علائم حضور جاسوس افزارها

علائم حضور جاسوس افزارها نیو وبلاگ: جاسوس افزارها اگرچه به تخریب اطلاعات كاربر اقدام نمی كنند، اما آنها را جمع آوری كرده و برای هكرها می فرستند. بنابراین بایستی با به روز نگه داشتن نرم افزارهای امنیتی و سیستم عامل و همچنین باز نكردن لینك های مشكوك، از نفوذ آنها جلوگیری گردد.


به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا، جاسوس افزار (spyware) مانند ویروس و كرم، نوعی بدافزار است، این نوع بدافزارها دارای ماهیت تخریبی نبوده بلكه تنها اقدام به جمع آوری اطلاعات از روی سیستم رایانه شما و ارسال آن برای نفوذگر می كند. درنهایت این اطلاعات برای مقاصد خاص فرستاده می شود تا از آنها جهت اهداف تجاری، تبلیغی، نظامی و نظارتی و... استفاده شود.جاسوس افزار می تواند حریم خصوصی كاربران را به خطر بیندازد. این بدافزار بدون اجازه كاربر برروی سیستم كامپیوتری وی نصب شده، كنترل آن را از فرد می گیرد و پس از اجرا روی رایانه می تواند پیام های كاربر را خوانده، مكالمات را شنود كرده و وب كم را فعال كند و این اطلاعات شخصی را برای یك شخص ثالث می فرستد. در گزارشی كه در وب سایت پلیس فتا آمده، شیوه نفوذ و راه های جلوگیری از نفوذ جاسوس افزارها و همچنین نحوه مقابله با آنها تشریح شده است.
نشانه های آلودگی به جاسوس افزارهاكندی در هنگام اجرای برنامه ها، مشاهده پیغام خطاهای نامفهوم، فعالیت های تایید هویت نشده در اشتراك های آنلاین از علائم احتمالی آلودگی به جاسوس افزارها هستند.از آنجایی كه جاسوس افزار یك برنامه است، برای اجرا شدن به حافظه و پردازنده نیاز دارد و سرعت كامپیوتر را كاهش می دهد. همچنین جاسوس افزار برای این كه به راحتی اطلاعات كاربر را برای شخص ثالث ارسال كند و تنظیمات سیستم كامپیوتری را تغییر دهد، اغلب بدون اطلاع كاربر دیوار آتش و ضدویروس را غیرفعال می كند تا به اهداف خود دست یابد.ظاهر شدن مداوم پنجره های پاپ آپ نیز از علائم حضور یك جاسوس افزار است. بنابراین اگر فرد به صورت مكرر و مداوم با پنجره های پاپ آپ مواجه شود، امكان وجود جاسوس افزار در سیستم كامپیوتری وی زیاد است. از طرفی بعضی جاسوس افزارها طوری تنظیمات مرورگر را تغییر می دهند كه برخلاف میل كاربر و بدون توجه به آدرس وارد شده در نوار آدرس و یا نوار جستجو صفحاتی را به وی نشان دهد كه در جهت اهداف تبلیغاتی طراحان آن جاسوس افزار است.برای محافظت از سیستم در برابر جاسوس افزارها راه های گوناگونی وجود دارد، از جمله اینكه باید اطمینان حاصل كنید نرم افزار امنیتی و سیستم عامل رایانه شما به روز است. زیرا بسیاری از نفوذهای امنیتی به دلیل به روز نبودن سیستم ها اتفاق می افتد. به علاوه لازم است مرورگر خود را به روز نگه دارید و آن را به گونه ای تنظیم كنید كه در صورت باز شدن صفحه و یا دانلود به شما اطلاع رسانی كند.باید هنگام وب گردی محتاط باشید و از كلیك كردن روی لینك های مشكوك خودداری كنید. همچنین هرگز رو لینك هایی كه در ایمیل های ناشناس مشاهده می كنید، كلیك نكنید. بسیاری از هكرها لینك های مخرب را جاسازی می كنند و كاربرانی كه به این موضوع توجه نداشته باشند، ناخواسته راه را برای هكرها و بدافزارها باز می كنند.از جمله راهكارهای امنیتی دیگر این است كه اطمینان حاصل كنید فایروال سیستم شما فعال است، برنامه های مورد نیاز خود را از منابع مطمئن دانلود كنید و همچنین وب كم رایانه خود را در زمانی كه از آن استفاده نمی كنید بپوشانید.
در صورت آلوده شدن رایانه چه باید كرد؟یك نرم افزار امنیتی نصب كنید. پس از این كه از حذف شدن جاسوس افزار مطمئن شدید تمامی رمزهای عبور مربوط به اشتراكات آنلاین خود را تغییر دهید. همچنین با استفاده از نرم افزار امنیتی نصب شده تمام سیستم خود را اسكن كنید.در نهایت با توجه به راهی كه این بدافزارها همواره برای دسترسی به اطلاعات كاربران در پیش می گیرند، اگر اقدامات امنیتی را رعایت نكنید، همچنان احتمال آلودگی به این نوع از بدافزارها وجود دارد. بنابراین از آنجایی كه بهترین راه مقابله با آنها پیشگیری است، توصیه می شود در آینده بیشتر مواظب باشید و اقدامات ایمنی را بیشتر رعایت كنید.
 

1396/05/29
18:38:20
5.0 / 5
4994
تگهای خبر: نرم افزار , اینترنت , فضای مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی