فكرتو عوض كن، كالای سنگاپوری بخر!

فكرتو عوض كن، كالای سنگاپوری بخر! نیو وبلاگ فكرتو عوض كن، كالای سنگاپوری بخر!


دركی كه ما از هزینه، ریسك و فایده استفاده از یك كالا داریم همراه با تجارب قبلی، هنجارهای فردی و اجتماعی و دانش ما نسبت به یك كالا مستقیم یا غیر مستقیم بر انگیزه و تمایل ما برای پذیرش و استفاده از كالای خاص موثر است. بر همین مبنا است كه نظریه های مختلف و تجارب متعددی كه در مورد پذیرش كالا و تكنولوژی وجود دارد همگی بر جنبه های اجتماعی فرهنگی و روان شناختی مبحث تاكید دارند. بعنوان یك تجربه مهم بین المللی در تشویق مردم برای خرید و پشتیبانی از كالای داخلی می توان از كشور سنگاپور نام برد. در ساال 1956 وزارت صنعت و بازرگانی سنگاپور با هدف پشتیبانی از صنایع كوچك و رو به رشد سنگاپور و توسعه بخش تولید به منظور صادرات محصولات از سنگاپور به جهان كمپین تشویق مردم به خرید كالاهای داخلی (Buy Singapore goods) را سازماندهی كرد. شعار این كمپین كه در روزنامه استریت تایم در 19 سپتامبر 1956 منتشر گردید این بود " فكرت را عوض كن: كالای داخلی بخر". از سال 1963 به بعد پیام تبلیغاتی از خرید كالای سنگاپور (Buy Singapore goods) به خرید كالای با كیفیت سنگاپور (buying quality products made in Singapore) تغییر نمود و انستیتو استاندارد سنگاپور موظف شد حمایت های گسترده از كالاهای با كیفیت داشته باشد. این كمپین كه با مشاركت وزارت فرهنگ و آموزش سنگاپور با مشاركت اقشار مختلف مردم بویژه دانش آموزان، دانشجویان ونخبگان تا سال 1971 ادامه یافت تاثیر شگرفی در ارتقا صنایع و محصولات سنگاپور داشت و بعنوان یك تجربه موفق از پشتیبانی از كالای داخلی ثبت شده است. آموزه های مهم در تجربه سنگاپور قابل یادگیری است. تمركز بر جنبه های ذهنی اجتماعی مردم كه متمركز بر شعار كمپین بود (فكرت را عوض كن؛ كالای داخلی بخر)، طولانی مدت بودن كمپین (بیش از 15 سال)، همراهی و هماهنگی بین دستگاه های مختلف، مشاركت گسترده گروه های مختلف اجتماعی بویژه دانش آموزان و دانشجویان و اجرای سیاست های مشخص برای ارتقا كیفیت كالای ها همچون آموزه های تجربه موفق سنگاپور در پشتیبانی از كالای داخلی هستند. باید متذكر شد كه "اعتماد" كلیدواژه اصلی در موفق بودن پروژه پشتیبانی از كالای داخلی است. روشن است كه در جامعه ای كه شاهد فرسایش اعتماد اجتماعی بین مردم و همینطور اعتماد بین مردم و دولت باشیم و مسئولیت شناسی فردی یا آنچه واتسلاو هاول «مسئولیت عالی» شهروندان می نامد از بین رفته باشد هیچ سیاست و برنامه ای موفق نخواهد شد. بر همین مبنا باید تصریح كرد موفقیت سیاست راهبردی پشتیبانی از كالای داخلی تنها از مسیرشكل گیری یك انسجام و همدلی ملی، افزایش خواهد یافت. نكته آخر اینكه رهبری نظام یكی از موانع عدم استفاده از ظرفیت های كشور را " چالش ذهنی " نام برده اند. در همین چارچوب باید اذعان كرد یكی از از الزامات موفقیت رویكرد " پشتیبانی از كالای ایرانی " این است كه ضمن حاكم شدن نگاه سیاستی به این رویكرد، تمركز بر جنبه های ذهنی و مسائل فرهنگی اجتماعی آن هم مدنظر باشد.

1397/01/07
14:42:35
5.0 / 5
4395
تگهای خبر: محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی