دومین میدان مغناطیسی اطراف زمین كشف شد

دومین میدان مغناطیسی اطراف زمین كشف شد به گزارش نیو وبلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس الرت، سه ماهواره ای كه زمین را بررسی می كنند، جزئیاتی در مورد یك میدان مغناطیسی نشان داده اند كه با جزر و مد اقیانوس به وجود آمده است.


چهار سال جمع آوری داده "آژانش فضایی اروپا" (ESA) در ماموریت فضاپیمای" سوآرم" (Swarm)، به تصویربرداری از یك میدان مغناطیسی دیگر منجر گردیده است كه می تواند در ساخت مدلهای بهتری از گرمای جهانی، موثر باشد.
سفینه سوآرم كه در سال 2013 به فضا پرتاب شد، سه ماهواره یكسان را در بر دارد كه هم اكنون، در فاصله بین 300 و 530 كیلومتر از زمین در حال گردش هستند و خصوصیت های مغناطیسی سیاره زمین را جمع آوری می كنند.
"نیلز اولسن" (Nils Olsen)، فیزیكدان "دانشگاه صنعتی دانمارك" (DTU)، در نشست امسال " اتحادیه علوم زمین اروپا " (European Geosciences Union) در شهر وین اتریش، نتایج شگفت آوری را در مورد جزئیات كار گروهش عرضه داد.
"اولسن" اظهار داشت: آنچه ما مشاهده كردیم، یك میدان مغناطیسی واقعا كوچك است. ارتباط ماهواره ای آن، در حدود 2.5 - 2 نانوتسلا و حدودا 20 هزار برابر ضعیف تر از میدان مغناطیسی جهانی سیاره زمین است. هر دو میدان مغناطیسی، در سطح بنیادی، نتیجه یك اثر دینامیك هستند كه توسط ذرات بارور شناور در یك مایع تولید می شوند.


در واقع، آژانس فضایی اروپا در این نشست، دقیق ترین نقشه را از این اثر مغناطیسی عرضه داد:
یون های حل شده در آب اقیانوس ها، با حركت در جریان ها و جزر و مد، میدان بسیار ضعیفی تولید می كنند. جداسازی این الگوهای ضعیف مانند " گلف استریم" (Gulf Stream) - یك جریان اقیانوسی گرم و قوی كه در اقیانوس اطلس جریان دارد – از پس زمینه خشن میدان مغناطیسی قوی تر، دشوار است؛ اما خیزش و جریان جزر و مد، هنگام حركت آنها با ماه در حال گردش، پالس مشخصی تولید می كند كه باعث برجستگی این سیگنال های ضعیف می گردد.
"اولسن" اضافه كرد: ما از سفینه سوآرم، برای سنجش سیگنال های مغناطیسی جزر و مد از سطح اقیانوس تا بستر دریا استفاده كردیم. این سنجش، به ما یك تصویر جهانی از چگونگی جریان اقیانوس در همه اعماق عرضه داد كه تصویر جدیدی به حساب می آید.
از آنجا كه آب، قابلیت نگهداری میزان قابل توجهی از گرما را دارد، پیش بینی توانایی سیاره ما برای محبوس شدن در گرمای تولیدشده در اثر بالا رفتن گازهای گلخانه ای، به درك چگونگی حركت جزر و مد در سه بعد بستگی دارد. شاید دانستن این كه آب های گرم در كجا عمیق و كم عمق می شوند، در توضیح چرخه های تسریع گرمای جهانی، موثر باشد.
به گفته "اولسن"، این سیگنال های مغناطیسی، به واكنش ضعیف تر در بستر دریا منجر می شوند. این نتایج، برای یادگیری بیشتر درباره خصوصیت های الكتریكی سنگ كره زمین و گوشته بالایی آن می انجامند. یافتن الگوهای میان این دو میدان مغناطیسی، امكان تصویربرداری بهتر از مواد معدنی مذاب را برای دانشمندان فراهم می كند.
نتایج بررسی های این گروه پژوهشی، در نشست اتحادیه علوم زمین اروپا در سال 2018 عرضه شد.


 

1397/01/22
15:34:57
5.0 / 5
4632
تگهای خبر: فضا , ماهواره , جهان , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
newweblog.ir - حقوق مالکیت معنوی سایت نیو وبلاگ محفوظ است

نیو وبلاگ

وبلاگ عمومی