سرنخی برای معمای حیات فرازمینی؛

آیا قمر یخی زحل زیستگاه میكروب ها است؟!

آیا قمر یخی زحل زیستگاه میكروب ها است؟! نیو وبلاگ: دانشمندان بین المللی، در پژوهشی جالب به نتایجی دست یافته اند كه می تواند به وجود میكروب هایی خاص در یكی از قمرهای سیاره زحل، اشاره نماید.



به گزارش نیو وبلاگ به نقل از مجله Nature Communication نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان، نشان داده است كه میكروب های خاصی می توانند در شرایط انسلادوس – قمر یخی زحل – رشد كرده و از گازهای كربن دی اكسید و هیدروژن، متان تولید كنند. این محققین اظهار می دارند كه هیدروژن كافی برای پشتیبانی از این میكروب ها، به صورت بالقوه می تواند توسط واكنش های ژئوشیمیایی كه در هسته سنگی انسلادوس رخ می دهند، تولید شود.

انسلادوس نقطه ای كانونی برای جستجوی حیات بالقوه ی فرازمینی است؛ چون كه در زیر پوشش یخی خود به یك اقیانوس آبی مكان داده است. این قمر، در قطب جنوب خود فعالیت هیدروترمال دارد و حاوی تركیبات متنوعی همچون متان، كربن دی اكسید، آمونیاك، و هیدروژن مولكولی است كه می توانند توسط میكروارگانیسم ها تولید یا مصرف شوند.

حدس زده می گردد میكروارگانیسم هایی كه با عنوان «آركیای متانوژنیك» شناخته می شوند می توانند در شرایط پیش بینی شده قمر انسلادوس با استفاده از كربن دی اكسید و هیدروژن مولكولی، پرورش یافته و متان را بعنوان محصول فرعی آزاد كنند.

در این خصوص، سیمون ریتمن و همكارانش از دانشگاه وین اتریش، سه تا از این میكروارگانیسم ها را تحت تركیبات گازی و فشار مشابه با قمر زحل، انسلادوس، در آزمایشگاه پرورش دادند.

یكی از این میكروب ها، به نام Methanothermococcus okinawensis، توانست به خوبی رشد كرده و متان را حتی در حضور تركیباتی مانند فرمالدهید، آمونیاك یا كربن مونواكسید كه رشد دیگر آركیاهای متانوژنیك را متوقف می كردند، تولید نماید.

به علاوه، دانشمندان فوق دریافتند كه پدیده «سرپانتیزاسیون» با دمای پایین، یعنی پروسه ای كه در آن سنگ ها از نظر ژئوشیمیایی تغییر می كنند، احتمالاً در هسته انسلادوس رخ می دهد و این امر می تواند گاز هیدروژن كافی را برای پشتیبانی از میكروب های متانوژنیك تولید نماید.

نتایج به دست آمده از این پژوهش جالب، می توانند این ایده كه میكروارگانیسم هایی مانند آركیای متانوژنیك از لحاظ نظری می توانند در انسلادوس پرورش یافته و متان تولید كنند، حمایت می كند.

بااین حال، دانشمندان مجری این پژوهش، اخطار می دهند كه متان می تواند توسط فرایندهای ژئوشیمیایی غیر بیولوژیكی هم تولید شود. به همین دلیل، لازم است پژوهش های بیشتری برای یافتن نشانه های شیمیایی از تولید بیولوژیك متان و زندگی میكروبی در انسلادوس انجام گردد.




1396/12/10
18:00:26
5.0 / 5
4546
تگهای خبر: پژوهش , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی