عدم شفافیت مهم ترین مشکل در تامین نهاده های دامی
نیو وبلاگ: بازرس کل امور جهاد کشاورزی سازمان بازرسی کل کشور، از بررسی عملیاتی ایرادات سامانه بازارگاه آگاهی داد و عدم شفافیت را مهم ترین مشکل در تامین نهاده های دامی دانست.
به گزارش نیو وبلاگ به نقل از مهر، به نقل از قوه قضاییه، نشست بررسی مشکلات تأمین و توزیع نهاده های دامی با حضور غلامرضا آذری بازرس کل امور جهاد کشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی کل کشور، علی رضا حبیبی، معاون اداره تخصیص ارز بانک مرکزی، هومن فتحی سرپرست معاون تجاری وزیر جهاد کشاورزی، محمد ابراهیم حسن نژاد، معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، ابراهیم نقدی معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی، علی اکبر شامانی معاون امور گمرکی و محمدمهدی نهاوندی، عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور برگزار گردید.
غلامرضا آذری بازرس کل امور جهاد کشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی کل کشور در نشست بررسی مشکلات تأمین و توزیع نهاده های دامی، با اشاره به مشکلات اخیر در تأمین نهاده های دامی اظهار داشت: با عنایت به مشکلی که در تأمین نهاده های دامی در کشور ایجاد شده و التهابی که در بازار این نهاده ها در ماه های اخیر و بخصوص در ایام اخیر بوجود آمده و مشکلات زیادی را برای دامداران و مرغداران به همراه داشته، شکایات گسترده ای از طرف آنها به نهادهای قضائی و بازرسی ارایه شده است. این مورد منجر به آن شد که ریاست قوه قضاییه در هفته ی گذشته، در جلسه شورای عالی قضایی، به سازمان بازرسی کل کشور مأموریت دهند تا موضوع را بررسی نموده و با متخلفان احتمالی در هر سطحی که باشند برخورد صورت گیرد.
وی اضافه کرد: بدنبال دستور ریاست قوه قضاییه، فوراً تیمی در سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شد. با عنایت به اطلاعات جمع آوری، شده از ماه های قبل، مکاتبات هشداری انجام شده با مسؤلان مربوط و گزارش های اولیه ای که در ارتباط با موضوع تهیه شده بود، تیم مذکور وارد عمل شد.
بازرس کل امور جهادکشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی: احیانا این هفته بحث تفهیم افترا به برخی از مسئولان در رابطه با وضعیت کالاهای اساسی و نهاده ها دامی انجام می شود
آذری افزود: از روز آغاز بررسی تاکنون، نزدیک به پنج جلسه رسمی با مسؤلان دولتی و بخش خصوصی همچون تولیدکنندگان برگزار کرده ایم و نتیجه برخی جلسات هم به دریافت توضیح از مدیران مربوط رسیده است. احیانا در هفته جاری بحث تفهیم افترا به تعدادی از مسؤلان هم مطرح و ابلاغ خواهد گردید.
بازرس کل امور جهاد کشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی اشاره کرد: با عنایت به اطلاعات دریافت شده و گزارش های اولیه تهیه شده، مقرر شد میزگردی با حضور دستگاه های مرتبط برگزار گردد تا در گفت و گویی دوجانبه، دلایل و عوامل التهاب در بازار نهاده های دامی مورد بررسی دوباره قرار گیرد. هدف از این جلسه ها آنست که اگر صدمه یا مشکلی وجود دارد، به شکل دقیق تر شناسایی شود.
وی در ادامه اظهار داشت: به همین مناسبت، از مسؤلان مختلف وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و همینطور از بخش خصوصی دعوت شده تا در این جلسه حضور یابند و موضوعات را به شکل کارشناسی مورد بحث قرار دهیم و صدمه های شناسایی شده را مطرح کرده و توضیحات لازم را از دستگاه های مرتبط دریافت گردد.
آذری اضافه کرد: برای آغاز بحث، چون اصل موضوع در وزارت جهاد کشاورزی متمرکز است، با توجه به این که نهاده های دامی و کالاهای اساسی دو موضوع مهم و متصل به یکدیگرند، لازم است که در شروع هر سال، نیاز سالیانه کشور به درستی و دقیق برآورد شود تا بتوان آن نیاز را برآورده کرد. بعد از شناسایی نیاز، وزارت جهاد کشاورزی در عرصه تولید، میزان پیشبینی تولید سالانه را اعلام می کند و با درنظر گرفتن تفاوت میان نیاز کشور و تولید داخلی، میزان واردات مورد نیاز مشخص می شود. بر همین اساس، برنامه ریزی ها و اقدامات بعدی انجام می گیرد.
وی اشاره کرد: ابتدای فرایند با وزارت جهاد کشاورزی است که باید نیاز را برآورد و میزان تولید را پیش بینی نماید تا نیاز غائی کشور به واردات مشخص شود. سایر دستگاه ها مانند سازمان برنامه و بودجه در قسمت ریالی، بانک مرکزی در قسمت ارزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران در قسمت واردات، در مراحل بعدی ایفای نقش می کنند.
بازرس کل امور جهاد کشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: در این نشست از آقای حسن نژاد، معاون وزیر در عرصه تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، خواسته ایم تا کلیات اقدامات انجام شده در عرصه خویش را در رابطه با برآورد نیاز سالیانه کشور تشریح کنند. بعد از آن هم به سراغ حوزه تجاری وزارت جهاد کشاورزی خواهیم رفت که نمایندگان آن هم در جلسه حضور دارند تا اولین مرحله بررسی کالاهای اساسی را با دقت دنبال نماییم.
آذری، بازرس کل امور جهاد کشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی کل کشور، در ادامه جلسه بررسی وضع بازار نهاده های دامی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی دقیق در عرصه تجاری وزارت جهاد کشاورزی اظهار نمود: در بحث بازرگانی، با عنایت به نیاز کشور و میزان تولیدی که ارزیابی شده است، انتظار می رود وزارت جهاد کشاورزی در عرصه تجاری مشخص نماید که چه اقداماتی به انجام می رسد و چه پیشبینی هایی برای واردات و برنامه ریزی های در ارتباط با آن انجام شده است.
وی افزود: بودجه ارزی برای واردات نهاده ها چطور پیشبینی می شود؟ قاعدتاً زمانیکه در وزارت جهاد کشاورزی میزان احتیاج به واردات مشخص می شود، متناسب با آن و با درنظر گرفتن قیمت های جهانی، بودجه ارزی هم انتظار می رود تا معلوم شود برای تأمین این میزان واردات چه مقدار ارز مورد نیاز است.
بازرس کل امور جهاد کشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی: اگر سیاستها بطور شفاف مشخص شود واردکننده تکلیف خویش را می داند
بازرس کل امور جهاد کشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی کل کشور، اظهار نمود: بررسی های سازمان بازرسی نشان میدهد که سیاستها و برنامه ریزی های دولت در زمینه تأمین کالاهای اساسی دارای ایرادات جدی است. از شروع سال تا حالا مکاتبات گوناگونی با بخش های مختلف انجام شده و ایرادات شناسایی و به دستگاه ها منتقل شده، اما اصلاحات لازم انجام نگرفته و منجر به وضعیت فعلی شده است.
آذری به مشکلات عمده در چهار محور اشاره نمود و گفت سیاستهای ارزی و تأمین منابع و اظهار داشت: سیاستهای ارزی کشور به درستی تأمین نشده و برخی تصمیمات برای اختصاص ارز ترکیبی به واردات کالاهای اساسی و نهاده های دامی شاید مصوب شد ولی بنا به دلایلی ابلاغ نشده است. اطلاع رسانی ناقص این سیاستها سبب تعلل واردکنندگان در ثبت سفارش و تأخیر در ثبت سفارش ها شده است.
بازرس کل سازمان بازرسی بیان کرد: طبق اطلاعات واصله در تعدادی موارد ثبت سفارش کالا بموقع انجام نشده و قسمتی از این مشکل به مشخص نبودن سیاستها و برنامه های دولت در عرصه ارزی بازمی گردد. این مسئله منجر به تأخیر در ورود کالا و ایجاد هزینه های اضافی برای تولیدکنندگان شده است. خشکسالی و کاهش تولید داخلی در تعدادی محصولات، بار مشکلات تأمین نهاده ها را افزایش داده است.
بررسی عملیاتی ایرادات سامانه بازارگاه از طرف بازرس کل امور جهاد کشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی
وی با اعلان اینکه سامانه بازارگاه برای شفاف سازی و توزیع مستقیم نهاده ها به تولیدکنندگان ایجاد شده، اظهار داشت: کالاهایی که خریداری شده اند، بعد از پرداخت هزینه توسط تولیدکننده، گاهی دو تا سه ماه بعد به دست او رسیده است. برخی کالاها در سامانه عرضه شده اند در صورتیکه هنوز وارد کشور نشده بودند یا در گمرک معطل شده اند. این تاخیرها سبب شده تولیدکنندگان برای تأمین نهاده، به بازار آزاد مراجعه نمایند و نهاده را با قیمت بالاتر خریداری کنند، که منجر به افزایش هزینه تمام شده تولید و ایجاد نوسانات قیمتی شده است.
تأخیر در ثبت سفارش سبب شده قسمتی از بازارها را از دست بدهیم
آذری تاکید کرد: نتیجه تأخیر در عرضه نهاده ها و کالاها، افزایش هزینه تولید و اختلال در بازار نهاده ها است. کالاهایی که در سامانه بازارگاه عرضه می شوند، اما بموقع تحویل داده نمی شوند، سبب شده تولیدکنندگان مجبور شوند از بازار آزاد نهاده خریداری کنند و درنتیجه قیمت غائی کالای تولیدی بالا رفته است.
وی افزود: سازمان بازرسی بر این نکته تاکید دارد که کالاهای موجود در گمرکات و بنادر باید فوراً به دست تولیدکنندگان برسد تا از بحران در تولید جلوگیری شود. هرگونه تخلف در واردات و توزیع کالا مورد رسیدگی قرار گرفته و پرونده ها به مراجع ذیصلاح ارجاع می شوند. مدیریت منابع، برنامه ریزی واردات و شبکه توزیع احتیاج به اصلاح فوری دارد و مسؤلان مربوطه باید اقدامات لازم را انجام دهند. اگر تحول فوری در مدیریت واردات، عرضه و شبکه توزیع کالاها رخ ندهد، وضعیت آینده تولید و تأمین نهاده های دامی و کالاهای اساسی با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
بازرس کل امور جهاد کشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی کل کشور، بیان کرد: مشکل عمده ای که هم اکنون در تأمین نهاده های دامی داریم عدم شفافیت است. مسئله اصلی این است که اگر شبکه توزیع به شکل شفاف نباشد و تغییرات برنامه ریزی واردات و سیاستهای ارزی به صورت شفاف اطلاع رسانی نشود، واردات در وضعیت بلاتکلیفی قرار می گیرد و تصمیم گیری صحیح برای واردات و تأمین نهاده ها انجام نخواهند داد. شفاف سازی به واردکننده کمک می نماید برمبنای منابع و شرایط موجود تصمیم گیری کند و از صدمه به بازار جلوگیری شود.
وی افزود: اگر واردکننده از ابتدا بداند که پرداخت ارز یا زمان تحویل کالا چطور است، می تواند برنامه ریزی درست انجام دهد. عدم شفافیت سبب می شود فروشنده برای جبران ریسک خود قیمت بالاتری ارائه کند که این مسئله هزینه های واردات و درنتیجه قیمت تمام شده تولید را بیشتر می کند. طبق اطلاعات واصله قسمتی از کالاهایی که وارد کشور می شوند، با قیمت های بسیار بالاتر وارد شده اند و این برای کشور هزینه زا است.
آذری در رابطه با ضرورت مدیریت زمان بندی خرید کالاها از بازار جهانی اظهار داشت: دولت باید در زمانیکه محصول در دنیا به وفور موجود است مبادرت به خرید کند تا از افزایش قیمت جلوگیری شود. عدم پیشبینی یا برنامه ریزی صحیح سبب می شود واردات به زمان هایی موکول گردد که بعضاً قیمت های جهانی بالاست. در صورتیکه منابع ارزی پیشبینی شده در بودجه کافی نباشد، دولت باید اصلاحیه قانون بودجه دهد یا از روش های جایگزین مانند ارز ترکیبی و… استفاده نماید تا فشار بر ارز ترجیحی کم شود.
آذری، بازرس کل امور جهاد کشاورزی و محیط زیست سازمان بازرسی، در آخر این جلسه اظهار نمود: برمبنای بررسی های سازمان بازرسی، در زمینه سیاستهای ارزی کشور و برنامه ریزی برای منابع مورد نیاز در زمینه تأمین نهاده های دامی به درستی عمل نشده و مدیریت مناسبی در استفاده از منابع ارزی موجود، با عنایت به محدودیت های آن، اعمال نشده است.
وی ادامه داد: در زمینه ثبت سفارش ها هم مدیریت صحیح انجام نگرفته و ثبت سفارش ها در پاره ای موارد در زمان مناسب و به میزان کافی صورت نگرفته است که این امر سبب ایجاد چالش در تأمین نهاده های دامی شده است.
انتقاد بازرس سازمان بازرسی از عدم نظارت بر سامانه بازارگاه
وی با تکیه بر عدم نظارت کافی در سامانه بازارگاه، گفت برخی واردکنندگان با بهره گیری از عدم نظارت دقیق و برخی خلأ های قانونی، رفتارهایی انجام دادند که منجر به نارضایتی دامداران و مرغداران شده است. انتظار ما این است که این مشکلات در جلسات مشترک بین گمرک و وزارت جهاد کشاورزی بررسی و رفع گردد.
خبر خوش بازرس سازمان بازرسی برای واردکننده ها
بازرس کل امور جهاد کشاورزی افزود: عملکرد سامانه بازارگاه می توانست بهتر باشد و انتظار داریم کالاهای عرضه شده حداکثر ظرف ۱۰ تا ۱۲ روز به دست مرغداران و دامداران برسد. در صورتیکه این مدت بیش از اندازه شود، مسؤلان مربوط باید موضوع را پیگیری کرده و در صورت عدم عرضه باوجود دریافت وجه و یا عرضه خارج از شبکه، موضوع را به سازمان تعزیرات و سایر مراجع نظارتی و قضائی گزارش کنند.
آذری با تکیه بر ضرورت نظارت دقیق و شفاف بر توزیع نهاده های دامی، اشاره کرد: این نظارت ها برای ممانعت از اختلال در تولید کشور و تأمین امنیت غذایی لازم است.
معاون اداره تخصیص ارز بانک مرکزی: در هفت ماهه اول سال، مجموع تخصیص ارز برای واردات نهاده ها به ۴.۸ میلیارد دلار رسیده است
علی رضا حبیبی، معاون اداره تخصیص ارز بانک مرکزی، در این جلسه در تشریح جزییات اجرای تبصره (۲) قانون بودجه اظهار نمود بر طبق این تبصره، مبلغ ۱۱ میلیارد یورو برای واردات نهاده ها و کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی تعیین شده است.
وی اضافه کرد: در کنار این مبلغ، ۳۰ میلیون دلار هم برای مسایل در رابطه با جانبازان در همین بند پیشبینی شده است. رئیس جمهوری تاکید داشتند که در عرصه درمان باید حداقل مانند سال قبل اقدام شود؛ به این دلیل، از مجموع ۱۱ میلیارد یورو، حدود سه و نیم میلیارد یورو برای دارو اختصاص یافت و ۸.۲ میلیارد یورو هم برای واردات نهاده ها درنظر گرفته شد. قانون گذار تکالیف مشخصی برای دستگاه ها تعیین کرده است؛ همچون این که سازمان برنامه و بودجه باید لیست کالاهای مشمول ارز ترجیحی را اعلام نماید.
حبیبی بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه در شروع سال اقداماتی انجام داد و طرح «ترخیص ترکیبی» را مطرح نمود، اما با عنایت به محدود بودن منابع ارزی و برخی بدهی های معوق سالهای قبل، اجرای این طرح متوقف گردید. برمبنای قانون، بانک مرکزی موظف بود از محل ۸.۲ میلیارد دلار پیشبینی شده برای واردات نهاده ها، ماهانه حدود ۶۸۰ میلیون دلار ارز تخصیص دهد. در هفت ماهه اول سال، مجموع تخصیص ارز برای واردات نهاده ها به ۴.۸ میلیارد دلار رسیده است.
معاون اداره تخصیص ارز بانک مرکزی اظهار داشت: با وجود این که درآمدها و منابع بودجه بطور کامل محقق نشد، در هفت ماهه اول سال، بانک مرکزی در مجموع ۵ میلیارد و ۹۷ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و نهاده ها تأمین کرده است. رقمی که ۲۵ درصد بالاتر از تکلیف قانونی تعیین شده محسوب می شود.
بانک مرکزی در ۷ ماه اخیر حدود ۶ میلیارد دلار برای واردات نهاده ارز تخصیص داده است
حبیبی اظهار داشت: علاوه بر آن ۶ میلیارد دلاری که از محل بودجه پرداخت کردیم یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون هم از ذخایر راهبردی داده ایم که شنیده ام این مبلغ هم مصرف شده به جای این که ذخیره شود.
تخصیص ارز واردات عیناً و دقیقا برمبنای نظر وزارت جهاد کشاورزی انجام می شود
وی اضافه کرد: ما در فرآیند ترخیص عیناً و دقیقا بر طبق نظری که وزارت جهاد می دهد، تخصیص ارز انجام می دهیم. هر ثبت سفارشی که برای ما فرستادند مطابق آن تخصیص انجام شده است. ما بررسی نمی نماییم این مبلغ از میزان بدهی های سال قبل و یا سالهای گذشته تر بوده است.
حبیبی اظهار داشت: بنابراین اگر به این شکل عمل شده که ارزها صرف واردات سالهای گذشته شده است، طراح و تدوین کننده اش خود وزارت جهاد است و مورد دیگری هم که گفتید علت عدم ورود کالا، عدم تخصیص ارز است باید بگویم، این را دیگر نباید بیان کرد بدین دلیل که چه زمانی نظر به دستگاه می دهید؟ شما زمانی نظر می دهید که کالا کوتاژ شده و فروخته شده است؛ بنابراین عدم تخصیص ارز مانع ورود کالا نیست.
معاون اداره تخصیص ارز بانک مرکزی در رابطه با ثبت سفارش ها اظهار داشت: برخی شرکت ها، ثبت سفارش با حجم بالا انجام شده است و شایعه شده تعدادی از اینها بدون این که کالایی وارد کنند فقط ثبت سفارش را به فرد دیگری واگذار می کردند؛ بدین سبب باید مدیریت بیشتری در این قسمت اتفاق بیفتد.
وی اشاره کرد: چاره ای نداریم جز این که به سوی حذف برخی کالاها از ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برویم.
کشور در تأمین بالاتر از ۸۵ درصد مواد غذایی خودکفا است
فتحی سرپرست معاون تجاری وزیر جهاد کشاورزی در نشست بررسی مشکلات تأمین و توزیع نهادهای دامی اظهار داشت: جمهوری اسلامی در تأمین بالاتر از ۸۵ درصد مواد غذایی خودکفا است و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی هم برای تقویت بیشتر خودکفایی کشور است.
وی اضافه کرد: بعضی از نهادهای دامی وارداتی است و برای این واردات هم برنامه ریزی لازم صورت می گیرد. برنامه ریزی برای تأمین از تأمین بودجه آغاز می شود، بودجه هم یک فرآیند تعاملی است.
فتحی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی هم برمبنای نیازی که از معاونت های تخصصی می گیرد این نیاز را به دولت اعلام می کند و دولت هم با تعاملاتی که در مجلس دارد، برآوردها را به اعداد توافقی تبدیل میکند و در قانون بودجه منعکس می کند.
وی اضافه کرد: قانون بودجه یک عددی را به من اختصاص می دهد و ما طبق آن عدد باید برنامه ریزی نماییم. طبعاً مثل رویه سالهای گذشته یک اصلاحیه هایی هم طبق شرایط روز گذشته بر این بودجه وارد می شود که وزارت جهاد کشاورزی باید این مسئله را پیگیری کند و مکاتبات زیادی هم انجام شده است.
تأمین و واردات نهاده های دامی در نیمه نخست سال نسبت به سال قبل افزایش داشته است
فتحی بیان کرد: درباب تامین، بر طبق آماری که وجود دارد، واردات نهاده ها نسبت به سال قبل علیرغم تمام مشکلات بالا رفته است. در رابطه با ذرت ۶ ماهه اول ۱۴۰۴ حدود ۶.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش واردات داشتیم، در رابطه با جو حدود ۵۰ درصد افزایش واردات داشتیم، در رابطه با دانه سویا حدود ۲۰ درصد افزایش واردات داشتیم، اما درباب کنجاله به سبب این که در آن زمان طبق سیاستهای کشور وارد می شد امسال کوشیدیم بیشتر واردات دانه سویا داشتیم باشیم نه کنجاله.
وی اظهار نمود: همینطور اعداد بسیار خوبی هم در ۶ ماهه ابتدای سال درمورد ثبت سفارشات داشتیم. بطورمثال درباب ذرت دامی حدود ۸۰ درصد ثبت سفارشات در ارتباط با ۶ ماهه ابتدای سال بود و براساس برنامه باید ۱۰ میلیون ۵۰۰ هزار تن ذرت ثبت سفارش انجام می دادیم و حدود ۸ میلیون تن ۶ ماه نخست انجام شده است.
فتحی اشاره کرد: در رابطه با جو هم ۹۴ درصد ثبت سفارش داشتیم، برنامه سالانه روی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده که در ۶ ماهه اول ۳ میلیون تن ثبت سفارش داشتیم. همینطور کنجاله ۸۳ درصد ثبت و ۶۰ درصد دانه هم ثبت سفارش داشتیم.
وی افزود: تحولاتی در کشور انجام شده و مطالبی پیش آمده مانند موضوعات تخصیص ارز و عدم تأمین بموقع ارز، خشکسالی شدیدی بر کشور حاکم شد و فراتر از پیشبینی ها بود و ما هم طبق شرایط درخواست ترمیم بودجه کردیم.
وی اظهار داشت: ارز مشکل تمام وارد کننده ها است، ارز کافی داده نشده است. ما جلسات مختلفی با تشکل های مختلف همچون تشکل نهاده ها داشتیم و از نظرات آنها استفاده می نماییم.
فتحی افزود: هم اکنون بالاتر از ۲۰۰ کشور واردات نهاده انجام می دهند و در دو سال قبل کمتر از ۱۵۰ شرکت بود. ظرفیتهای زیادی ایجاد کردیم که کار تأمین را انجام دهند.
وی در رابطه با مشکلات سیستم بازارگاه توضیح داد: بازارگاه یک سیستم عرضه و تقاضا است و یک سیستم الکترونیکی است. اصل را بر این بگذاریم اگر ماه وفور کالا داشته باشیم و کالا بموقع تأمین شود، این بازارگاه کارکرد خویش را دارد و اگر ما کمبود پیدا نماییم مسایل و مشکلات این بازارگاه آشکار می شود.
فتحی اشاره کرد: کاملا مشخص است بازارگاه هم مانند هر سیستم دیگری مشکلات خویش را دارد و تلاش می نماییم به سرعت مشکلات این سیستم را برطرف نماییم. یکی از اشکالات این سیستم این است که به سبب این که مصرف کننده های بازارگاه که تولید کننده های نهاده ها محسوب می شوند گاهی توان مالی برای خرید یکباره و نقدی ندارند و ما مجبوریم یکسری فرمول ها قرار دهیم این فرمول ها سبب می شود که میان فروشنده و خریدار یکسری توافقاتی ایجاد شود که در قالب بازارگاه نیست، اما کاملا رسمی هم است، اما اگر ما بتوانیم مکانیسم های مالی قرار دهیم که خریدار از این توافقات بی نیاز شود بسیار مفید خواهد بود و ما دراین باره جلسات گوناگونی با بانک کشاورزی داشتیم و درحال ایجاد سازوکاری هستیم تا بتوانیم این زنجیره را تقویت نماییم.
وی افزود: کوتاژی که گمرک می دهد به منزله اجازه عرضه در بازارها است و زمانیکه وب سرویس گمرک می آید طبق قانون این عرضه خواهد شد.
فتحی اظهار داشت: یک مسئله تأخیر در عرضه هم ممکنست به وجود بیاید که در گذشته در رابطه با این مورد شکایاتی مطرح گردیده است، بطورمثال فرد خرید را انجام داده هم در تحویل آن تأخیر بوجود آمده و زمانیکه ما متوجه این مورد می شویم سریع شکایت می نماییم. هم اکنون یک واحد بازرسی ما ۱۸۳۴ پرونده تشکیل داده، ۳۰۴ مورد را به مرجع ذی ربط قضائی معرفی کرده و ۴ هزار و پانصد میلیاردریال هم ارزش ریالی تخلف بوده است و رای این موارد هم صادر گردیده است.
وعده های معاون وزیر جهاد کشاورزی به تولیدکنندگان
معاون تجاری وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: به جامعه تولیدکنندگان اطمینان می دهم که تمهیدات بسیار خوبی اندیشیده شده، کالاهایی با حجم زیاد خریداری شده، در بنادر جنوب کشتی های گوناگون درحال پهلوگیری هستند و قرارداهای متقنی با دریافت چک ضمانت از تأمین کننده ها بسته شده که در زمان کوتاهی کالا تأمین شود.
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی: ارز مورد نیاز واردات نهاده های دامی باید بموقع تأمین شود
حسن نژاد، معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه اظهار داشت: یکی از وظایف معاونت امور دام، پیش از شروع هر سال زراعی، این است که براوردی از تولید و همینطور جمعیت دامی نسبت به جمعیت دامی در زیر بخش های مختلف بخش دام داشته باشد.
وی اضافه کرد: میزان تولیداتی که امکان تولید آن برمبنای جمعیت دامی وجود دارد، احصا می شود و برای هر رده از دام های مختلف میزان احتیاج به نهاده های دامی که باید وارد شود و بموقع تأمین شود.
بخش زیادی از نهاده ها مانند علوفه در داخل کشور تولید می شود
حسن نژاد اشاره کرد: معمولا در قسمت دام سه نهاده مهم شامل ذرت، کنجاله سویا و جو وارد می شود، چونکه معمولا در داخل کشور کم تولید می شوند و به همین علت نیازهای سالانه ارزیابی شده در اختیار معاونت تجاری جهاد قرار می گیرد تا اقدامات لازم را هم در عرصه تأمین ارز مورد نیاز برای واردات و هم در ارتباط با انتخاب تجار و ثبت سفارش هایی که باید صورت بگیرد، صورت گیرد.
وی با اعلان اینکه جمعیت دامی و تولیدات مان سالانه افزایش خواهد یافت، اضافه کرد: در قسمت امور دام سالیانه ۳ میلیون تن گوشت مرغ تولید می شود و سال قبل هیچ احتیاجی به واردات نداشتیم و کل نیاز کشور را از تولید داخل تأمین کردیم و در رابطه با تخم مرغ هم باز به همین شکل بود.
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تولید بالاتر از یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن تولید تخم مرغ در کشور، اظهار داشت: ۹۳۸ هزار تن هم حجم تولید گوشت قرمز است که قسمتی از نیاز داخل به گوشت قرمز توسط واردات به انجام می رسد.
حسن نژاد اشاره کرد: بدین سبب به نسبت این تولیدات، برآورد تأمین علوفه هم به انجام می رسد و انتظار است این میزان نهاده مورد نیاز، ارز هم بموقع تأمین و هم بموقع وارد کشور شود تا جمعیت دامی کشور در این رابطه متأثر نشوند که متاسفانه امسال شاهد می باشیم اختلالی در بحث واردات و هم تعلل در تخلیه صورت پذیرفت.
کالاهای اساسی و نهاده های دامی برمبنای مجوز مراجع ذی صلاح از تسهیلات ترخیص صددرصدی برخوردار هستند
ابراهیم نقدی معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی در ادامه اظهار داشت: فرآیند واردات کالا بدین صورت است که ابتدا سفارش ثبت می شود و بعد از آن مراحل صدور اسناد خرید، حمل، تخلیه، اظهار و ترخیص انجام می گیرد.
وی اظهار داشت: دراین میان، گمرک جمهوری اسلامی ایران نقش مرحله میانی را دارد و در عرصه کالاهای اساسی و نهاده های دامی بیشترین تسهیلات را ارایه می دهد؛ که میتوان به مواردی، چون اعمال تسهیلات موضوع ماده ۴۲ قانون امور گمرکی بر مبنای ترخیص ۱۰۰ درصدی کالاهای اساسی و نهاده های دامی که برمبنای مصوبه مراجع ذی ربط انجام می شود؛ استفاده از انبار اختصاصی برای واحدهای تولیدی و واردکننده؛ پذیرش ضمانت نامه بانکی بابت پرداخت حقوق ورودی کالاها.
وی افزود: برمبنای آمار گمرک در هفت ماهه امسال، میزان واردات کالاهای اساسی روندی رو به رشد داشته است. البته باید توجه داشت که آمارهای ارایه شده از طرف دستگاه های مختلف ممکنست متفاوت باشند، چونکه هر دستگاه از منظر خاصی به موضوع نگاه می کند. برای نمونه وزارت جهاد کشاورزی آمار ثبت سفارش ها را عرضه می کند، بانک مرکزی آمار تخصیص ارز را اعلام می کند، و گمرک آمار ورود واقعی و تحقق یافته کالاها را منتشر می نماید.
نقدی در ادامه اظهار داشت: در همین جهت، آمارهای گمرک نشان میدهد که در هفت ماهه نخست سالجاری واردات جو دامی و نهاده های دامی از نظر وزنی ۵۶ درصد افزایش داشته است، واردات ذرت دامی هم از نظر وزنی ۱۶ درصد رشد داشته، اما واردات کنجاله سویا، با کاهش همراه بوده است.
وی در ادامه اظهار داشت: همینطور در دوره ای نظیر جنگ ۱۲ روزه، میزان واردات ما بالاتر از دو برابر شرایط عادی بود. این مورد نشان دهنده همکاری و هماهنگی میان دستگاه ها برای تأمین کالاهای اساسی است.
موضوعات در ارتباط با توزیع، تأمین و پخش کالا بعد از ترخیص، در عرصه وظایف گمرک قرار نمی گیرد.
وی در ادامه اضافه کرد: در فرآیند اظهار کالا، مشخصات کالا برمبنای اسناد ارایه شده بررسی و در سامانه ثبت می شود. قانون گمرک دراین خصوص تبصره ۳ ماده ۳۹ قانون امور گمرکی که به گمرک اجازه می دهد برای برنامه ریزی و تسریع در ترخیص، برخی اطلاعات و اسناد را قبل از ورود کالا دریافت کند.
نقدی اضافه کرد: در عین حال، تشریفات اصلی ترخیص بعد از ورود کالا، قبض انبار، تخلیه، اظهار و دریافت مجوزهای قانونی از دستگاه های ذی ربط نظیر وزارت جهاد کشاورزی به انجام می رسد. در سامانه جامع تجارت، تمامی دستگاه ها به اطلاعات مرتبط دسترسی دارند و روند به شکل شفاف قابل پیگیری می باشد. اما نکته مهم این است که کالا زمانی قابلیت عرضه و استفاده دارد که تمام تشریفات قانونی طی و پروانه گمرکی صادر شده باشد. ممکنست کالایی وارد و حتی اظهار شود، اما هنوز مجوزهایی مانند استاندارد یا قرنطینه دامی را دریافت نکرده باشد؛ در این صورت، عرضه آن مجاز نیست.
وی در ادامه اظهار داشت: برمبنای بخشنامه های گوناگون گمرک، مبنای قانونی هرگونه اقدام در عرصه عرضه، بعد از صدور پروانه گمرکی و ترخیص قطعی است و هرگونه اقدام قبل از آن، فاقد وجاهت قانونی شمرده می شود.
نقدی اظهار داشت: بنابراین، گمرک فقط در مرحله ترخیص قطعی و اظهار کالا مسئولیت دارد و بعد از آن، در عرصه توزیع یا مصرف کالا دخالتی ندارد. اطلاعات مرتبط هم از راه سامانه ها در دسترس می باشد و سیستم های گمرک با کدهای کوتاژ و اطلاعات ثبت شده به شکل دقیق مدیریت می شوند.
نقدی با اشاره به سامانه گمرک اظهار داشت: وضعیت کالایی در این سامانه به شکل شفاف و روشن مشخص است و این فرایند برمبنای بخشنامه در سال ۹۶ صادر شده، اجرا می شود. بر طبق این بخشنامه، پیش از ورود کالا، باید پروانه گمرکی صادر شده و اجازه خروج کالا منوط به رسیدن کالا و موجود بودن آن در انبار است. بنابراین، فرایند ترخیص کاملا داخلی و برای مصرف داخلی سازمان گمرک طراحی شده است و تمامی مراحل در سامانه به شکل کامل ثبت و مشخص شده است.
وی اظهار داشت: دقت در اظهارنامه ها نشان میدهد که وضعیت کالا از ابتدا تا پایان در سامانه به شکل شفاف قابل مشاهده می باشد و هیچ ابهامی وجود ندارد.
نقدی در عرصه توزیع و پخش کالا اظهار داشت: خوب است بتوان برنامه ریزی های در ارتباط با فروش کالا در سامانه سوداگر را برمبنای شماره پروانه انجام داد تا از خام فروشی جلوگیری شود.
وی اظهار داشت: در عرصه کالاهای اساسی و نهاده های دامی، مشکلی در ترخیص وجود ندارد، چون مجوز ترخیص کامل و ۱۰۰ درصدی دارند. اگر سایر فرآیندها کامل طی شود و مجوزهای لازم صادر شود، کالا به سرعت ترخیص می شود. همچنین، در مورد لجستیک و حمل و نقل، آمادگی کامل وجود دارد و در صورت بروز هرگونه مشکل، همکاری لازم صورت می گیرد.
کوتاژ یک کد شناسایی اظهار کالاست، یعنی هیچگاه گمرک با کوتاژ بار خارج نمی کند
علی اکبر شامانی معاون امور گمرکی در ادامه در توضیح این که بعد از ورود کالای اساسی و نهاده های دامی در گمرک چه اتفاقی برای آن می افتد، اظهار داشت: شماره کوتاژ ابتدای کار است، ابتدا بعد از تنظیم اظهارنامه گمرکی، روند تشریفات گمرکی شروع می شود که شامل ارزیابی کارشناسی و مرحله صندوق است. در این مرحله، واردکننده موظف به پرداخت وجه است، بعد از آن، مجوزهای قانونی لازم برمبنای نوع مجوزهای برای تأیید سلامت کالا و اجازه ترخیص صادر می شود. سرانجام، پروانه گمرکی صادر می گردد که مجوز بارگیری و خروج کالا از گمرک است.
وی اظهار داشت: به جهت اینکه کالا بتواند وارد فرایند بارگیری و خروج شود، باید تشریفات گمرکی انجام شده باشد و هزینه ها پرداخت شده باشد. بعد از این مرحله، کالا وارد مرحله صدور می شود که شامل انبار، انتقال کالا از گمرک خارج و مشخصات اعلام شده توسط گمرک برای اعمال مقررات گمرکی است. در مجموع، این فرآیندها برمبنای مقررات و قوانین گمرکی انجام می پذیرند و هدف غائی، اطمینان از سلامت و قانونی بودن کالاهای وارداتی است. اظهار کالا هم یعنی کالا را برمبنای مشخصات به گمرک برای اعلام مقررات اعلام نماید.
وی اظهار داشت: کوتاژ کد شماره شناسایی اظهار کالاست، و در تمامی مراحل ترخیص کالا، همچون بازرسی، پیگیری مجوزها و تحویل کالا از انبار گمرک، استفاده می شود. اما هیچ موقع گمرک با صرف کوتاژ بار خارج نمی کند یعنی هیچ کسی به صرف این که یک کوتاژ گرفته است نمی تواند حتی یک گرم بار خارج کند بلکه شماره شناسایی برای شروع فعالیت است، کالا بواسطه پروانه گمرکی که یکی از اسناد معتبر گمرکی است اجازه خروج پیدا می کند.
شامانی اضافه کرد: بعد از کوتاژ فرایندهای دیگری همچون ارزیابی، کارشناسی و… وجود دارد و فقط زمانی نیست که کالا در گمرک موجود است.
تقدیر عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور کشور از رویکرد قوه قضاییه و اطلاعرسانی برخط به مردم
محمدمهدی نهاوندی، عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور در این جلسه با تشکر از رویکرد قوه قضاییه جهت بررسی همه جوانب و موانع موجود در راه تأمین نهاده های دامی و اطلاع رسانی آن به مردم اظهار داشت: هیأت منصفه اصلی جامعه مردم هستند و باد قضاوت کنند که با این اطلاع رسانی از مسایل موجود آگاه می شوند.
وی با اعلان اینکه مشکلات موجود نتیجه تصمیم گیری های کلان محصول توسط کانال خاص و افراد خاص بدون مشارکت دادن افراد ذی نفع است، اظهار داشت: در کشور تصور غلطی وجود دارد که بانک مرکزی مسئول تأمین ارز است در صورتیکه بانک مرکزی مسئول توزیع ارز است.
روایت عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور از تغییرات در وزارت جهاد به خاطر نپذیرفتن اقدامات غیرکارشناسی
نهاوندی بیان کرد: مشکل اصلی ما تأمین ارز نیست. سال قبل قیمت جو و ذرت حدود ۱۰ هزار تومان بود و ساختاری وجود داشت که حداکثر واردات نهاده های دامی بوسیله ی یک گروه خاص نباید بیشتر از ۲۰ درصد کل نیاز کشور باشد. در آن زمان تعداد زیاد وارد کننده در شرایط رقابتی نیاز کشور را تأمین می کردند. از یک سال قبل استراتژی جدید جایگزین این مورد شد و اولویت اصلی این استراتژی جدید تأمین نیاز کشور نبود بلکه اولویت اصلی آن تغییر ساختار وارد کننده های کشور تغییر کند. ۳ ماه زمان گذاشته شد تا بدنه وزارت جهاد کشاورزی را به ساختار جدید تغییر دهند.
عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور اظهار داشت: کسانی روی کار آمدند که در تخصیص ارز را برای وارد کننده گان عام را ۲ ماه متوقف کردند و وقفه ای دو ماهه در چرخه ارز نیکو به وجود آمد و این فعالین محدود شدند. براین اساس ثبت سفارش های یک ماهه انجام شد. در هیچ کدام از این تصمیم ها از بخش خصوصی نظرخواهی نشد.
در سطوحی از دولت تا چند روز پیش انکار می کردند مشکل ثبت سفارش کالاهای اساسی وجود دارد
وی اظهار داشت: متاسفانه هنوز در بخشهایی از دولت به ایجاد بحران در عرصه تأمین نهاده های دامی اعتقادی ندارند و تا چند روز پیش مشکل ثبت سفارش کالاهای اساسی را انکار می کردند. برای رفع مشکلات موجود ابتدا باید ساختار وارد کنندگان اصلاح گردد.
روایت فعال بخش خصوصی از برخی اقدامات بحث برانگیز در بحث واردات نهاده های دامی
نهاوندی بیان کرد: یک نفر نامه رسمی به دولت و رئیس جمهوری ارسال و اعلام نمود که می تواند نهاده دامی را ۵۰ دلار کمتر از افراد دیگر وارد کند. هم اکنون به شکل میانگین ارزش وارداتی کالای وارد شده توسط این مجموعه ۱۲ دلار بیشتر از بقیه افراد است. متاسفانه این تصور وجود دارد که افراد خاصی منجی کشور هستند و می توانند مشکلات را حل کنند.
وی اظهار داشت: از قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور درخواست دارم به شکل دقیق مشکلات را ریشه یابی کنند. ورود قوه قضاییه می توانند هم مشکل گشا و هم پیشگیری کنند باشد.
عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور اضافه کرد: امروز بالاتر از ۴۵۰ هزار تن نهاده دامی در انبارهای نوار شمالی کشور که به طور عمده جو شامل (۳۵۰ هزار تن) و ذرت (۱۰۰ هزار تن) وجود دارد که اگر مشکلات قبض انبار این نهاده ها حل شود در کوتاه مدت می تواند مشکل تأمین نهاده های دامی کشور را حل کند. امسال دولت روسیه برای نخستین بار سیاست ممنوعیت صادرات جو را اعمال کرد و دقیقا ثبت سفارش در مقطعی باز شد که روسیه صادرات را ممنوع کرده بود. پس از جنگ ۱۲ روزه ثبت سفارش یک ماهه انجام شد در این شرایط اگر وارد کنند در مدت یک ماه فرصت نتواند کالا را وارد کند به قاچاقچی تبدیل می شود.
نهاوندی با اعلان اینکه یک مجموعه دلایلی منجر به مشکلات امروز شده است، اظهار داشت: وقتی چرخه زمانی تأمین ارز از برنامه ریزی های و دوره پیشبینی شده بیرون رود بطور قطع واردات بعدی با بی نظمی رو به رو می شود و این موضوعی است که باید برای آن در وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و در کل حاکمیت تصمیم گیری شود.در ارتباط با ذرت ۶ ماهه اول ۱۴۰۴ حدود ۶.۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش واردات داشتیم، در ارتباط با جو حدود ۵۰ درصد افزایش واردات داشتیم، در ارتباط با دانه سویا حدود ۲۰ درصد افزایش واردات داشتیم، اما درباب کنجاله به جهت اینکه در آن زمان طبق سیاست های کشور وارد می شد سال جاری کوشیدیم بیشتر واردات دانه سویا داشتیم باشیم نه کنجاله. یکی از اشکالات این سیستم اینست که به جهت اینکه مصرف کننده های بازارگاه که تولید کننده های نهاده ها محسوب می شوند گاهی توان مالی برای خرید یکباره و نقدی ندارند و ما مجبوریم یکسری فرمول ها قرار دهیم این فرمول ها سبب می شود که میان فروشنده و خریدار یکسری توافقاتی ایجاد شود که در چارچوب بازارگاه نیست، اما کاملا رسمی هم است، اما اگر ما بتوانیم مکانیسم های مالی قرار دهیم که خریدار از این توافقات بی نیاز شود بسیار مفید خواهد بود و ما دراین باره جلسات گوناگونی با بانک کشاورزی داشتیم و در حال ایجاد سازوکاری هستیم تا بتوانیم این زنجیره را تقویت نماییم. تقدیر عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور کشور از رویکرد قوه قضاییه و اطلاعرسانی برخط به مردم محمدمهدی نهاوندی، عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور در این نشست با تشکر از رویکرد قوه قضاییه جهت بررسی همه جوانب و موانع موجود در راه تأمین نهاده های دامی و اطلاع رسانی آن به مردم عنوان کرد: هیات منصفه اصلی جامعه مردم هستند و باد قضاوت کنند که با این اطلاع رسانی از مسائل موجود آگاه می شوند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب