای، سختی فنرها، فشردگی اولیه فنرها، جرم واحد طول ریل و نیروی محوری قطار بررسی شده است.
مسعود علی صادقی ریزی با اشاره به این که از مزایای این طرح عدم نیاز به سامانه کابل کشی در راه آهن است بیان کرد: این سیستم جایگزین مناسبی برای تامین توان و انرژی موردنیاز تجهیزات در طول مسیر راه آهن بجای انرژی خورشیدی در مکان هایی که پنل های خورشیدی جوابگو نیست شمرده می شود.
وی افزود: این سیستم به سبب نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر می تواند در موقعیت های جغرافیایی که دسترسی به آنها مشکل است مورد استفاده قرار بگیرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفتنی ست این پروژه تحت عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد با راهنمایی سعید ضیائی راد عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک و با مشاوره علی لقمانی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک انجام شده است.




منبع:

1403/04/15
19:12:10
0.0 / 5
94
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی